Toyotas skarpe profil bliver mere elektrisk

En ny Toyota C-HR ligner en konceptbil, der er sluppet ud i trafikken. Anden generation af den usædvanlige coupé-crossover bliver endnu mere skarptskåret og tilbyder flere nye motormuligheder inklusive en plugin-hybrid og firehjulstræk.

Toyota C-HR i profil
Nyt om biler

Der var mange, der spærrede øjnene op, da Toyota for syv år siden præsenterede C-HR. Der har nok også være nogen, der nærmest fik en splint i øjnene, for en sådan skarpskåret bil havde verden ikke helt set før. Og så en Toyota.

C-HR var en helt ny crossover-model i programmet, og dens formål var i høj grad at flytte opfattelsen af Toyota. Væk fra mest at være et superfornuft-mærke.

Designet skilte vandene, men projektet lykkedes. C-HR blev en salgssucces og lokkede nye kunder til, omend Toyota i 2022 supplerede med den ultraortodokse Corolla Cross i samme klasse.

Toyota C-HR bagfra.
Toyota C-HR i den nye generation går et skridt videre med coupé-profilen, bl.a. med denne mulighed for bagparti (og tag) i kontrastfarve.

En tand mere vild

Nu gentager – eller fortsætter - Toyota eksperimentet ved at lancere anden generation af C-HR. Og der er ingen antydning af fortrydelse. Tværtimod. Den nye C-HR er endnu mere ekstrem i sit design end den nuværende, men den har nok sværere ved at chokere denne gang.

Det er også bemærkelsesværdigt, men ikke overraskende, at den nye C-HR i meget høj grad ligner konceptbilen fra 2022, C-HR Prologue. Toyota omtaler da også den færdige vil som ’en konceptbil på vejen’.

Idéen med en coupéformet crossover med en yderst skarp profil er bevaret, og de praktiske egenskaber er trods formgivningen stadig i behold.

Toyota C-HR.
Toyota C-HR virker visuelt ret lille, når den ses i virkeligheden - nærmest som en Yaris Cross. Men C-HR er en ægte mellemklassemodelmed en længde på 4,36 meter (fire cm mindre end i dag) og fin rummelighed. 

Totallængden er reduceret fire cm i forhold til den nuværende model, mens akselafstanden er uændret.

Bagsædepladsen er rimelig til voksne, stort set som i den nuværende C-HR, og en gammel skavank er bevaret: Visuelt er det en stram omgang at sidde deromme med de små, høje sideruder og de massive hovedstøtter på forsædet.

Bagagerummet er rummeligt bilens facon taget i betragtning.

Tre hybrid-modeller

På den tekniske front er der sket virkelig meget. Den nye C-HR skifter fra fjerde til femte generation af Toyotas hybridteknik, som for nylig er introduceret i Corolla og Corolla Cross. Men C-HR går videre.

Toyota C-HR i GR-version.
C-HR fås i denne GR Sport-udgave, som er en design-variant, ikke en teknisk mere sportslig variant. Selv om den nye C-HR er en tand mere ekstrem end den nuværende, er der skruet lidt ned for elementerne, og designet er mere rent.

Det indebærer, at grundmodellen får en forbedret drivline med en 1.8-benzinmotor i centrum. Samlet ydelse 140 hk.

Nyt er muligheden for en 2.0-model, hvor den samlede ydelse er skruet op til 198 hk, og firehjulstræk er standard.

De to hybrider kører officielt henholdsvis 20,8 og 19,6 km pr. liter i de bedste versioner.

Helt nyt: C-HR som plugin-hybrid

Yderligere en nyhed er en plugin-hybrid. Ud over at kunne køre ca. 65 km på strøm alene er den samlede ydelse oppe på 223 hk (heraf 41 hk fra bagmotoren), og også her følger firehjulstræk med i pakken. Litium-ion-batteriet indeholder 14 kWh energi.

Førerpladsen i Toyota C-HR.
C-HR er veludstyret med skærme, men har stadig en del fysiske knapper, særlig i det lille panel inder midterskærmen. Den er på enten otte eller 12,3 tommer, og headup-display fås til nogle udgaver.

Plugin-hybriden har varmepumpe, og Toyota siger, at benzinmotoren ikke behøver at starte i kolde vejr for at varme kabinen op (så længe der ellers er strøm på højspændingsbatteriet).  

På denne variant indfører Toyota for første gang ‘one pedal drive’. Det vil sige, at man kan køre bilen kun ved at bruge speederen, medmindre man har brug for at bremse hårdt.

