Fisker fremviser parade af elbiler

Nystartede Fisker lancerer hele tre nye elbiler i prisklasser fra under 300.000 kr. til op mod 6 mio. kr. Imens går det trægt med at bygge den første model, Ocean. Ni måneder efter produktionsstart er der kun fremstillet 1.000 biler.

Fiskers nyheder på scenen.
Nyt om biler

Det går stadig særdeles trægt for Fisker Inc. med at få sendt sin Ocean SUV ud til ventende kunder, men midt i produktions-moradset har der alligevel været overskud til – eller behov for - et bemærkelsesværdigt festfyrværkeri af nye modeller.

På én gang viser Fisker hele tre nye elbiler – af vidt forskellige typer og i markant forskellige prisklasser.

Mest relevant for danske bilkøbere er Pear, der er lidt mindre end Ocean, men alligevel har plads til seks personer inde bag det utraditionelle design, hvor afslutningen ved bagdørene nærmest ser ud til komme fra en pickup.

Fisker Pearpå scenen.
Pear er lidt mindre end Ocean, men har plads til seks personer.

Pear med trylle-bagklap

Pear, bygget på en ny platform kaldet SLV-1, har et bagparti, som Fisker kalder Houdini efter tryllekunstneren og udbryderkongen. Det sker med henvisning til den skjulte bagklap. Fortil er der også en bagagerum, som Fisker kalder en Froot i stedet for det normale amerikanske ord, Frunk.

Modsat Ocean, som bygges i Østrig, skal Pear fremstilles i USA. Den taiwanesiske ekspert i serieproduktion for andre virksomheder, Foxconn, har købt en fabrik i staten Ohio til formået.

Pear ser ud til at blive virkelig billig, når den efter planen kommer midt i 2025. Bedømt ud fra den amerikanske pris kan Pear komme under 300.000 kr.

Alaska i råd farve på scenen.
Fisker Alaska er teknisk beslægtet med Ocean. Forventet rækkevidde: 370-540 km.

Alaska: elektrisk pickup

Den anden nyhed er en pickup – en biltype der indtil videre næsten ikke findes som ren elbil.

Alaska hedder Fisker pickup, der er en mellemstor pickup med en længde på 5,18 meter. 

Her ser en startpris ud til at blive lidt over 400.000 kr. med dagens udgifter – men mere når den kommer i 2025.

Orange Fisker Alaska set bagfra.
Fisker Alaska er en mellemstor pickup på knap 5,20 meters længde. Det er stort set det samme som Toyota Hilux.

Over 500 km rækkevidde

Alaska er baseret på en modificeret udgave af Oceans platform og skal bygges på samme fabrik i Ohio som Pear. Produktionen begynder i første kvartal 2025, men der kan formentlig gå et godt stykke tid, før de første kunder i Europa kan få leveret deres bil.

Fisker Alaska bliver tilbudt med to batteripakker - 75 og 113 kWh - som giver rækkevider på omkring 370 og 540 km ifølge amerikansk norm.

Ifølge Fisker skulle Alaska blive den letteste, elektriske pickup på markedet.

Fisker Ronin på scenen.
Fisker Ronin bliver en ekstrem bil og skal kun bygges i 999 eksemplarer.

Ronin: den ekstreme åbne bil

Som en ekstrem og sjælden topmodel viser Fisker desuden Ronin, der bliver en firedørs, fempersoners GT-sportsmodel med metalfoldetag.

Alting er ekstremt ved den bil: over 1.000 hk, en 0-100-tid omkring to sekunder og en rækkevidde på næsten 1.000 km. Om det kræver den nye type faststof-batteri, som Fisker oprindeligt troede meget på, men som aldrig kom hos Fisker, forlyder der ikke noget om.

Prisen og produktionstallet er også ekstreme. Blot 999 styks skal bygges, siger Fisker, og prisen bliver astronomisk – næsten dobbelt så høj som amerikanske medier havde forventet.

Ronin med taget nede.
Ronin bliver blandt de allerførste, åbne elektriske biler. Superbilen har metalfoldetag.

Over 5 millioner kroner

385.000 dollar skal bilen koste, og det vil give en dansk pris på ca. 5,4 mio. kr., hvis bilen kommer på gaden i 2026 med den tids registreringsafgift, som den nu er vedtaget. Hvis bilen indregistreres i 2027, hedder det ca. 5,8 mio. kr.

Det ser ud til, at Ronin skal fremstilles af Fisker selv på et anlæg i London, England. Produktionsstart er i hvert fald berammet til anden halvdel af 2025.

Meget langsom produktionsstart

Mens Fisker kikker langt ud i horisonten med den ambitiøse produktoffensiv, går det i dagligdagen særdeles langsomt med at bygge og levere Ocean-bilerne - Fiskers første model. Den blev lanceret til forudbestillinger i foråret 2022.

Ronin med taget oppe set bagfra.
Ronin har et markant bagparti. Inde i kabinen er der ifølge Fisker plads til tre personer.

Serieproduktionen i Østrig skulle efter planen gå i gang i november sidste år, men af uoplyste årsager blev bilen først typegodkendt i USA og EU i det tidlige forår 2023.

Den første kundebil blev omsider leveret 5. maj – til en dansker – og frem til 1. august er der indregistreret relativt mange eksemplarer i Danmark, 23.

Kun 1.000 biler på 10 måneder

Men ellers er produktionen skredet endnu en gang. I maj lød det i en pressemeddelelse, at firmaet forventede at nå op på 1.400-1.700 eksemplarer efter andet kvartal, men selv den nedskallerede ambition missede Fisker Inc. 1.022 biler blev det til.

Fisker henviser til problemer hos en afgørende leverandør.

Firmaet forventer nu at bygge 20.000-23.000 biler i år mod de 32.000-36.000 styks, der var forudsagt i maj. Aftalen med producenten, Magna Steyr, lyder på op til 50.000 biler årligt.

Skal man tro Fisker Inc., vil det nu gå stærkt på fabrikken - 6.000 biler om måneden fra og med august.

Henrik Fisker med den første leverede Ocean.
Henrik Fisker med den første leverede Ocean, som gik til en dansk køber - en tidlig invester i Fisker Inc.

Mange danske havde reserveret

Der er formentlig også mange danskere, der venter på en Ocean. I hvert fald sagde firmaet, i april 2022, at 1.200 personer i Danmark havde reserveret en Ocean – det relativt højeste antal i verden. Om det tal er gået op eller faldet siden, er der ingen oplysninger om.

Men I den målestok rækker 23 biler ikke langt, og ifølge opslag på sociale medier er der mange der venter, samtidig de er frustrerede over ikke at kunne få oplyst en leveringsdato.

Fisker Inc. har ingen pressekontakt i Danmark.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024