Tilbage til fremtiden: Renaults mini vil charmere elbilkøbere

God pris og en charmerende personlighed skal med fuld kraft bringe Renault tilbage i elbilernes miniklasse, hvor Zoe engang var dominerende. Den genfødte Renault 5 vil byde sig til med valg mellem 300 og 400 km rækkevidde og mulighed for at sende strømmen tilbage til nettet. Og udstyrsniveauet bliver meget højt i topudgaverne.

To gule biler.
Nyt om biler

Fanfare! Her er den første minibil udviklet udelukkede til at være elektrisk. Den vil indtage Europa med en blanding af karisma, fine el-egenskaber, en flot kabine og moderat pris.

Med topchefen i front, Luca de Meo, lancerede Renault på det genopstandne Geneva International Motor Show sin moderne Renault 5, som nu har tilnavnet E-Tech.

Lanceringen skete 52 år efter, at den oprindelige Renault 5 kom til verden. Den skulle vise sig at blive en gigantisk succes for Renault. F.eks. var minibilen den mest solgte bil i Frankrig ti år i træk, og der blev bygget ni millioner eksemplarer frem til 1996. Clio var blevet lanceret i 1990.

Mand til venstre, gul bil til højre.
Renault-gruppens administrerende direktør, Luca de Meo, afslørede den genfødte Renault 5 ved åbningen af Geneve-udstillingen 26. februar.

Arvtager til populær R5

de Meo henviste til, at den oprindelige Renault 5 var en både cool og opnåelig bil, og den nye skal gerne være med til at gøre elbiler mainstream i Europa.

- Den nye Renault 5 kan blive en gamechanger, sagde Renault-gruppens chef.

Den nye 5’er trækker kraftigt på den originales design (og ligner til forveksling konceptbilen fra 2021), men Renault insisterer på, at den ikke skal være nostalgisk. Retro-futuristisk kaldte designchef Gilles Vidal bilens stil. Han betegnede den også som en energisk pop-bil.

Renault 5 i krads grøn farve.
Renault 5 fås i en række meget friske farver. Det er kun topversioner, Renault viser på Geneve-udstillingen.

Stærke farver

Med til at give bilen appel og munterhed er de friske farver, som tilbydes - til dels som i 1970'erne. Skriggrøn, knaldgul og klar blå var farverne på de udstillede biler. Der findes dog også nogle mere afdæmpede farver.

R5, som Renault indimellem kalder den, bliver tilbudt med to batteristørrelser, ca. 40 og 52 kWh. Forskellen på de to er blot, om der er lagt tre eller fire moduler i bunden af bilen. De batteristørrelser giver en forventet rækkevidde på hhv. 300 og 400 km.

Trefaset lader (11 kW) er standard, og ude kan bilen lade med 80 og 100 kW afhængig af batteristørrelse.

Grøn Renault 5 bagfra.
Baglygterne har klare referencer til de oprindelige udgaver af Renault 5. Ladeporten sidder i venstre forskærm.

Kan sende strøm retur

Bemærkelsesværdigt - særligt i denne klasse - er, at bilen får tovejslader, så den kan sende strømmen tilbage til huset, elnettet eller blot fungere som kraftig stikkontakt (3 kW). Denne tovejslader (V2G og V2L) fungerer via den billige AC-lader, som dog skal være særlig indrettet til det.

Indtil videre skal det håndteres af Renaults energiservice, Mobilize, men muligheden for at sende strømmen kortvarigt tilbage til nettet skulle kunne reducere strømregningen betragteligt, siger Renault. Denne mulighed vil ikke påvirke garantien, siger en Renault-ekspert til Motor.

Ydermere kan Renault 5 lynlade uden brug af kort, chip eller app på de ladestationer, der benytter Plug & Charge-standarden.

Ladesymbol på motorhjelmen.
På motorhjelmen sidder denne batteriindikator, så man kan følge opladningen og batteristatus på lidt afstand. Enheden sidder, hvor der var luftindtag i nogle versioner af den oprindelige Renault 5. 

Op til 150 hk

Minibilen bliver ganske motorkraftigt i forhold til, hvad Renault ellers har tilbudt i elbiler. Der bliver valg mellem 70, 90 og 110 kW svarende til 95, 122 og 150 hk.

