Billigere elbiler skal ikke kun være et kinesisk fænomen. Bilgiganten Stellantis lancerer nu den første billige elbil ud af mange, som skal tage kampen op og tilbyde europæiske bilkøbere en overkommelig elbil.
Citroën kommer først med en helt ny udgave af C3, som i elbil-versionen kaldes ë-C3. I en grundudgave ventes prisen at komme helt ned omkring 185.000 kr. i Danmark. Det gælder en version med 200 km rækkevidde, som dog først er klar i 2025.
Dermed bliver det med et moderat kørselsbehov muligt at få en rimelig rummelig elbil, der koster omtrent det samme, som prisen på benzindrevne minibiler. I dag er en af de billigste elbiler BYD Dolphin, som indtil videre koster fra 235.000 kr., men har potentiale til at nærme sig 200.000 kr.
320 km - under 220.000 kr.
Den første version af Citroën ë-C3 kommer til foråret 2024 og får en forventet rækkevidde på 320 km. Prisen for denne udgave vil formentlig begynde under 220.000 kr.
Batteriet er på 44 kWh og er af litium-jernfosfat-typen (LFP). Opladningen kan ske med en pæn hastighed på op til 100 kW, så 20-80 procent klares på 26 minutter. Til hjemmeladning er der 11 kW-lader.
Motoren yder 113 hk og giver en topfart på ca. 135 km/t.
En smule mere rummelig
Den nye C3 er vokset lidt i forhold til den nuværende generation, som gennem mange år har været en af de mest solgte biler i Danmark. Udvendigt vokser C3 kun et par cm, men indvendigt skulle der komme lidt bedre plads i alle retninger.
Bagagerummet er på 310 liter – en anelse mere end i dag.
Citroën lover pænt med udstyr i grundudgaven You. Det gælder bl.a. den særlige komfort-funktion kaldet Citroën Advanced Comfort, en form for headup-display, p-sensor bag og manuel aircondition.
Topversionen Max har desuden 17-tommer alufælge, tofarvet lakering, tagræling, beskyttelsespaneler for- og bag, 10,25-tommer trykskærm, komfortsæder, regnsensor, el-foldbare og opvarmede sidespejle, splitbagsæde, automatisk klimaanlæg, navigation, trådløs telefonopladning og bakkamera.
Helt ny elbil-teknik i ë-C3
Teknikken i den nye ë-C3 adskiller sig fuldstændig fra de mange små elbiler, Stellantis har lanceret eller opdateret for nylig, bl.a. jeep Avenger, Peugeot 208, Fiat 600 og Opel Corsa.
Den nye Citroën er baseret på en platform kaldet Smart Car-platform. Den er en videreudvikling af den platform, der i dag bruges til koncernens små biler (kaldet CMP).
Smart Car kan også bruges til biler med forbrændingsmotorer, og formentlig kommer C3 også i en udgave med benzinmotor.
Ny platform et værn mod kinesere
Den nye platform, som er optimeret til at være billig at producere, er afgørende i Stellantis-koncernens bestræbelser på at sælge elbiler omtrent så billige som benzinbiler – og på at konkurrere mod kinesiske mærker, som Stellantis anser for en betydelig trussel i Europa.
Omkring syv modeller fra koncernens mange mærker kan ventes på den nye platform. Den næste kan blive en ny Fiat Panda, der præsenteres i 2024. Også en kommende billig-Opel får formentlig samme teknik.
Måske en C3 med syv sæder
Citroën ventes desuden at komme med en C3 Aircross, der er en MPV/SUV. Ifølge nogle oplysninger skulle den ligefrem blive så stor, at den kan have plads til syv personer.
Citroën ë-C3 bliver produceret på en Stellantis-fabrik i Trnava, Slovakiet.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.