Billig Citroën varsler elbil-angreb på kinesere

Pænt under 200.000 kr. kommer den nye elbil Citroën C3 til at koste, hvis man ellers kan leve med 200 km rækkevidde. En version, der klarer 320 km, kommer i 2024. Den nye C3 bliver først af mange billige europæiske elbiler fra Stellantis-koncernen.

Citroën C3 i rød set forfra.
Nyt om biler

Billigere elbiler skal ikke kun være et kinesisk fænomen. Bilgiganten Stellantis lancerer nu den første billige elbil ud af mange, som skal tage kampen op og tilbyde europæiske bilkøbere en overkommelig elbil.

Citroën kommer først med en helt ny udgave af C3, som i elbil-versionen kaldes ë-C3. I en grundudgave ventes prisen at komme helt ned omkring 185.000 kr. i Danmark. Det gælder en version med 200 km rækkevidde, som dog først er klar i 2025.

Dermed bliver det med et moderat kørselsbehov muligt at få en rimelig rummelig elbil, der koster omtrent det samme, som prisen på benzindrevne minibiler. I dag er en af de billigste elbiler BYD Dolphin, som indtil videre koster fra 235.000 kr., men har potentiale til at nærme sig 200.000 kr.

Citroën C3 i blå og rød.
Den nye C3 er første Citroën med mærkets nye design-stil. Markant er bl.a. den 'solide', lodrette front inspireret af de populære SUV-modeller.

320 km - under 220.000 kr.

Den første version af Citroën ë-C3 kommer til foråret 2024 og får en forventet rækkevidde på 320 km. Prisen for denne udgave vil formentlig begynde under 220.000 kr.

Batteriet er på 44 kWh og er af litium-jernfosfat-typen (LFP). Opladningen kan ske med en pæn hastighed på op til 100 kW, så 20-80 procent klares på 26 minutter. Til hjemmeladning er der 11 kW-lader.

Motoren yder 113 hk og giver en topfart på ca. 135 km/t.

Citroën C3 i blå bagfra.
Den nye Citroën C3 kommer til foråret 2024 - i første omgang som ren elbil. En benzin-version følger formentlig efter. Den nye, fjerde generation er vokset marginalt udvendigt, men giver lidt mere plads indvendig.

En smule mere rummelig

Den nye C3 er vokset lidt i forhold til den nuværende generation, som gennem mange år har været en af de mest solgte biler i Danmark. Udvendigt vokser C3 kun et par cm, men indvendigt skulle der komme lidt bedre plads i alle retninger.

Bagagerummet er på 310 liter – en anelse mere end i dag.

Citroën lover pænt med udstyr i grundudgaven You. Det gælder bl.a. den særlige komfort-funktion kaldet Citroën Advanced Comfort, en form for headup-display, p-sensor bag og manuel aircondition.

Fronten af Citroën C3.
Den nye ë-C3 bliver første model med Citroëns nye logo. Det sidder stort og prominent både for og bag.

Topversionen Max har desuden 17-tommer alufælge, tofarvet lakering, tagræling, beskyttelsespaneler for- og bag, 10,25-tommer trykskærm, komfortsæder, regnsensor, el-foldbare og opvarmede sidespejle, splitbagsæde, automatisk klimaanlæg, navigation, trådløs telefonopladning og bakkamera.

Helt ny elbil-teknik i ë-C3

Teknikken i den nye ë-C3 adskiller sig fuldstændig fra de mange små elbiler, Stellantis har lanceret eller opdateret for nylig, bl.a. jeep Avenger, Peugeot 208, Fiat 600 og Opel Corsa.

Den nye Citroën er baseret på en platform kaldet Smart Car-platform. Den er en videreudvikling af den platform, der i dag bruges til koncernens små biler (kaldet CMP).

Førerpladsen i Citroën C3.
Førerpladsen i Citroën C3 går nye veje. I stedet for et traditionelt førerinstrument får bilen som standard et slags headup-display langs underkanten af forruden. Desuden er der en trykskærm i midten. I topudgaven er den på 10,25 tommer som vist her. 

Smart Car kan også bruges til biler med forbrændingsmotorer, og formentlig kommer C3 også i en udgave med benzinmotor.

Ny platform et værn mod kinesere

Den nye platform, som er optimeret til at være billig at producere, er afgørende i Stellantis-koncernens bestræbelser på at sælge elbiler omtrent så billige som benzinbiler – og på at konkurrere mod kinesiske mærker, som Stellantis anser for en betydelig trussel i Europa.

Omkring syv modeller fra koncernens mange mærker kan ventes på den nye platform. Den næste kan blive en ny Fiat Panda, der præsenteres i 2024. Også en kommende billig-Opel får formentlig samme teknik.

Forsæderne i Citroën C3.
Alle versioner af Citroën C3 får mærkets særlige støddæmpere, der øger undervognskomforten. Topudgaven har desuden de ekstra polstrede forsæder.  

Måske en C3 med syv sæder

Citroën ventes desuden at komme med en C3 Aircross, der er en MPV/SUV. Ifølge nogle oplysninger skulle den ligefrem blive så stor, at den kan have plads til syv personer.

Citroën ë-C3 bliver produceret på en Stellantis-fabrik i Trnava, Slovakiet.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024