Snart må du slippe rattet på motorvej

Ford bliver det første bilmærke i Danmark, hvor det tillades, at føreren slipper rattet på motorvejen. Det nye system hedder BlueCruise og kommer til Danmark om få måneder.

Fører sidder bag rattet uden hænder på rattet, mens bilen kører på motorvej.
Nyt om biler

I årevis har vi hørt, at de selvkørende biler er på vej, uden at der egentlig er sket særlig meget. Men efter at Ford har fået sit nye system, BlueCruise, godkendt i flere europæiske lande, er vi endelig kommet et stort skridt videre. En dansk godkendelse venter lige om hjørnet.

Dermed tilsluttes Danmark Blue Zone, der er Fords betegnelse for de områder, hvor man tillader kørsel på motorveje, uden at man skal holde hænderne på rattet.

I Tyskland omfatter zonen næsten 33.000 km motorvej, og i Danmark bliver det det store motorvejs-H, der omfatter motorvejene op gennem Jylland, hen over Fyn og over Storebælt til København og Helsingør samt motorvejen fra Rødby til København.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Video: Sådan er det at køre "uden hænder"

Kamera holder øje med dine øjne

Det nye BlueCruise-system vil i første omgang kun være at finde i elbilen Ford Mustang Mach-E. Her virker systemet som en overbygning på den vognbaneassistent, der er på markedet, og som sikrer, at man holder afstand til forankørende biler, og at bilen fastholdes midt i vognbanen.

Hidtil har man dog skullet holde hænderne på rattet, og har man ikke gjort det, har bilen sendt advarsler ud i form af lyd- og lyssignaler.

Med BlueCruise er det for så vidt samme system, der er i brug, men nu tillades det, at man fjerner sine hænder fra rattet. Det kan tillades, fordi der nu sidder et kamera og holder øje med, om man ser ud af forruden.

Nu er vi nået til niveau 2+

Gør man ikke det, får man en eller flere advarsler, og reagerer man ikke på dem, vil bilen i yderste konsekvens slå alt fra og langsomt bremse bilen ned.

Ford betegner systemet som selvkørende på niveau 2+, da føreren skal være aktiv hele tiden.

Andre producenter kalder niveauet for 2,5 eller 2,9. Der er teknisk og lovgivningsmæssigt et stort spring op til niveau 3, hvor det også er tilladt at fjerne øjnene fra vejen, og hvor det i princippet ikke længere er føreren, der har ansvaret.

Mercedes-Benz og BMW tilbyder lignende systemer på niveau 2+, men de er indtil videre kun godkendt i Tyskland. BMW kan dog fra marts tilbyde niveau 3 i 7-serien, men også her kun i Tyskland.

Rat med BlueCruise slået til.
I displayet foran rattet kan man se på det blå rat, at BlueCruise er slået til. Så kan man slippe rattet og slappe af i overkroppen. Samtidig slipper man for at fokusere på bilen foran, men kan lade blikket vandre lidt. Det giver en god adspredelse – man skal dog fortsat være klar til at gribe ind.

Virker op til 130 km/t.

Vi har været i Tyskland for at prøve systemet, og det var en meget positiv oplevelse. Man lærer meget hurtigt, hvordan systemet virker, hvordan det aktiveres, og hvornår man skal være særlig opmærksom på, om det slår fra. Det sker f.eks., inden man kører gennem tunneller, ved betalingsanlæg og ved til- og frakørsler.

I princippet kan bilen til gengæld fint klare at køre gennem vejarbejdszoner, hvis ellers vognbanerne er tydeligt afmærkede. Bilen regulerer også selv hastigheden efter de lokale fartgrænser, og systemet fungerer op til 130 km/t.

I denne første generation af BlueCruise kan bilen ikke selv skifte vognbane, ligesom den tillader, at bilen overhaler højre om. Det er derfor nødvendigt, at føreren fortsat er opmærksom på trafikken.

Men vores oplevelse var alligevel, at man meget hurtigt føler, at man bliver ganske godt aflastet under kørslen.

Da der ikke er nogen tidsgrænse for, hvor længe man kan køre med systemet aktiveret, er det nok mest elbilens rækkevidde, der afgør, hvornår man skal slå systemet fra og køre ind og få en ladepause.

Kamera ved rattet holder øje med, at føreren ser ud af forruden i en Ford Mustang E-Mach
Et kamera (det aflange blanke panel) ved rattet holder øje med, om føreren ser ud af forruden. Gør han eller hun ikke det, advarer systemet og forsøger at 'vække' førerens opmærksomhed.

Gør føreren til passager

Men gør systemet overhovedet en forskel, når man alligevel skal have hænderne klar hele tiden? Det gør det faktisk, også selvom du ikke kan strikke, læse eller sove, mens systemet styrer.

For når først man har vænnet sig til at slippe rattet, bliver de lange køreture aldrig mere det samme. En triviel og trættende motorvejstur bliver pludselig til en rejse, idet man nu kan sprede sit synsfelt lidt ud til siden i stedet for at stirre stift på trafikken lige foran bilen.

Dermed kan man nyde turen gennem det danske landskab, næsten som sad man på det højre passagersæde. Det, at man nu kan lade hænderne ligge i skødet i stedet for at holde om rattet, giver også en afslappet holdning i overkroppen, hvilket bringer én mere afslappet frem. Og en kaffetår undervejs foregår helt uden besvær. 

Tilkøbes som abonnement

I og med at BlueCruise mest af alt handler om en udvidelse af bilens eksisterende software, vil næsten alle nuværende Mustang Mach-E på danske veje kunne opgraderes til at få systemet ombord. Kun i den første årgang fandtes der visse varianter uden et indbygget kamera, og de kan derfor ikke få systemet installeret.

Man skal dog købe et abonnement til BlueCruise, og det koster 186 kr. pr. måned.

Det kan købes for en måned ad gangen, så skal man f.eks. på ferie med bilen, kan man tilkøbe det og fravælge det, når man er hjemme – medmindre man bliver så glad for det, at man vælger at fortsætte på de danske veje.

Ford forventer at kunne tilbyde BlueCruise til de første danskere i løbet af første kvartal af 2024, når den endelige tilladelse fra EU åbner for systemet i Danmark og i resten af Europa.

BlueCruise vil også dukke op som en udstyrsmulighed i kommende Ford-modeller – dog ikke i den nye Explorer, der er baseret på VW-teknik, og som dermed ikke kan håndtere BlueCruise-teknologien.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve