For første gang i historien er en bil blevet godkendt til at køre på offentlig vej med et styretøj, hvor der kun er elektriske forbindelser mellem rat og forhjul. Dermed er man gået væk fra den grundregel, at der altid skal være en fysisk forbindelse.
Det er Toyota, der er lykkedes med at lave konstruktionen, og det nye styretøj tilbydes som ekstraudstyr til elbilen BZ4X og sælges under navnet ’One Motion Grip’.
Teknikken kaldes også 'steer by wire' og kendes fra bl.a. flyverdenen.
Rat som i et computerspil
Ideen med det nye rat er, at man kan variere udvekslingen i styretøjet afhængig af hastigheden. Det betyder, at man ved lav hastighed kan få forhjulene til at give fuldt styrudslag, blot man drejer rattet mindre end en halv omdrejning – omkring 150 grader.
Ved motorvejshastigheder vil rattets bevægelser omvendt kun udløse meget små styreudslag, som man kender det i en almindelig bil.
Fordi man højst kan dreje rattet så lidt til hver side, er der ikke behov for at gøre rattet cirkelrundt. I stedet er det udformet med et greb i hver side på samme måde som det, mange kender fra de rat, man kan købe til computerspil.
Derved bliver det også lettere at se instrumenthuset, og da der ikke er en ratkrans foroven, kan man indstille rattet mere frit, så det passer bedst til ens siddestilling, når man skal tage mindre hensyn til at skulle kunne se instrumenthuset.
Se den første tur bag rattet
Føles intuitivt
Vi har haft lejlighed til at køre i en foreløbig udgave af en Toyota BZ4X med det nye styretøj. Det foregik på en testbane uden for Madrid, hvor det var muligt dels at køre hurtigt, og derved mærke, hvor let det er at skifte vognbane på en motorvej, dels at køre gennem en snørklet testbane med så skarpe sving, at man hele tiden skulle give fuldt styreudslag for at komme rundt.
Begge dele føltes efter kort tid meget naturligt, og den løsning er uden tvivl lettere at køre med, end en bil med et traditionelt rat. For at være sikker på at den vurdering var rigtig, prøvede vi netop at køre samme bane med en normal udgave af bilen. Så skulle man godt nok kæmpe med rattet for at klare det lige så flot og hurtigt som i udgaven med det nye styretøj.
Backup sikrer mod udfald
En betingelse for at få systemet godkendt i både Europa og Japan er, at konstruktionen er opbygget med to uafhængige systemer, hvor en sikkerhedsanordning kan tage over, hvis elektronikken af en eller grund fejler.
Backup-systemet er opbygget med et ekstra batteri og et uafhængigt ledningsnet, der sørger for, at det er muligt at betjene rattet op til 25 gange med fuldt styreudslag, hvis bilens rigtige elsystem af en eller anden grund holder op med at virke.
Dermed vil det være muligt at standse bilen sikkert i alle tænkelige situationer. Toyota oplyser, at man har opbygget bilen med et dobbelt så kraftigt nødsystem, som man ellers kunne nøjes med for at overholde reglerne. Her går den japanske bilproducent øjensynligt med både livrem og seler.
Nyt rat giver nye muligheder
Da man med denne nye konstruktion ikke er bundet af at skulle have rattet placeret tæt ved ratstammen, kan man forestille sig en lang række alternative bilkonstruktioner i fremtiden. For eksempel at rattet let kan flyttes fra venstre til højre side, ligesom det vil være muligt at bygge biler, hvor føreren sidder på bagsædet, og passagererne får den bedste plads fortil. Også i fremtidige selvkørende biler vil man let kunne vippe rattet til side, når bilen selv kører. I så fald kan man forestille sig, at der dukker en videoskærm op foran føreren i stedet for et rat. Mulighederne bliver mange.
Mere sikkert ved ulykke
Det er planen, at det nye styretøj vil blive tilbudt som ekstraudstyr til bilerne på samme måde, som man kan købe f.eks. soltag og andet fabriksmonteret ekstraudstyr.
Prisen kendes endnu ikke, men Toyota nævner, at det er lettere end et traditionelt styretøj, og at man forventer, at kollisionssikkerheden vil være forbedret.
Det skyldes, at det ofte er øverste del af rattet, man rammer ved en kollision, og netop den øverste del er væk her. Desuden er ratstammen mindre, og det er ofte her, benene rammer mod.
Også i Lexus, ikke i Subaru
Derudover er komforten øget, idet man ikke får vibrationer overført fra vejbanen til rattet. Der er dog indbygget en kunstigt feedback, så man som fører har samme fornemmelse af hjulenes arbejde mod vejbanen, når man kører gennem sving og kurver. Det oplevede vi i praksis ved vores test af det nye styretøj.
Toyota BZ4X med One Motion Grip tilbydes danske kunder i slutningen af 2023, hvor også søsterbilen Lexus RZ dukker op med et tilsvarende styretøj. Den tredje søster, Subaru Solterra, får ikke det digitale rat.
Elektroniske løsninger vinder frem
Det elektroniske styretøj – steer by wire – er et af flere mulige ’drive by wire-systemer’, der kan gøre køreoplevelsen bedre.
Et andet og ganske udbredt er ’shift by wire’, hvor den kabeltrukne styring af en automatgearkasse i mange moderne biler er erstattet af elektronik. Det giver mulighed for en lille, fiks gearvælger, som bl.a. selv kan gå i ’P’, når motoren slukkes.
Den tredje væsentlige teknik er ’brake by wire’. Løsningen med at styre bremserne via ledninger i stedet for direkte med hydraulik har været prøvet – i første omgang uden succes.
Mercedes-Benz lancerede i 2001 det elektroniske bremsesystem i E-klassen og senere på CLS, men efter fejl, to tilbagekaldelser og utrygge kunder blev elektronikken erstattet af traditionel hydraulik ved bilernes facelift i 2006.
På det seneste er teknikken dog i det stille kommet tilbage. Flere nye elbiler har fået et Continental-bremsesystem, hvor bremsepedalen elektronisk styrer bremserne – men med et hydraulisk backup-system.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.