Små elbiler til en overkommelig pris er stadig en mangelvare. Men mange bilproducenter arbejder hårdt på at få elektriske mikro- og minibiler på gaden. Blandt dem er VW, der har en stolt tradition med bl.a. Up, Polo og T-Cross.
Der går dog særdeles længe, inden VW’s elektriske Polo-model er klar. Først i efteråret 2026 kan ’ID.2’ leveres til de første kunder. Det bekræfter VW’s ansvarlige for elektriske minibiler over for Motor.
Også Cupras og Skodas elektriske minibiler med samme teknik er først klar sidst i 2026.
Overhales af Citroën og Renault
Dermed når bl.a. Citroën og Renault samt flere kinesiske mærker at komme væsentligt før.
Ikke desto mindre er VW villig til at vise bilen frem og nu over for Motor også at fremvise den hidtil hemmeligholdte kabine og bagagerum.
Første kik i ID.2's kabine
Kabinen er ganske anderledes, end VW-kunder er vant til fra dagens ID.-modeller. Førerpladsen er nok meget ren og enkel i stilen, men der er skruet pænt op for den oplevede kvalitet – bedømt ud fra en håndbygget prototype.
Der er brugt behagelige og gedigne naturmaterialer til overfladerne, og der er et pænt udvalg af fysiske knapper. Det er sket efter ’kunde-feedback’, som VW siger.
En del fysiske knapper
Der er en række knapper til klimaanlægget, i midterkonsollen er en stor drejeknap med flere funktioner, og i førerdøren er der en knap for hver af de fire rudehejse. Der er også direkte fysisk betjening af sidespejlene.
De penge, der bruges på bl.a. de gode materialer, skal hentes andre steder. Derfor har VW tilstræbt at forenkle bilen så vidt som muligt. Bl.a. er dørgreb, døråbning og armlæn integreret i en enhed. Det fungerer umiddelbart fint.
Der er heller ikke noget handskerum, men god plads i midterkonsollen og især under den.
Førerinstrumentet har valg mellem moderne visning og den rene nostalgi.
Enormt bagagerum
Bagagepladsen er et kapitel for sig og særdeles imponerende. 490 liter kan minibilen rumme. Polo har plads til 351 liter og Golf til 380 liter.
Selve bagagerummet minder om et Polo-bagagerum, men under gulvet er der en enorm kælder på næsten tilsvarende størrelse. Også under bagsædet, som nemt vippes op, kan der være en pæn portion bagage. Pladsen her er indregnet i de 490 liter.
VW ID.2-fakta
ID.2 er bygget på en ny elektrisk platform kaldet MEB Entry, som er forhjulstrukket.
Længde: 4,05 m
Bredde:1,82 m
Højde:1,53 m
Akselafstand: 2,60 m
Begrænset bagsædeplads
Bagsædepladsen er derimod ikke så imponerende. En voksen sidder presset med knæene – i hvert fald her i den håndbyggede prototype.
Der er markant dårligere knæplads end i ID.3, som jo også tilhører en større klasse. Heller ikke dagens Golf kommer ID.2 i nærheden af, når det gælder pladsen til benene.
Akselafstanden er fem cm større end i Polo, men to cm mindre end i Golf og hele 17 cm mindre end i ID.3.
Der er heller ikke luftdyser til bagsædet – hvilket heller ikke er normalt i miniklassen.
Ny platform med forhjulstræk
Under forklappen er der ingen opbevaringsplads. Men det kan der måske komme. VW arbejder på at få plads til et lille rum til f.eks. et ladekabel. Lykkes det, kan den samlede bagagevolumen snige sig over 500 liter.
ID.2 er bygget på en ny platform med forhjulstræk – formentlig uden mulighed for firehjulstræk.
Selvom en elmotor ikke fylder meget, har forhjulstrækket alligevel givet mulighed for at gøre bagagerummet ekstremt dybt.
Bilens navn bliver?
ID.2 kan fås med semi-elektrisk anhængertræk, og den maksimale trækvægt bliver formentlig 750 kg.
Vi har her i artiklen kaldt bilen for ID.2, men det er ikke sikkert, at det bliver den endelige betegnelse. Konceptbilen hedder ID.2 All, hvilket bilen ikke skal hedde. Om VW blot stryger ’All’ eller giver den et rigtigt navn, måske med historisk reference, har mærket ikke besluttet sig for endnu.
VW har tidligere sagt, at Golf-navnet (og sikkert andre) ikke vil forsvinde, så på et tidspunkt – når stort set alt er elektrisk – dukker de klassiske navne op på elbiler. Og sandsynligvis vil ID.-navnene forsvinde eller blive integreret med de gamle navne.
GTI-version samtidig
Når ID.2 omsider er klar sidst i 2026, vil den stort set fra begyndelsen også kunne fås som GTI-version – med stort set samme design, som konceptbilen ID GTI fra september.
Der er ingen tekniske oplysninger, men VW går absolut ikke efter at tilbyde et 400 hestes fartmonster, men går efter noget mere moderat, men vil til gengæld fokusere på sjove og sikre køregenskaber.
Da ID.2 GTI blev vist på IAA-udstillingen i september, fortalte VW dog, at konceptbilen havde differentialespær på forakslen, og at den havde manuelt gear.
ID.2 SUV er på vej
En tredje ID.2-version er planlagt til at komme meget kort efter. Da Motor får lov at se indmaden af ID.2, viser VW’s chefdesigner Andreas Mindt en mørk silhuet af en lille SUV. Med dagens logik kunne man kalde den ID.2 Cross – altså en elektrisk udgave af T-Cross.
Selvom der er længe til salgsstart, er VW ret stålsat om, hvad fra-prisen på ID.2 bliver. Billigste version med mindste batteri vil koste lige omkring 200.000 kr. i Danmark.
Også SUV-udgaven, ’ID.2 Cross’, er tæt på at have en endelig pris, selvom lanceringen formentlig først sker i 2027. Ca. 225.000 kr. tør en VW-repræsentant allerede nu stille i udsigt.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.