Renault 5 har kompakte mål (3,92 meter i længden, 14 cm mindre end Clio), og akselafstanden er med 2,54 m fire cm kortere end Clios, men der virker til at være fornuftig plads ved bagsædet. Elbiler designet som sådan fra grunden har oftest bedre pladsudnyttelse.

Også det dybe bagagerum er fint for klassen. 326 liter kan der være. Og usædvanligt for dagens små elbiler kan Renault 5 få anhængertræk med en tilladt trækvægt på op til 500 kg. Elbilen er forholdsvis let; den vejer under 1.500 kg.

Gul kabine på Renault 5.
Også kabinen er farverig, i hvert fald i denne udgave. Det vides ikke, hvordan billigere versioner vil se ud. I kabinen blander Renault det moderne med en del retro-indslag.

Moderne og lidt retro i kabinen

Ved førerpladsen blander Renault det helt moderne med en snert af nostalgi. Det moderne består bl.a. i en 10,1 tommer trykskærm, som visuelt er bygget sammen med det store digitale førerinstrument. På midterskærmen kan man muntre sig med – eller få hjælp af – Renaults nye digitale assistent kaldet Reno. Den/han skulle blive bedre og bedre med tiden.

Inde bag kører Google Automotive, som har bevist sine kvaliteter til Megane og Scenic.

Fra 200.000 kr.

Priserne kendes ikke, men Renault siger – som så mange andre bilproducenter – at billigste udgave vil koste omkring 25.000 euro. Det vil i dagens Danmark svare til 200.000 kr.

Gul Renault 5 i profil.
Renault 5 er lidt mindre udvendig end den nuværende Clio. Men der virker til at være ca. samme plads i kabinen.

I første omgang lanceres kun versioner med det store batteri.

Renault viser på Geneve-udstillingen udelukkende de absolutte topudgaver. Hvordan de billigere versioner vil se ud, og hvad de eventuelt vil ’mangle’, siger Renault ikke meget om ved verdenspremieren.

Det må antages, den røde staffage rundt langs rudekanten ikke findes på alle udgaver, og det er heller ikke givet, at displayet oven på motorhjelmen følger med i grundudgaven. V2G-funktionen vil f.eks. ikke findes på laveste udstyrsniveau.

Platformen til Renault 5.
Renault 5 er bygget på denne nye elbil-platform kaldet Ampr Small.

Ny platform: Ampr Small

Den nye Renault 5 er baseret på en nyudviklet, forhjulstrukket elbil-platform kaldet Ampr Small. Den skal også danne basis for en række andre små elbiler fra Renault, Nissan og formentlig Mitsubishi. Hos Renault bliver næste model Renault 4 (2025) og Twingo (2026). Nissan skal bruge platformen til nye, elektriske udgaver af Micra og Juke.

Renault 5 skal bygges helt og holdent i Frankrig – det gælder også battericeller, batterimoduler og elmotor. I det første årstid, indtil en battericellefabrik i Frankrig er klar, vil cellerne dog blive importeret.

Udviklingen er sket væsentlig hurtigere end normalt. Tre år har det taget mod ellers fire, og selve fremstillingen er skåret ned til ti timer. Den grundlæggende udvikling er primært sket i Renault-gruppens teknik- og teknologi-division, Ampere, i hvert fald siden denne blev udskilt fra Renault- og Dacia-mærkerne i 2023.

Til Danmark primo 2025

Produktionen af den nye Renault 5 begynder til sommer, og bilen kommer til de første lande til efteråret. I Danmark må vi vente til begyndelsen af 2025, hvor en særlig vinterpakke er klar.

Renault 5 E-Tech afløser Zoe, som har haft en unik position siden sin lancering i 2012. Den er på sine ældre dage rykket voldsomt ned i sikkerhed sammenlignet med nye biler, og den har til det sidste holdt en forholdsvis høj pris. I Danmark har bilen reelt været ude, siden den fik en ualmindelig dårlig sikkerhedsdom af Euro NCAP i 2021. Produktionen stopper nu til de sidste markeder.

Den benzindrevne Clio har netop fået et lille facelift, og ifølge Motors oplysninger er Renault i gang med at udvikle en helt ny generation. Den bliver så den sidste med de planer, Renault nu har for at blive helt elektrisk.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025