Plugin-hybriden kan også tilpasse køremodus i kombination med navigationsanlægget, så motorbremsning og dermed regenerering sker med størst mulig benzinbesparelse.

Bagpanelet på Toyota c-HR.
C-HR har en usædvanlig design- og konstruktionsdetalje, når man kikker godt efter. Bagdøren går helt til baglygtehuset.

Mange store skærme

C-HR har en helt ny førerplads. Førerhuset er en skærm på 12,4 tommer (i nogle modeller), hvor tre typer layout kan vælges via en knap på rattet. Til overflod er der også headup-display i de dyrere versioner.

Trykskærmen er på enten otte eller 12,3 tommer. Der er stadig en del fysiske knapper.

C-HR fås med panoramatag, og det har nu en indbygget varme-dæmpningsfunktion, så et gardin har kunnet undværes. Det sparer en smule vægt og giver tre cm ekstra loftshøjde.

C-HR's velkomstlys bagpå.
C-HR har et dynamisk og meget synligt velkomstlyst, særligt bagtil. Når man låser bilen op, udfører baglygterne et lille lysshow og et ’Toyota C-HR’ lyser kraftigt midt på.

Toyota C-HR

1.8 hybrid FWD 140 hk
2.0 hybrid AWD 198 hk
2.0 plugin AWD 223 hk
Længde: 436 cm
Bredde: 183 cm
Højde: 156 cm
Akselafstand: 264 cm
Platform: GA-C

Lidt efter lanceringen er Toyota klar med en anden nyskabelse for mærket, en digital nøgle. Med den kan bilen åbnes og startes, blot man har sin smartphone med sig.

Alt i sikkerhed

Sikkerhedsudstyret er meget omfattende, noget af det dog som del af en pakke eller højere udstyrsniveau. Nyt er en advarsel, hvis man er ved at åbne en dør, mens en cyklist er ved at passere.

C-HR fås også med halvautomatisk vognbaneskift, og en fjernbetjent parkeringsfunktion, så man kan stå uden for bien og navigere den ind på en snæver plads.

Genbrugsmaterialer - det vil sige kunststof - er der anvendt masser af i den nye C-HR. De virker ret lækre nogle steder, bl.a. den ruskind-lignende beklædning på fordørene, knapt så overbevisende når det gælder kunststof-rattet. Og ja, læder og andre naturlige materialer er afskaffet i C-HR.

Klaphåndtag.
C-HR har som første Toyota fået klaphåndtag, der går i et med dørsiden, når det ikke bruges.

Klaphåndtag og ingen bagrudevisker

Mens fordørene virker lækre, er bagdørenes beklædning voldsom spartansk. Det er åbenbart ikke meningen, at bagsædet skal bruges ret meget.

Andelen er genbrugte materialer i bilen er fordoblet i forhold til den nuværende generation.

Bilen er også blevet ’moderne’ på et par andre punkter. Om man så synes det er et fremskridt eller ej. De udvendige dørgreb er – for første gang på en Toyota – af typen, der klapper ind i karrosseriet. De er valgt for at bidrage til bilens strømlinede design. At det eventuelt skulle hjælpe på aerodynamikken, angiver Toyota ikke som årsag.

C-HR bagfra.
Ejerne af den nye C-HR må leve uden bagrudevisker. Baglygterne er permanent tændt under kørslen, siger Toyota.

Samme forklaring gives på, at der ikke er nogen bagrudevisker, selv om bagruden er både stor og meget flad.

Udvalget af farver er usædvanligt stort: 11 karrosserifarver er der valg imellem, hvortil kommer mulighed for sort tag og sort bagparti.

Skruer op for elbiler

Selv om Toyota nu lancerer en helt ny hybrid og plugin-hybrid, har mærket ambitioner om at lancere og sælge mange flere elbiler. I 2025 forventes andelen af Toyotas salg i Europa at udgøre 32 procent.

Den næste elbil bliver formentlig en crossover på samme størrelse som C-HR i form af BZ3X. Den har været vist som konceptbil og er formentlig klar til kunder i løbet af 2024.

C-HR er både teknisk og visuelt udviklet helt i Europa, en sjældenhed for en Toyota. Fremstillingen skal ske i Tyrkiet, hvor produktionen begynder, så de første biler til danske kunder kan komme lige i begyndelsen af 2024. Motor får formentlig mulighed for den første prøvetur i bilen i det tidlige efterår.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve