Det er på hver sin måde syv meget spændende biler, der er nået hele vejen til finalefeltet i kampen om at få verdens ældste biltitel – Car of the Year.
Alle finalisterne er udstillet på årets internationale biludstilling i Genève, og dagen før den officielle åbning kåres vinderen ved et storstilet arrangement, der transmitteres direkte.
Du kan selv se afsløringen ved at følge det link, vi har anført herunder. Bemærk, at vinderen først afsløres mandag den 26. februar.
Se afsløringen af Car of the Year: Link til YouTube (Mandag klokken 8:00)
Bilerne i finalen er udvalgt af en international jury bestående af 57 jurymedlemmer fra 26 lande. Fra Danmark er det FDMs Søren W. Rasmussen, der er eneste jurymedlem, og det er også ham, der i egenskab af præsident for jurygruppen står for at overrække det eftertragtede trofæ til det vindende bilmærke.
De syv finalister:
Dansk jurymedlems vurdering af de syv biler
FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen har netop været i Frankrig for at køre i de syv finalister i en afsluttende test sammen med de øvrige jurymedlemmer. Læs hans vurdering af de syv bilers egenskaber og deres chancer for at vinde:
BMW 5-serie
Den store tyske luksusbil stiller både op som elbil i form af i5-versionen og som brændstofbil i henholdsvis benzin-, diesel- og pluginhybrid-udgaver. Senest er en meget vellykket stationcar kommet med i programmet. Priserne begynder i Danmark ved ca. 600.000 kroner og fortsætter til langt over 1.2 mio. kroner.
I både Danmark og Norge blev BMW i5 valgt til Årets Bil 2024, og det giver en god start for bilen, når der skal tælles point op. Også det faktum at bilen også fås med brændstofmotorer, tiltrækker jurymedlemmerne fra Sydeuropa.
Bilen kører samtidig virkelig godt, så det er nok mest prisen, der kan vise sig at stå en smule i vejen for en suveræn placering.
BYD Seal
Det er første gang, det kinesiske bilmærke stiller op, og set i det lys er det meget flot, at Seal er nået til finalen som den første kinesiske bilmodel nogensinde. Seal er en rendyrket elbil med enten to- eller firehjulstræk, og den er ganske sportsligt opsat.
Bilen imponerer med en flot samlekvalitet og en konkurrencedygtig pris. Spørgsmålet er blot, om det faktum at BYD endnu ikke er til stede i samtlige COTY-lande i Europa, kan være en hæmsko ved pointoptællingen.
Kia EV9
Den enorme elbil har plads til syv personer og er derfor i sig selv en bil, der skiller sig ud. Den rummer masser af avanceret teknik og kan f.eks. oplades ganske hurtigt takket være 800 volt-ladeteknologi.
Det er naturligvis også en dyr bil, men det er nok ikke helt så stor en forhindring for et flot resultat, som det faktum at bilen kort og godt ofte føles for stor til at køre på de ofte ret små veje, der kendetegner mange europæiske lande. Billigste udgave koster 600.000 kroner i Danmark, og EV9 tegner et flot billede af Kia’s formåen.
Peugeot 3008
Den helt nye generation af den populære familiebil kommer nu både i en ren elversion og med en hybridmotor. I Danmark er det primært eludgaven, der satses på, og i skrivende stund kender vi ikke prisen i detaljer, men mon ikke en startpris på 380.000 kroner vil være et godt bud.
Bilen rummer mange smarte løsninger med bl.a. et helt nyt i-cockpit, hvor man ser på et stort skærm-panel hen over rattet. Bilen har fine køreegenskaber, men måske en knap så fornem bagsædeplads kan trække en smule ned i det samlede resultat? Vi får se …
Læs mere: Forpremiere af Peugeot E-3008
Renault Scenic
Den nye elbil med det klassiske navn er en videre-udbygning af elbilen Megane og byder således på samme smarte cockpit med Google-baseret betjening af bilens funktioner. Det er smart og et stort plus.
Det største plus finder man dog ved bagsædet, der byder på enorm god benplads, hvilket gør Scenic til en ganske anvendelig bil for en børnefamilie.
Bilen leveres med to batteristørrelser, og billigste udgave kommer til at koste fra 310.000 kroner, når den når Danmark til maj.
Læs mere: Forpremere af Renault Scenic
Toyota C-HR
Den nye generation af den veldesignede hybridbil er eneste bil i feltet, der ikke fås som elbil. Den fås dog som plugin-hybrid. Bilen er en spændende bil for dem, der ikke har behov for at fragte større personer på bagsædet eller køre rundt med store mængder bagage.
C-HR har fået Toyotas nyeste generation af hybridmotoren med det tilhørende e-CVT gear, og det fungerer godt, omend det ikke kan hamle op med egentlige elbiler i oplevelsen af smidig kørsel.
I Danmark er C-HR en ret dyr bil, da afgifterne gør benzinbiler en del dyrere end mange elbiler, mens den i Sydeuropa har en mere konkurrencedygtig pris. Det kan give den en fin position, når de samlede point skal optælles.
Læs mere: Forpremiere af Toyota C-HR
Volvo EX30
Den nye mini-elbil har fået megen opmærksomhed forud for premieren netop nu, og det skal blive spændende at se, om interessen kan fastholdes. Der er nemlig tale om en meget utraditionel Volvo, idet store dele af bilen betjenes via den store skærm i midten, der på Tesla-vis er eneste sted, man kan se oplysninger om fart etc. under kørslen.
Bagsædepladsen imponerer på ingen måde, men til gengæld er EX30 en yderst flot designet og velbygget bil, der, selvom den stammer fra Kina, har fået en vis mængde Volvo-identitet.
Priserne begynder et stykke under 300.000 kroner, når udgaven med det lille batteri dukker op, og det er i sig selv noget, der gør bilen yderst interessant.
Læs mere: Forpremiere af Volvo EX30
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.