Navnet bliver et pudsigt lån fra en klassisk, amerikaner-kæmpebil, når Ford snart tager næste skridt mod elbiler.
Explorer hedder Fords nye, mellemstore elbil, der kommer lige efter nytår som et billigere og knap så sportsligt alternativ til mærkets første elbil, Mustang Mach-E.
Den nuværende Explorer, som er en syvpersoners SUV, blev relanceret i efteråret 2020, men udgår i Europa i løbet af 2023. Der kan ikke være to helt forskellige modeller med samme navn.
Den nye Explorer har rødder fra USA, men europæisk DNA, betoner Ford. Det amerikanske handler bl.a. om bilens solide SUV-udstråling, mens det europæiske henfører til, at Explorer er udviklet af Fords Model E-organisation i Europa.
Er Explorer en opdagelsesrejsende?
Eventyr og udendørsliv vil Ford gerne associere Explorer med, men det er svært at se, hvor den opdagelsesrejsende kommer ind – ud over navnet og ud over, at Ford vil slå på friluftsliv og oplevelser i den marketingkampagne, der ledsager lanceringen.
Teknisk låner den nye Explorer det meste hos Volkswagen, for den er baseret på MEB-platformen, der bl.a. bruges til VW ID.4 og Audi Q4. Det indebærer bl.a., at bilen er baghjulstrukket.
Det tekniske broderskab kan absolut ikke ses udvendigt og indvendigt kun i nogle detaljer.
Ford Explorer-fakta
Længde: 4,46 m
Akselafstand: 2,76 m
Anslået rækkevidde: 500 km
Ladning: 10-80 % på 25 min.
Pris: Forventet fra 340.000 kr.
Det tekniske fundament inklusive batterier og motorer er fra den tyske koncern og bilens størrelse er den samme som ID.4’s. Akselafstanden er identisk, mens Explorer er en smule kortere.
Op til ca. 500 km
Ellers er det indtil videre småt med tekniske oplysninger. Ford oplyser dog til Motor, at rækkevidden forventes at blive omkring 500 km uden at sige, om der kommer flere batteristørrelser.
Motormæssigt har Ford ’justeret lidt', siger Ford-eksperter, som Motor har talt med, men de er ikke mere præcise. I ID.4 yder grundmodellen 204 hk og topmodellen 299 hk. Firehjulstræk bliver også hos Explorer en mulighed.
I kabinen er der ren Ford-stil, og den er i noget bedre oplevet kvalitet, end VW hidtil har budt ID.-kunderne. Der er også den Ford-typiske blålige midterskærm og et tilsvarende, lille førerinstrument. Headup-display, som fås hos VW og Audi, har Ford fravalgt, da ’kunderne ikke ønsker det’.
15-tommer skærm kan vippes
Til gengæld kan den lodretstående skærm vippes i vinklen. Når midterskærmen skubbes nedad, skaber den et lille, aflåst rum omme bag.
Skærmen, som er ganske enorm med sine 15 tommer, bliver standard i alle udgaver. Under skærmen er der plads til trådløs opladning af to telefoner.
Nogle synlige komponenter er hentet direkte fra VW. Panelet til betjening af lygterne er fra ID.-modellerne, og det er elrudeknapperne desværre også: Man skal hver gang vælge, om man vil betjene for- eller bagruder. Gearvælgeren kendes fra ID. Buzz.
Midterkonsollen mellem sæderne er ganske unik. Den rummer 17 liter og har plads til tre store vandflasker på halvanden liter eller en bærbar PC.
God bagsædeplads, moderat bagageplads
Bagagerummet er mere gennemsnitligt. Det rummer ca. 450 liter mod de 540, der kan være i VW ID.4. Men Explorer har en praktisk indretning med gulv i to højder.
Der er ikke noget bagagerum i fronten, en 'frunk', men angiveligt dog et lille rum, som er for småt til ladekabler.
Bagsædepladsen er helt som i ID.4, viser Motors prøvesidning. Det vil sige rigtig god knæplads og helt plant gulv.
Det udvendige design ligner absolut ikke en VW – og egentlig heller ikke direkte en Ford. Den elektriske Explorer er solid, mere SUV-agtig end ID.4 og er samtidig venlig, moderne og unik.
To udstyrsvarianter
Modelprogrammet bliver ret enkelt. Der tilbydes to udstyrsniveauer, Select og Premium, og ifølge Ford vil selv den billigste have højt udstyrsniveau. Forskellene i udstyr er ikke fuldt defineret, men begge vil have varme i forsæder og i rat samt nøglefri adgang, mens topudgaven også har elbetjent bagklap.
De to versioner vil have forskellige typer sæder, og derudover kan tilvælges særlig ryg-venlige sæder, massagefunktion i førersædet og stort glastag.
Semi-elektrisk anhængertræk med rimelig vægtgrænse bliver også tilbudt, vurderer Motor.
Der vil være seks farver at vælge imellem.
Fra ca. 340.000 kr.
Priserne offentliggøres først til august, men den danske Ford-direktør, Frank Skjærbæk, forventer, at billigste udgave vil koste ’fra omkring 340.000 kr.’ VW ID.4 begynder for tiden ved samme beløb. Bilen kan bestilles fra september.
Yderligere to elektriske personbiler er på vej fra Ford. Begge ventes i løbet af 2024 eller lidt ind i 2025. Den ene er en teknisk søsterbil til Explorer i form af en mere crossover- eller hatchback-agtig model.
Den anden er en elektrisk udgave af dagens Puma. Ud over den elektriske tilføjelse får modellen formentlig også et større facelift – noget der også kommer benzinudgaven til gode.
Bygges i Tyskland
Explorer skal bygges på firmaets fabrik i Köln, der til lejligheden ombygges for 15 mia. kroner.
Fremstillingen i Tyskland ser Frank Skjærbæk som en stor fordel sammenlignet med Mustang Mach-E, der bygges i Mexico. I kombination med et enkelt modelprogram kan en dansk kunde få sin Explorer mindre end 14 dage efter, den er rullet af samlebåndet.
Hvor mange Explorer, der kan komme til Danmark, er det ifølge den danske direktør for tidligt at sige. Og dermed også, om der bliver ventetid.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.