Siden 2007 har Danmark haft en producent af sportsvogne, Zenvo. Det har været helt ualmindelig eksklusive biler, for der er blot fremstillet knap en snes eksemplarer, som hører til i afdelingen for ’hyper-sportsvogne’ på niveau med f.eks. svenske Koenigsegg. Priserne har ligget omkring 10 mio. kroner uden afgift.
Men nu kommer salget af Zenvo til at eksplodere, samtidig med at priserne stryger endnu mere til himmels.
Det bemærkelsesværdige kapitel 2 af den danske sportsvogns-odyssé folder sig ud på biludstillingen i Los Angeles. Her udstiller den californiske Zenvo-forhandler, Galpin Motors, hele to eksemplarer af Aurora, som den helt nye model hedder.
1.450 eller 1.850 hk
Alt er ekstremt ved den bil. Den er bygget i kulfiber, og er udstyret med en helt hjemmeudviklet V12-motor. Den yder 1.450 hk og har en tophastighed på 365 km/t. Tur-versionen med hybridteknik og firehjulstræk kan bryste sig af 1.850 hk, en 0-100 km/t. på 2,3 sekunder og en topfart på 450 km/t. Her skal hver hest kun slæbe 1,17 kg.
Prisen er også eksorbitant. Med dansk moms koster Aurora tæt på 25 mio. kroner, og det er vel at mærke uden registreringsafgift, som ville sende prisen op over 60 mio. kr., hvis nogen kunne finde på at sætte danske nummerplader på.
Det gør næppe nogen, selvom en dansker skulle købe et eksemplar. Zenvo-biler er i høj grad et samlerobjekt og til brug på racerbaner.
Den globale pris er 2,6 mio. euro plus lokale skatte og afgifter.
'Salget går forrygende'
Trods den astronomiske pris går det strygende med at sælge bilen, fortæller Zenvo Automotives kommunikationsansvarlige, Timothy Hutton, til Motor på LA Auto Show.
Der skal bygges 100 eksemplarer, og halvdelen er allerede solgt eller i hvert fald reserveret formedelst et depositum på 400.000 kr.
Produktionen vil fordele sig ligeligt mellem den luksuriøse gadeversion med plugin-hybrid-teknik og firehjulstræk, Tur, og baneudgaven Agil med baghjulstræk.
Udviklet og bygget i Præstø
Zenvo er trods tjekkisk kapital med ukendte tråde til Rusland og norsk bestyrelsesformand stadig et dansk projekt, faktisk mere end nogensinde. Det signaleres med et Dannebrog indsyet i ryglænet.
Bilen er skabt fra grunden i Præstø, hvor Zenvo holder til, og også hjertet i bilen, V12-motoren, er grundlæggende danskudviklet.
Også designet af skabt af danskere, idet Zenvos mangeårige chefdesigner, Christian Brandt, har formgivet Aurora i samarbejde med Frederik Christensen.
Danske navne til globale kunder
Navnet Aurora, der er afledt af nordlys (aurora borealis), er også en skandinavisk henvisning, og i bilens lak glimter der faktisk et grønt skær inspireret af nordlys. Også de to modelnavne, Tur og Agil, er danske stavemåder. Det samme gælder V12-motoren, der hedder Mjølner, stavet med dansk ø.
Dansk er også kabinen, oplever Motor, da vi kravler ned i en prototype af Tur. Der dufter af fuldfed analin-læder på syningsfrie, støbte sæder, som er stærkt inspireret af Arne Jacobsen.
I kabinen har føreren udsigt til klassiske analoge ure, der bag retro-looket er fuldt moderne, og mindst et kan fysisk rotere og skifte til en rund højopløst skæm med Apple CarPlay eller Android Auto.
Skal finde større fabrik
Den nye V12-motor har endnu ikke være startet eller afprøvet. Der vil være 'fire up' i begyndelsen af 2024, og den første bil ventes bygget sidst i 2024, så kundeleveringer kan begynde i 2025.
Med den kraftigt øgede produktion skal Zenvo se sig om efter et nyt eller et ekstra produktionssted. Det vil fortsat ligge i Danmark, fortæller Timothy Hutton. Formentlig bliver det tættere på København.
Større planer: en billigere model
Zenvos planer er endnu større end de 100 superbiler, fortæller kommunikationsansvarlig Timothy Hutton på standen i Los Angeles.
V12-motoren er designet, så den enkelt kan bygges i V6- og V8-versioner. Disse lidt mindre motorer skal bruges til en kommende, mindre Zenvo-model, og som også vil blive tilbudt til andre niche-producenter
Zenvo beskæftiger nu omkring 60 personer i Danmark og 80 globalt.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.