Luksus-kineser til hamper pris

Nio lancerer nu sin anden model, den store, luksuriøse SUV, EL7. Men den koster mere end Audi’er og BMW’er i samme klasse og voldsomt meget mere end Xpeng. En mindre model kommer senere, først som sedan senere som klassens første stationcar.

Nio EL7 i nordlys.
Nyt om biler

Det er ikke altid lav pris, der skal lokke danskere til at købe de nye kinesiske mærker. Nogle af de nytilkomne kommer med solid selvtillid og forlanger priser langt over en halv million - i nogle tilfælde på niveau med eller endnu højere end europæiske premiummærker.

Nye eksempler på det er bl.a. Hongqi, som vil have 800.000-1.100.000 kroner for den meget store model E-HS9, der kan sammenlignes med Volvo EX90. Og nu gælder det også Nio, som netop har lanceret EL7.

Det er en stor, eldrevet SUV i klasse med Audi Q8 E-tron og BMW iX, men Nio’en gør det fra begyndelsen svært for sig selv ved at koste mere end de to tyskere.

Nio EL7 sne.
Nio EL7 er en stor, elektrisk SUV på 4,91 meters længde og med en akselafstand på 2,96 meter. Det placerer den i klasse med Audi Q8 E-tron, BMW iX og Xpeng G9 - som alle er billigere.

Over 800.000 kr.

819.000 kr. er prisen for EL7 med mindste batteri, der med 75 kWh kun giver en rækkevidde på 390 km. Det er ca. 125.000 kr. mere end billigste Q8 e-tron og 75.000 kr. mere end iX. Med det mellemstore batteri kommer EL7 op på 937.000 kr., og så bliver billedet endnu mere skævt.

Nios SUV kan også sammenlignes med en anden kineser, Xpeng G9, og her tager Nio EL7 sig endnu mere skidt ud. Topversionen af G9 koster 600.000 kr., altså 300.000 kr. mindre.

Der er også langt ned til en Tesla Model Y til 503.000 kr., men i størrelse skal Nio EL7 dog snarere sammenlignes med Model X til 1,3 mio. kr.

Nio EL7 bagfra i sne.
Nio EL7 har en officiel rækkevidde på 367-391 km med lille batteri og 479-509 km med det mellemstore. Den maksimale ladeeffekt er hhv.140 og 126 kW.

Til EL7’s fordel taler, at den er født med meget højt udstyrsniveau, bl.a. massage og køling i forsæderne, elbetjent bagslæde, el-åbning og lukning af dørene, luftaffjedring for og bag, elbetjent trækkrog (2.000 kg), der er god plads, og bilen virker lækker lavet. Selv de bageste sideruder er af den lyddæmpende type. I modsætning til ET7 har EL7 traditionelle døre med rammer rundt om vinduerne.

Unikt: lidar-sensor

Den har også noget så unikt som lidar. Det er dog ikke helt klart, hvilke fordele lidar, som er en særlig slags radar, giver på nuværende tidspunkt. Den fintfølende sensor kan dog formentlig forbedre bilens aktive sikkerhedssystemer samt den adaptive fartpilot og på halvlang sigt gøre bilen selvkørende på et vist niveau.

'Vagttårnet' over forruden er standard på alle Nio-modeller.
'Vagttårnet' over forruden er standard på alle Nio-modeller. Det indeholder højtopløselige kameraer og (i midten) lidar. Lidar kaldes også lys-radar og kan se meget langt og meget præcist frem.

EL7 har større ydelse end nogen af de andre, godt 600 hk i en særlig sportsindstilling.

Det gør den 2,3 ton tunge elbil ekstrem hurtig. 0-100 kan klares på ned til 3,9 sekunder.

Man risikerer dog ikke uforvarende at lave så heftige accelerationer, for det er kun i ’Sport Plus’, at de 650 hk er til stede. Hvad ydelsen er i standard-mode, som bilen altid starter i, kan Nio ikke oplyse, men 0-100-tiden stiger til ca. 7 sekunder.

Kabinen i Nio EL7.
Kabinen i Nio EL7 er nydelig lavet og ret stilren. Sædebetrækket er af kunststof, men træet i midterkonsollen er rent faktisk af træ.

Nio’en har en anden unik funktion, nemlig mulighed for at skifte batteri. Det kræver månedlig leje af batteriet til 1.300/2.200 kr. Til gengæld falder bilens pris til 724.000/769.000 kr. Selve batteriskiftet koster et gebyr, som endnu ikke er offentliggjort.

Flere nyheder fra Nio

Nio EL7 er klar til kunder nu. Den får til april selskab af en interessant sedan i mellemstørrelse, ET5. Til efteråret kan den blive ekstra interessant, da den så kommer som stationcar. Dermed bliver den den første elektriske stationcar i firmabilsklassen, ca. et halvt år før VW ID.7.

Nio
EL7 er en mellemstor SUV på næsten fem meters længde. Til efteråret kommer en SUV et nummer mindre, EL6, og i 2024 følger en ekstra stor SUV, EL8, med seks-syv sæder til Europa. Om denne topmodel lanceres i Danmark er ikke afgjort.

Indtil videre er det uvist, hvor dyr ET5 inklusive stationcaren bliver – og dermed om den i sidste ende bliver interessant for bilkøberne.

Er man mere til SUV-modeller, kommer der også en EL6 til efteråret, der er et nummer mindre end EL7. Den helst store EL8 kommer måske til Danmark i 2024.

Få biler solgt

Nio blev lanceret i Danmark i november, men det er ikke gået hurtigt med at få biler på gaden. Ca. 20 er indregistreret de første fire måneder, heraf en del til firmaet selv.

De beskedne salgstal bekymrer ikke den danske (og norske) Nio-direktør, Marius Hayler.

- Det er ikke vigtigt med mange biler endnu. ET7 og EL7 handler meget om branding, siger Marius Hayler til Motor.

Nio-direktør Marius Hayler.
Nio-direktør Marius Hayler er ikke det mindste bekymret over mærkets beskedne salgstal i Danmark. Og den tålmodighed har han fuld opbakning til fra ejerne i Kina, siger Hayler. Først når flere mindre modeller og Nio House er klar, skal der skrues op.

- Lige nu bremser vi lidt (med markedsføringen, red.). Men vi giver gas, når Nio House åbner til august eller september, sige Nio-direktøren.

Et helt særligt bilhus

Nio House er store, arkitekttegnede samlingssteder midt i storbyer, hvor Nios biler er udstillet, men hvor alle har adgang til lounge, cafe og mødelokaler og kan møde Nio.

Det første åbnede i Oslo for mere end et år siden. Nio House i København skal ligge på Kultorvet, hvor de 2.000 kvadratmeter er ved at blive indrettet i Nio-stil.

Derudover åbner Nio to mere traditionelle udsalgssteder i hhv. Ishøj og Silkeborg til april eller maj.

Nio på vej med nyt bilmærke

Marius Hayler bekræfter, at Nio er langt fremme med et nyt og billigere mærke. Det nye mærke, som endnu ikke har et navn, skal både sælge mindre og billigere biler end Nio. Men ikke discount.

Hvis Nio kan sammenlignes med Audi, vil det kommende mærke mere svare til VW, siger Nio-direktøren.

Det er uvist, hvornår Nios lillebror er klar, men mærket kunne komme på det kinesiske marked i 2024.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024