Voldsom Volvo er måske en kliche, men betegnelsen er faktisk dækkende for Volvos nye flagskib, den elektriske SUV, EX90.
Mindst 400 hk, over fem meters længde, 590 km’s elektrisk rækkevidde, opladning med 250 kW, syv sæder og en kampvægt på 2,8 ton er heftige tal.
EX90 skal afløse den otte år gamle XC90, som dog får lov at leve et stykke tid endnu, for selv om Volvos topchef præsenterede nyheden 9. november, bliver det forår 2024, før bilen reelt kan leveres.
Fem år uden nye modeller
Dermed når der at gå mere end fem år, siden Volvo senest sendte en helt ny model på gaden, XC40 i 2018. Den fik en coupéversion, C40, tre år senere.
Den meget lange tidshorisont er et udtryk for, at Volvo har stort behov for at fortælle, at en ny, elektrisk æra er på vej – selv om den altså ikke er lige rundt om hjørnet.
Dermed vil Volvo i næsten halvandet år endnu kun kunne tilbyde én fuldelektrisk model, XC40/C40. Med mindre at den næste elbil fra Volvo, en svensk fremstillet, mindre model, når at komme på markedet før EX90.
Polestar 3 kommer først
Søstermærket Polestar når dermed også at komme et pænt stykke foran, da mærkets model 3 ventes at kunne leveres i efteråret 2023.
Ud over Polestar 3 skal EX90 konkurrere mod bl.a. BMW iX, Audi Q8 E-tron, Mercedes-Benz EQS SUV og Tesla Model X – foruden adskillige kinesiske SUV-modeller i femmeter-klassen.
Navnet er (alligevel ikke): Embla
Med EX90-betegnelsen skifter Volvo navnepolitik, for nyheden afløser XC90, som har haft det navn i 20 år. Men navneskiftet skulle have været meget mere radikalt. Volvos daværende topchef havde længe antydet, at med de nye generationer af elbiler skulle de hedde noget helt andet, noget menneskeligt. Den nordiske mytologi har været nævnt, og da Volvo Cars bl.a. registrerede ’Embla’, blev det almindeligt anset i svenske medier, at det ville blive navnet på XC90’s afløser. Det skulle det muligvis også, men i foråret 2022 fik Volvo Cars ny administrerende direktør, og så blev de ’menneskelige’ navne lagt på hylden. I stedet bliver den elektriske fremtid markeret med et E som det første bogstav.
EX90 bliver unik ved at være en af verdens første biler med lidar – forruden at have et enormt arsenal af radarer, kameraer og ultrasoniske sensorer. Lidar er en afart af radar, som kan se ekstraordinært klart og langt væk.
Kan se alt 250 meter væk
Op til 250 meter rækker systemet fra Volvos partner, Luminar, og med sin opløsning på én cm kan det skue gennem både skarpt modlys og kulsort mørke. Det kan hverken det menneskelige øje eller de bedste kamerasystemer.
Volvo vil i første omgang bruge lidaren til at forbedre bilens sikkerhedssystemer og påpeger, at rækkevidden på 250 meter giver automatikken og føreren ni sekunder til at reagere i ved 100 km/t.
Lidt senere vil den præcise sensor være en vigtig del af bilens evne til at køre selv – formentlig på niveau 4, hvor bilen er 100 procent selvkørende på helt bestemte veje.
Volvo EX90
Længde: 5,04 m
Bredde: 1,96 m
Højde: 1,75 m
Akselafstand: 2,99 m
Motor: 2 med 408/517 hk
0-100: 5,9/4,9 sekunder
Rækkevidde: 585/590 km
Platform: SPA2
Batteri på 111 kWh
EX90 er bygget på ’en helt ny platform’, som den deler med Polestar 3. Akselafstanden er ens på de to, men Volvo’en er lidt længere og væsentlig højere (+14 cm i begge retninger). Det giver i EX90 plads til en tredje sæderække, som bliver standard.
Motorer og batteri i de to søstermodeller er ens. Batteriet rummer 111 kWh energi (brugbar ca. 107 kWh) Højspændingssystemet er ’kun’ på 400 volt, men batteriet kan oplades med op til 250 kW, hvilket er i den høje ende for dagens nye biler.
Det vil dermed tage 30 minutter at lade fra 10 til 80 procent, oplyser Volvo. Det svarer til ca. 150 kW i gennemsnit. Hjemmeladning fra 0 til 100 procent varer 11 timer.
Kan levere strøm til huset
Som i flere andre nye biler kan strømmen i EX90 løbe begge veje, såkaldt V2G-teknik. Dermed kan man via en særlig (og dyr) lader sende strømmen fra bilen til sit hus eller videre ud i elnettet, hvis eller når det giver økonomisk eller klimamæssig mening.
Alle versioner af EX90 har firehjulstræk som standard. I hvert fald indtil videre. De to motorer i den foreløbige grundversion yder 408 hk, hvilket er mindre end i Polestar 3, der kan bryste sig af 490.
I en ’performance’-version yder begge modeller derimod det samme, nemlig 517 hk.
Volvo’en har særdeles megen vægt at slæbe på. Tjenestevægten er på 2,8 tons og opefter. Det er omkring 800-1.000 kg mere end for XC90.
Trækvægten er også enorm, 2.200 kg. Men så rækker et almindeligt B-kørekort slet ikke.
'Ingen skal dø i en ny Volvo'
Den nye EX90 og dens teknologier skal være en vigtig brik i Volvos mål om, at ingen skal dø eller kommer alvorligt til skade i en ny Volvo, blev det sagt ved præsentationen.
Det er dog langt fra en ny erklæring, og rent faktisk skulle det allerede være en realitet. Mærket fremlagde i 2016 sin vision om, at fra 2020 vil ingen blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo. Hvordan det er gået med det løfte, blev ikke nævnt ved EX90-afsløringen.
Selv om Volvo nu har præsenteret bilen, har det særdeles lange udsigter med at kunne få den leveret. Produktionen begynder først i sidste kvartal af 2023. Den danske importør kan ikke give nogen leveringsdato, men Motor vurderer, at det nok hedder tidligt forår 2024.
Tæt på én mio. kr.
Danske priser ligger dog klar. Billigste version vil koste 955.000 kr. hvilket er noget mere end lanceringsudgaven af den fempersoners Polestar 3. Den fås fra 800.000 kr.
Prisen er med 2023-afgifter, selv om bilen formentlig ikke kan leveres i det kalenderår. Oven i de 955.000 kan der pt. ikke lægges særlig meget. Metallak koster 12.000-22.000 kr., uldbetræk 23.000 kr. og Bowers & Wilkins-lydanlæg 38.000 kr.
Hvad der er temmelig besynderligt - særligt på en bil til en million kroner og med lidar som standard - er, at den delvist selvkørende funktion Pilot Assist er ekstraudstyr til 25.000 kr. Billigere versioner ventes senere, bl.a. modeller med mindre batteri og/eller tohjulstræk.
Skal bygges i USA og Kina
EX90 og dens platform til flere kommende modeller er en vigtig brik hen mod Volvos ambition om kun at sælge elbiler senest fra og med 2030. Inden 2040 har Volvo desuden en endnu større og noget vanskeligere ambition om at blive helt klimaneutral, inklusive fremstillingen af bilerne.
EX90 skal ligesom søsterbilen Polestar 3 bygges dels i USA, dels i Kina. Det indikerer, hvor Volvo primært forventer at skulle sælge den store og dyre bil.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.