Polestar præsterer nu samme tryllenummer, som Volvo for nylig optrådte med. Polestar 2 skifter fra forhjulstræk til baghjulstræk i forbindelse med et kommende facelift, der kaldes modelår 2024.
Derudover sker der usædvanlig mange og store forbedringer af bilen, der kom til Danmark i sensommeren 2021, men blev globalt lanceret i 2020.
Volvo har netop annonceret samme ændring fra for- til baghjulstræk med C40 og XC40, som kommer på gaden i faceliftede udgaver tidligt på sommeren. De tre biler er baseret på samme teknik, og alle tre fås fortsat med firehjulstræk i topudgaverne.
100 km større rækkevidde
Baghjulstræk kan give følelsen af en lidt mere sportslig bil, og så er det generelt en mere simpel konstruktion i en elbil. I Polestars tilfælde ser den nye hækmotor desuden ud til at være mere energieffektiv, lige som inverteren (højspændings-omformer) er gjort mere effektiv.
De opdaterede versioner får bl.a. derfor længere rækkevidde. Grundmodellen med standardbatteriet på 69 kWh øges fra 478 til 518 km.
Versionerne med det store batteri forbedres endnu mere, for her vokser størrelsen fra brutto 78 til 82 kWh – lige som hos Volvo. Omsat til det vigtige, rækkevidde, øges den officielt fra 540 til 654 km i den baghjulstrukne udgave (fra 450 til /591 km med firehjulstræk).
Hurtigere ladning
Når den firehjulstrukne forbedres så meget (i laboratorie-testen), skyldes det især, at frontmotoren nu kobles helt fra, når den ikke er nødvendig.
Interessant og relevant er, at også den maksimale ladehastighed får et betydeligt boost - fra 150 til 205 kW med det store batteri.
Oven i det øges også motorydelsen på alle modeller.
Stærkere motorer, højere topfart
F.eks. stiger på den baghjulstrukne version med stort batteri fra 231 til 299 hk. Topmodellen er oppe på 476 hk. Tophastigheden fra de ’mindre’ modeller får samtidig et markant hak opad, fra 160 til 205 km/t. Ikke noget Volvo-forsigtighed her.
Udstyret minder om det hidtidige – og med den fortsatte voldsomme besynderlighed, at både adaptiv fartpilot og varmepumpe skal tilkøbes i to pakker.
Derimod er en række andre sikkerhedsfunktioner nu standard i alle varianter. Det gælder blindvinkel-advarsel, ’cross traffic alert’ og ’rear collision warning and mitigation’. Desuden er 360-graders kamera og trådløs telefonoplader blevet standardudstyr.
Ny 'teknik-front'
Designet er der også pillet lidt ved. Men det har mest tekniske årsager. Polestar 2 får den samme ’Smartzone’ på fronten, som Polestar 3 debuterede med. Den skal ’afspejle Polestars højteknologiske karakter’, og området indeholder flere af bilens vigtigste aktive sikkerhedsfunktioner, bl.a. frontkamera og radar.
Med de mange forbedringer og bedre ydelser forekommer en prisstigning på 20.000 kr. yderst rimelig. Men det er dog værd at bemærke, at det sker på et tidspunkt, hvor Tesla, der til en vis grad er en direkte konkurrent, for nylig annoncerede ret markante prisfald. Så det vidner om en vis selvtillid.
Billigste model koster nu 390.000 kr., med det store batteri begynder prisen ved 415.000 kr., mens den firehjulstrukne version koster fra 440.000 kr.
De fornyede udgaver kommer til Danmark i sensommeren.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.