Vild køretur i London – bilen kører selv!

Hvis du tror, at den fuldt selvkørende bil er lige om hjørnet, kan du godt tro om igen. Et nyt forsøg i London viser, at der er lang vej endnu, før biler kan køre selv i alle situationer. Men to selvkørende biler har alligevel formået at køre mere end 2.500 km i den pulserende by – FDM har kørt med i en af dem.

Selvkørende Nissan Leaf kører på vejen i Lodon omgivet af røde London-busser
Nyt om biler

Forestil dig, at du kan bestille en taxi, og den så kommer kørende af sig selv uden en chauffør bag rattet. Eller at din pizza bliver leveret af en varebil uden pizzabud. Sådanne situationer er ren fiktion – men de er heller ikke virkelighed endnu.

Det viser et storstilet britisk forsøg, hvor Nissan i samarbejde med flere universiteter, Londons bystyre og en række tech-virksomheder er gået sammen om at skabe et miljø, hvor to elbiler kan køre af sig selv gennem visse dele af London.

Det er en videreudvikling af et forsøg, der blev gennemført for en del år siden, hvor en specialudstyret Nissan Leaf kørte af sig selv fra Nissans udviklingsafdeling i Cranfield nord for London til mærkets fabrik i Sunderland i det nordlige England – en strækning på små 400 km.

Video: Sådan virker den selvkørende bil

Nu er forsøget rykket ind i hjertet af London, hvor en række ensrettede gader er blevet udstyret med kameraer og sensorer, så man i et nærliggende overvågningscenter kan holde øje med trafikken og sende beskeder til bilen om de aktuelle kørselsforhold.

På den måde kan bilen følge både vejens forløb og trafikkens rytme, så man som passager føler det som en blid og glidende kørsel gennem storbyens trafik.

KOntrolperson sidder på forsædet af en selvkørende Nissan Leaf.
Foruden føreren, der skulle sidde klar ved rattet, var der plads til to passagerer på bagsædet, hvor de kunne følge med i kørslen på to store skærme. Bagagerummet og en del af forsædet var fyldt til randen med computere og anden teknik.

Kører som en rutineret chauffør

Det fik vi lejlighed til at prøve på en travl hverdag i London-bydelen Greenwich. Her holder det fælles udviklingsselskab til, og lige uden for kontorets lokaler er der udvalgt en strækning på i alt otte kilometer, hvor bilen er i stand til at køre af sig selv.

Det er et vejforløb med to ensrettede spor på hver sin side af en fysisk midterrabat, og det betyder, at der ikke er modkørende biler, som teknikken skal forholde sig til. Det skal den til gengæld, når det handler om de mange dobbeltdækkerbusser på ruten og de cyklister og fodgængere, der løbende dukker op.

Selve kørslen forløb overraskende smidigt, og egentlig føltes det, som om der sad en meget rutineret fører bag rattet. Der sad ganske vist en person, men det var som backup, hvis teknikken skulle drille. Det gjorde den ikke, og vi gled fint afsted sammen med den øvrige trafik, og når der var rødt lys, bremsede bilen roligt ned.

På den måde var oplevelsen på et niveau, der kan få en til at tro, at de selvkørende biler er lige om hjørnet. Men det var altså også på en nem og arrangeret rute.

(Artiklen fortsætter under boksen)

2.500 km kørt uden en eneste ulykke

ServCity er navnet på det britiske projekt, hvor man undersøger muligheden for at lade selvkørende biler køre rundt i et komplekst trafikbillede midt i London.

To Nissan Leaf-elbiler er udstyret med teknik, der gør dem selvkørende. De har kørt tilsammen ca. 2.500 km i London. Her har de i alt haft 83.231 handlinger, hvor der er reageret på enten fodgængere eller andre køretøjer.

Ud over bilerne er en del af Londons gader udstyret med i alt 270 kameraer, der holder øje med trafikken. Det er oplysningerne herfra, der sendes til bilen, så den i god tid ved, at vejbanen forude f.eks. er spærret af en holdende bus.

I alt arbejder 116 personer på projektet, der bl.a. indeholder en separat overvågningscentral, hvor både de to biler og den øvrige trafik hele tiden registreres. Der er ikke registreret nogen uheld i hele forsøgets levetid – over 30 måneder.

Bilen er fyldt med avanceret teknik

Forsøgsbilen er en Nissan Leaf, der er udstyret med både GPS-modtagere, radarer, lidarer, kameraer og ultralydssensorer både på taget, ved bilens hjørner, langs siderne og inde bag forruden.

For at få det hele til at tale sammen er bagagerummet fyldt til randen med computere, der oversætter signalerne til brugbar information for både bilen og overvågningscenteret.

Derudover er styretøjet og bremsesystemet ændret, så det bedre kan kontrolleres af bilens styresystemer. Alene når man ser på mængden af teknik i bilen, forstår man, at der endnu er et pænt stykke vej til, at en sådan bil kan sættes i produktion.

Det er endnu heller ikke tilladt at lade bilen køre rundt af sig selv i Europa, så det er også lovgivningen, der kræver, at der sidder en fører klar til at tage over, hvis teknikken skulle svigte.

