Motor mener
Forbedringerne af C-HR er fine og velanbragte. Bl.a. er komforten rigtig god og brændstoføkonomien flot. Den nye motor er en stor gevinst.
LISSABON Hvordan giver man en bil med ekstremt design et facelift? Med stor forsigtighed er svaret, når det gælder Toyota C-HR.
Selvom designet har polariseret den offentlige mening, er bilen en succes med mange nye kunder til mærket. I Europa er C-HR næstmest solgte Toyota, i Danmark ligger den nr. fem.
Læs også: Motors test af Kia Niro Hybrid - elektrisk trædesten
Den visuelle opdatering her tre år efter lanceringen består overvejende af ændrede lygter for og bag samt andre detaljer for og bag, der skal få bilen til at se bredere og lavere ud.
Bedre køreoplevelse
Mest markant ved fornyelsen er ankomsten af en ny, stærkere hybridmotor, så der nu er to at vælge imellem.
Den nye motor, som også findes i Corolla, er en rigtig fin tilføjelse til programmet. Den samlede ydelse er øget fra 122 hk i 1.8-modellen til 184 hk i denne nye 2.0’er. Den har fået det noget prætentiøse navn Dynamic Force.
Læs også: Motors test af Toyota Corolla Hybrid st.car
De flere heste var nok ikke strengt nødvendige, men de er alligevel et stort plus for køreoplevelsen. Det hele foregår vældig uanstrengt. Væsentlig er, at den disharmoniske motorlyd er væsentlig reduceret. Det er den lyd, der kommer pga. af det CVT-gear, Toyota benytter til hybriderne.
De ekstra kræfter betyder, at det sker sjældnere og mindre påtrængende, at omdrejningerne skyder i vejret og lægger sig konstant højt oppe.
Længere på literen
Det er ikke kun benzinmotoren, der er bøffet op her i 2.0-udgaven. Elmotoren er øget fra 72 til 109 hk, og dermed kan man køre en større del af tiden med slukket benzinmotor – og helt op til 130 km/t.
Ved Motors første tur i nyheden var benzinmotoren slukket 56 pct. af tiden (men ikke distancen). Det er flot. Og det var ikke med udpræget økonomisk kørestil. På samme tur sluttede benzinøkonomien på 20 km pr. liter – en smule bedre end det officielle tal.
Læs også: Motors test af 10 populære SUV'er
På den måde gør det ikke så meget, at Toyotas hybrider har fået et ordentlig hak i det officielle forbrug ved skiftet fra den gamle NEDC-norm til de nye WLTP. 2.0-hybriden er gået fra 92 gram CO2/km til 118. En officiel, men ikke reel forværring på hele 28 pct. Begge hybridmodeller ligger fortsat helt nede på ca. 1.000 kr. i årlig ejerafgift.
Moderne mobilopkobling
Køreoplevelsen forbedres også af, at der er gjort meget ud af at øge støjdæmpningen, og det gælder alle varianter af C-HR. Desuden er styretøjet gjort en smule mere præcist – skønt det gamle nu ikke fejlede noget.
Sikkerhedsudstyret er opdateret med bl.a. automatisk nødbremse under bakning. Det er standard.
Læs også: Motors test af hybridbilen med kant, Toyota C-HR
I kabinen af der kommet mere lækre materialer hist og her, og ottetommer-skærmen er ny. Lidt pudsigt er menuknapperne på siderne af skærmen nu gjort helt fysiske, og det virker som en fordel. De er nemmere at ramme og aktivere end den tidligere touch-funktion.
Hele infotainment-systemet reagerer hurtigere end før, og det var også tiltrængt.
Læs også: Nissan Juke - mini-SUV med kant
Fralægningspladsen er stadig lidt sølle, og det er også lidt slapt, at det stadig ikke er muligt at få trådløs telefonopladning. Til gengæld kan man glæde sig over, at der er kommet Apple CarPlay, Android Auto og DAB-radio - tilmed som standard i alle udgaver. Nyt er også den standardmæssige mulighed for at holde øje med sin bil via en app kaldet MyT.
Når det gælder trækevner, er CH-R stadig en slapsvans. Selv den nye, stærke hybridversion må kun trække 725 kg. Den marginaliserede 1.2-version uden hybrid klarer moderate 1.200 kg.
Dyr ny hybridmotor
En svaghed er også, at Toyota har været nødt til at flytte 12-voltbatteriet fra motorrummet til bagagerummet, hvor det stjæler en del af pladsen i den ellers udmærkede kælderetage.
En anden lidt mærkelig ting ved 2.0-modellen er, at hybridbatteriet nu er af den 'gammeldags' nikkelmetal-hydrid-type, mens 1.8-modellen har det mere moderne litium-ion. Tilsyneladende skyldes det, at Toyota bruger mindst to leverandører af batterier.
Læs også: Motors test af Kia Xceed - gør dit helt X'et
Det har dog ingen praktisk betydning for bilejeren. Nikkelmetal-hydrid fungerer lige så godt, men vejer og fylder mere. Da det i begge tilfælde er pakket af vejen under bilen, er det ingen ulempe ud over nogle ekstra kg.
Når den opdaterede C-HR kommer til Danmark sidst i januar, sker det til stort set uændrede priser, men med mere standardudstyr. Billigste 1.2 koster fra 262.000 kr., mens 1.8-hybrid begynder ved 282.000 kr.
Den nye 2.0 koster yderligere 35.000 kr. – en merpris til den høje side, selv om springet i ydelse ganske vist er højt. Dermed begynder de nye, kraftige hybridtider ved 317.000 kr.
Toyota Danmark forventer, at omkring 20 procent af kunderne vil vælge den kraftige motor.
Priserne opdateret 6. december 2019