Xpeng lader op til stærk genstart

Første model blev en fuser, men Xpeng er næsten klar med to spændende nylanceringer. Sedanen P7 har på kort tid fået betydelige forbedringer, mens SUV’en G9 sætter verdensrekord i lynladning.

Xpeng P7 og G9.
Nyt om biler

Ni måneder efter sin danske lancering har kinesiske Xpeng stadig ikke solgt en eneste bil. Ved åbningen af sit showroom i København i april kunne man bestille sedanen P5, men af flere grunde blev den kort efter trukket ud af markedet.

Men Xpeng rejser sig hurtigt og har i 2023 to nye elbiler på vej til danske kunder. Og det er biler med spændende egenskaber, kunne Motor se ved Xpengs europæiske lancering.

Den ene nyhed er sedanen P7, som i efteråret blev smugvist til danske medier. Anmeldelserne, bl.a. Motors, var lunkne, men Xpeng har fremskyndet et facelift af modellen, og det indeholder betydelige forbedringer, bl.a. mange af dem der fik kritik i anmeldelserne.

Rækkevidden var ikke blandt kritikpunkterne, men her er der alligevel gjort hurtige fremskridt.

Xpeng P7 er visuelt kun ændret lidt, men lygter og skørtet er opdateret. Nederst i hjørnerne er der plads til to lidar-sensorer, men det tilbydes kun i Kina.
Xpeng P7 er visuelt kun ændret lidt, men lygter og skørtet er opdateret. Nederst i hjørnerne er der plads til to lidar-sensorer, men det tilbydes kun i Kina.

Lidt bedre rækkevidde, meget hurtigere ladning

Modellens store batteri er flyttet over i grundmodellen, som i øvrigt udgår af det europæiske program, mens topmodellen har fået et nyt og større. Det er på 86 kWh og giver en officiel rækkevidde på 576 km. Det er i den høje ende blandt dagens biler i den klasse.

Mere markant er der skruet voldsomt op for ladehastigheden i forhold til første udgave af bilen. Lynladningen øges fra teoretisk 90 til 175 kW, så disciplinen 10-80 procent kan klares på 29 minutter.

Der er en del andre forbedringer. Fartpiloten virker nu op til 150 km/t. (før kun 120), der er kommet varmepumpe, varme i rattet, regnsensor, ventilation til bagsædet og bagklappen har fået elektrisk åbning - nu med udvendig knap. Varmepumpen har i øvrigt stjålet det lille bagagerum, der ellers var under frontklappen.

Xpeng P7 har fået en knap bagpå, så man kan åbne bagklappen uden nøgle(!).
Xpeng P7 har fået en knap bagpå, så man kan åbne bagklappen uden nøgle(!).

Lavere pris på P7

Bilens assistentsystemer skulle være blevet mere tilbageholdne med at udråbe kommandoer, siger Xpeng. Menuerne er nu på dansk, men indtil videre kan bilen ikke tale eller forstå dansk. Apple Carplay og Android Auto er ikke noget, Xpeng bekender sig til.

Trods forbedringerne er bilen blevet en del billigere end de indikerede priser i efteråret 2022 – uden at det har noget med Tesla at gøre, bedyrede Xpengs europæiske ledelse 20. januar ved et lukket arrangement i Stockholm. De europæiske priser var fastlagt inden Teslas prisfald ugen inden, sagde europachef Elvis Cheng til Motor.

Han tilføjede:

- Vi har lagt vores egen strategi, og den følger vi, sagde direktøren.

Billigste P7 med det store batteri og 276 hk koster nu 400.000 kr., mens den firehjulstrukne Performance med 473 hk har en pris på 480.000 kr. Samme model fås med de særlige saksedøre kaldet Wing-edition til 600.000 kr. Alle ventes klar til juni.

Xpeng G9 er en stor SUV med pæn rækkevidde og særdeles hurtig ladning.
Xpeng G9 er en stor SUV med pæn rækkevidde og særdeles hurtig ladning.

Stor SUV med superladning

Selv om P7 har gjort usædvanlig store fremskridt på kort tid, er det en anden Xpeng-nyhed, der er mest grund til at holde øje med: G9.

Ud over at den som mellemstor SUV er mere relevant end sedanen, kan den bryste sig af ny højspændingsteknik.

Som kun få andre modeller bruger elnettet 800 volt, og det er medvirkende til, at G9 formentlig sætter verdensrekord i maksimal ladehastighed blandt personbiler: Op til 300 kW klarer versionen med det store batteri.

Det er på 98 kWh og kan under optimale forhold lades fra 10 til 80 procent på 20 minutter, siger Xpeng. Rækkevidden er officielt 570 km, mens udgaven med standardbatteriet nøjes med 460 km.

Det er mulig at trække en masse strøm ud af bilen (V2L), så man f.eks. kan drive grill, luftpumpe, køleskab eller andet fritidsudstyr – eller oplade en anden elbil.

Xpeng G9 fås med elbetjent anhængertræk. Op til 1.500 kg må bilen trække.
Xpeng G9 fås med elbetjent anhængertræk. Op til 1.500 kg må bilen trække. SUV'en er pæn stor med en længde på 4,89 meter og en velvoksen akselafstand på 3,00 meter. Det gør den en halv klasse større end Tesla Model Y.

Stort bagagerum og 1.500 kg træk

G9 er en halvstor SUV med fem pladser og et godt bagagerum på 660 liter.  Baghjulstræk er standard, og kun den dyreste Performance-version har firehjulstræk. Elbetjent trækkrog kan monteres, og trækvægten er op til 1.500 kg. Luftaffjedring er standard i den firehjulstrukne.

Luksuriøst udstyr er der masser af (afhængigt af version): Det gælder bl.a. alt tænkeligt sikkerhedsudstyr, luftaffjedring, køling og massage i sæderne, pænt forarbejdet læderindtræk og lydanlæg fra danske Dynaudio med Dolby Atmos.

G9 har en ydelse på 313 hk i standardudgaven og 550 hk i den firehjulstrukne version.

Xpeng G9 er en bil af skærmalderen. Nydeligt læderindtræk fås.
Xpeng G9 er en bil af skærmalderen. Nydeligt læderindtræk fås.

Intro-tilbud: syv års garanti

SUV’en ventes klar til kunder til september. Billigste version koster 480.000 kr., og med det store batteri er prisen 550.000 kr. Skal det være den firehjulstrukne Performance ryger prisskiltet op på 600.000 kr.

Xpeng har en god garanti på fem år/120.000 km. Som lokkemad i begyndelsen er den for P7 og G9 forhøjet til syv år/160.000 km. Tilbuddet gælder biler, der bestilles i år, uanset hvornår de leveres.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024