Selvkørende Nissan Leaf set bagfra, mens den kører igennem Londons trafik
Midt i London har to Nissan Leaf-elbiler helt selv kørt i alt 2.500 km. De skulle kortlægge, hvor svært det er for selvkørende biler at køre i et komplekst bymiljø. Det viste sig at være svært …

Modvirker propper og ulykker

Det har dog endnu ikke været nødvendigt, oplyser David Moss, som er chef for Nissans udviklingsafdeling. Han fortæller, at Nissan forventer at nå mange mål med den nye teknik, heriblandt at være i stand til at gøre biltrafikken mere glidende til fordel for kortere rejsetider og mindre energiforbrug.

Det er særligt muligheden for at lade bilen få et forvarsel om trafikkens forløb, der kan gøre trafikflowet bedre og dermed sikre, at trafikpropper ikke så let opstår. F.eks. kan bilerne i god tid flette sammen, hvis der holder en bus i et af sporene.

Derudover handler det også om at undgå ulykker i trafikken, og her forventer man, at teknikken vil være langt mere sikker i trafikmiljøet end en god chauffør.

Da vi spørger David Moss om, hvornår vi for alvor kan forvente at kunne sætte os ind på bagsædet af en selvkørende bil, ønsker han ikke at komme med et konkret svar. Han lader dog forstå, at det ikke er noget, der er lige om hjørnet, hvis man ser på et trafikmiljø som det, vi mødte midt i London.

Derudover afventer man stadig en mere omfattende godkendelse af selvkørende biler fra EU’s side, og den er der ifølge Nissan endnu ikke sat dato på.

Nissan Leaf holder i laboratorium udstyret med radarer og kameraer, så bilen kan køre selv
To udgaver af Nissan Leaf blev udstyret med kameraer, lidarer, sensorer og anden teknik for at gøre dem selvkørende. De viser med al tydelighed, at en rigtig selvkørende bil ikke er lige om hjørnet.

Skal kunne beherske kaos

Problemet med at lade en computer overtage styringen i et uforudsigeligt bymiljø er nemlig så stort, at man endnu ikke er klar til at lade bilisterne slippe rattet. Det har netop dette forsøg vist med tydelighed, fortæller Davis Moss.

– Da vores japanske kolleger første gang besøgte London for at se nærmere på projektet, fik de nærmest et chok. I Japan er man ikke vant til, at fodgængere kan finde på at springe over et hegn eller gå over for rødt lys, og at cyklister kører mod færdselsretningen, siger han.

Men præcis som vi kender det fra København, er den slags også hverdag i London, og det skal en selvkørende bil naturligvis lære at tage højde for. Det er en væsentlig grund til, at der formentlig går mange år endnu, før en selvkørende bil bliver en realitet på steder som midt i London.

Det handler dels om at gøre teknikken driftssikker og billig, dels om at sikre, at den fylder mindre. Derudover skal bilfabrikkerne være helt klar til at lade ansvaret for en hændelse gå fra føreren af bilen til producenten af bilen. Og særligt det sidste er noget, de store bilfabrikker har svært ved at springe ud i, siger David Moss.

(Artiklen fortætter under boksen)

Fem niveauer af selvkørende biler:

0: Her er der ingen hjælp til føreren. Alt er som i gamle dage.
1: Bilen er udstyret med adaptiv fartpilot, der selv sørger for at holde afstand til forankørende biler.
2. Her udvides niveau 1 med en vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen. Også her skal føreren have hænderne på rattet.
3: Her tillades føreren at slippe rattet, men føreren skal hele tiden være klar til at tage over og må derfor ikke se væk.
4: Her kan føreren på visse strækninger slippe rattet og lave andet under kørslen – f.eks. se på sin mobiltelefon eller læse i en bog.
5: Her har bilen fuld kontrol, og alle i bilen betragtes som passagerer.

I Europa er niveau 1 og 2 tilladt, og niveau 3 er tilladt op til 60 km/t. på visse veje. Det forsøg, der er gennemført i London, er på niveau 4, men det kan udvides til niveau 5.

Kommer først på motorvej

Til gengæld er han meget mere positiv, når talen falder på kørsel på motorveje. Her er trafikbilledet meget mere entydigt, og man vil meget snart kunne tilbyde biler, der kan køre af sig selv på visse dele af motorvejsnettet, når forholdene tillader det.

Der er endnu ikke biler med tilladelse til at køre ved motorvejshastigheder i Europa, men Nissan forventer, at det snart bliver tilfældet. Præcis hvornår det sker, vil han dog ikke gætte på, da det i sidste ende er myndighederne, der har bolden, hvad en godkendelse angår.

For David Moss er der derfor mest fokus på den forskningsmæssige del af arbejdet hos Nissan. Han fortæller, at man netop nu er ved at tilrettelægge et nyt projekt, hvor man vil prøve at lade en selvkørende bil køre på en vej med modsatrettet trafik.

– Det bliver svært, tilføjer han, og afslører dermed også, at vi ikke skal vente os en ny, fin selvkørende Nissan lige med det samme.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve