Bilmærket Nio skiller sig ud ved bl.a. at tilbyde batteriskifte, så bilerne på få minutter får et fuldt opladet batteri. Men nu viser der sig en anden fordel ved systemet. Nio-ejere (dem er der ikke mange af endnu) med 100 kWh-batteri får inden længe et nyt batteri, så der skrues op for lynladningen.
Ombytningen, som sker automatisk ved at batteribytte, betyder at batteriet (stadig 100 kWh) kan lades med op til 180 kW mod nu 140 kW. Ombytningen kræver, at man har lejet batteriet hos Nio, hvilket langt de fleste har.
Andre bilmærker, bl.a. VW, har dog også været i stand til at hæve ladehastigheden ved hjælp af softwareopdateringer.
Længere levetid på batterierne
Den løbende vedligeholdelse af batterierne kan forlænge deres levetid, og desuden får de den nyeste batteriteknologi.
Det indebærer også, at bilerne kan få glæde af et ekstra stort batteri med ’semi-solid-state’ teknologi. Dette batteri er ikke klar, men testes i Kina og ventes klar i en overskuelig fremtid.
Batteriskifte har også den fordel, at brugerne kan skifte mellem tre størrelse batteri, så man til daglig kan nøjes med det billigste på 75 kWh, og så ved ferie og andre langture vælge et på 100 eller 150 kWh. Den mulighed bruges i Kina, men ikke i Europa, hvor danske regler om registreringsafgift spænder ben.
Nio håber dog, at det vil være muligt at få justeret reglerne, så det på et tidspunkt bliver muligt.
Stadig kun en skiftestation i Danmark
Det er gået langsomt for Nio med at få etableret batteriskiftestationer i Danmark, til dels på grund af besværligheder med byggetilladelser m.v. Den første åbnede ved Slagelse i februar 2023, og en annonceret, nr. to station i Nordjylland er sat i bero. Men nu kommer der til at ske noget, siger Nio.
I løbet af 2024 ventes skiftestationer, kaldet Power Swap Station, klar ved Aarhus (Brabrand), i København (formentlig to steder) og Odense.
Men allerede i december kan danske Nio-ejere få glæde af en ny station, hvis de krydser Øresundsbroen. Ved Malmø åbner nu en skiftestation, som tilmed er af den nye tredje generation. Den kan skifte 30-60 sekunder hurtigere end de nuværende, er forberedt til 800 volt-batterier, og kan sende strømmen tilbage til elnettet.
Lynlader med 500 kW
Ved den nye skiftestation opsættes også en ny generation af Nio Powers lynladere, som er åbne for alle, og som kan levere op til 500 kW. Det kan ingen personbiler tage imod i dag, heller ikke Nio’er, men konkurrenten Xpeng har modeller, som kan lade med 350 kW, i Kina sågar over 400 kW.
Nio selv ser ud til at arbejde på 800 volt-teknik til kommende generationer.
Funktionen med at støtte elnettet ser Nio store muligheder i, bl.a. økonomisk. Der er nemlig penge i at låne strøm ud til elproducenterne, så elnettet balanceres, og strømmen kan blive så grøn som muligt. De nye 3.0-skiftesattioner har plads til 21 batterier, så det er en anseelig ’powerbank’, omkring 2.000 kWh, der er til rådighed.
Lange udsigter til Nio House
Det er også gået yderst langsomt med at få åbnet det enorme Nio House midt i København. Forsinkelser har betydet, at huset på 2.200 kvadratmeter på Kultorvet tidligst er klar i anden halvdel af 2024.
Som en midlertidig erstatning har Nio åbnet et mindre ’Nio Space’ i midlertidige bygninger på Amager. Her kan man se og prøve mærkets fem modeller.
Nio er på vej med yderligere to bilmærker, som går under arbejdstitlerne Firefly og Alps. Begge mærker, hvoraf mindst det ene kommer til Europa, vil blive billigere og til dels mindre end Nio-modeller, men angiveligt vil begge mærker tilbyde batteriskifte.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.