Ambitionerne er lige så tårnhøje, som den nyeste model er hysterisk hurtig. På 3,0 sekunder kan den nye Lotus Eletre spurte fra 0 til 100 km i timen, og på fem år vil mærket øge sit globale salg fra nu 1.200-1.400 biler årligt til 150.000 allerede i 2028.
Hvis det lykkes, vil det formentlig være den mest raketagtige udvikling nogensinde for et bilmærke. Tesla brugte f.eks. ni år på at nå op på 100.000 biler årligt.
Lotus er mest kendt for sin gentagne Formel 1-deltagelse i 1960’erne og optræden i et par kendte film, 007-filmen ’Spionen der elskede mig’ fra 1997 med Esprit S1 og i 1989 i ’Pretty Woman’, hvor bilen var en Esprit SE.
Fra letvægt til familie-luksus
De store ambitioner, som Lotus deler med Motor ved præsentationen af Eletre, betyder, at Lotus fuldstændig skifter profil – fra at sælge nogle få feinschmecker-sportsvogne til at blive næsten lige så mainstream som Porsche.
Modelprogrammet skal omfatte flere familievenlige, komfortable og letkørte SUV-modeller foruden sportslige sedan’er og egentlige sportsvogne.
Alle kommende modeller bliver fuldt elektriske, og i skiftet til batteridrevne biler med masser af komfort, forsvinder ét af Lotus oprindelige kerneværdier: letvægt.
Den første elbil bliver den luksuriøse Eletre, der kommer ud til kunder til oktober. Her kan man vælge mellem 600 og 900 hk, men får også en bil, der vejer omkring 2.700 kg.
Flere nyheder lovet
Senere i år viser Lotus, som her i 2023 fejrer sit 75-års jubilæum, en sportslig sedan, som går i produktion i 2024, og i 2026 lanceres en SUV et nummer mindre end Eletre. Flere modeller, som Lotus ikke beskriver, kommer senere. Desuden har Lotus et godt stykke tid endnu benzin-coupéen Emira, der blev lanceret i 2021.
Revolutionen fra niche-sportsvogne til luksus-SUV’er er blevet mulig og sat i gang efter at Geely Group i 2017 overtog 51 procent af ejerskabet. Der resulterede i 2018 i den voldsomme vækst- og forvandlingsplan, og der fulgte penge og andre ressourcer med.
Fabrikken og udviklingsafdelingen i Norfolk, England er suppleret med et stort udviklingscenter nær Frankfurt, Tyskland, Lotus Technology (batterier og motorer) i Kina og et europæisk hovedkontor i Amsterdam, Holland.
Medarbejderne er endnu mere globale - der høres ikke kun klassisk britisk, da Motor møder Lotus-organisationen ved Eletre-præsentationen i Oslo. Der er også tyskere, hollændere, franskmænd og svenskere. Men ingen kinesere.
Lotus-fabrik i Kina
Og så har Geely bygget et dedikeret samlebånd på sin fabrik i Wuhan, som udelukkende skal fremstille Lotus-biler. Uden denne store og effektive fabrik med lave produktionsomkostninger, ville den hurtige vækst med nogenlunde opnåelige biler ikke have været mulig.
Det er ikke første gang, Lotus lancerer store planer. På Paris-udstillingen i 2010 viste Lotus hele fem realistiske konceptbiler, men firmaet havnede i pengeproblemer, og der kom ikke meget ud af den vision.
Alpine er med på samme vogn
Lotus’ udvikling ser ud til at minde om det projekt, Alpine fra Renault-gruppen netop har sat i søen. Mellem 2024 og 2030 vil Alpine lancere syv helt nye modeller, det vil sige én om året. I dag har Alpine kun én model.
Alle kommende modeller bliver – lige som hos Lotus – fuldelektriske og bliver i øvrigt baseret på en platform delvist udviklet sammen med Lotus’ ejer, Geely.
Alpine siger ikke, hvor stor salgsvolumen, man går efter i 2030. I år forventer selskabet at levere lidt over 4.000 biler.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.