Fiskers bildrøm i alvorlig fare

Kæmpe underskud og svigtende salg sender Fisker Inc. ud i seriøs eksistenskrise. Håbet ser ud til at være et samarbejde med og måske investering fra en stor bilproducent. 300 danskere har en Ocean. FDM tilråder, at man kun leaser Ocean, ikke køber den. Også andre nystartede elbil-producenter har store problemer.

Bil og mand på scene.
Nyt om biler

Det står skidt til med den danske bildesigner Henrik Fiskers elbilfirma, Fisker Inc., som han i 2016 grundlagde sammen med sin hustru og er administrerende direktør for.

Den børsnoterede virksomhed med hjemsted i Californien har netop offentliggjort sit årsregnskab for kalenderåret 2023, og det er ikke opmuntrende læsning.

Først og fremmest er de økonomiske nøgletal blodrøde. Det er ikke unormalt for nystartede virksomheder i denne branche, men det økonomiske fundament i Fisker Inc. ser faretruende skrøbeligt ud. Da regnskabet blev offentliggjort, tog aktiekursen endnu et stort dyk. På et år er aktien faldet 90 procent.

Har kun solgt 5.000 biler

Mere fundamentalt kritisk ser salgstallene ud til at være. Fisker Inc. oplyser i årsregnskabet, at der globalt kun blev solgt 4.829 biler, efter at de første biler blev leveret i foråret 2023.

- 2023 var et udfordrende år for Fisker, inklusive forsinkelser med leverandører og andre problemer, der forhindrede os i at levere Ocean så hurtigt, som vi havde forventet, sagde Henrik Fisker ved fremlæggelsen af regnskabet.

Men selv om Fisker henviser til problemer hos underleverandører, fremstillede Fiskers producent, Magna Steyr, 10.193 biler i 2023. Men det lykkedes kun Fisker at sælge halvdelen af dem.

Alligevel mener Fisker Inc. at man kan sælge mellem 20.000 og 22.000 Ocean i 2024.

Henrik Fisker slår ud med armene foran blå bil.
Optimismen hos Fisker Inc. og firmaets danskfødte grundlægger og administrerende direktør har hele tiden været stor udadtil. Men salget går sløvt, og underskuddet vokser. Her er Henrik Fisker i hopla ved åbningen af et udstillingslokale i München.

Fisker Inc. har en historik med meget optimistiske meldinger. Produktion og levering kom i gang noget senere end Henrik Fisker sagde til Motor i foråret 2022, og så sent som i maj 2023 meldte firmaet officielt, at man forventede en produktion på 32.000-36.000 biler i 2023.

Hvordan det kunne ende på blot en tredjedel, siger Fisker ikke noget om. Men de faktiske leveringstal til kunder giver nok en indikation.

FDM: sikrest at lease

Salgstallene i Danmark, hvor Henrik Fiskers nationalitet nok har givet lidt ekstra rygvind, har været ganske hæderlige. Godt 300 Ocean er kommet på danske plader siden sidste sommer, heraf 215 privatejede. I år er der indregistreret 20 nye biler.

- FDMs råd i den nuværende, skrøbelige situation for Fisker Inc. er, at privatleasing er vejen frem, hvis man fortsat er interesseret i en Fisker Ocean, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

Han tilføjer, at der kommer mange nye mærker, herunder især kinesiske, som kan have skrøbeligt økonomisk fundament.

- Hvis man vil køre i deres modeller, giver privatleasing tryghed. Så skal man ikke bekymre sig om gensalgsværdi eller muligheden for service og reparation, siger Ilyas Dogru.

Andre nye mærker i knibe

Blandt kinesiske mærker er Aiways nødlidende med hensyn til likviditet og har ikke bygget biler siden sommeren 2023. Den danske importør, som selv har et pænt reservedelslager, kan stadig sælge U5 i form af lagerbiler.  Aiways har længe været på udkik efter ny kapital, men der er fortsat ingen meldinger om, at det skulle være sket.

Et andet eksempel på kinesiske mærker på tynd is er HiPhi. Det nye teknologi-bilmærke er lige lanceret i Tyskland og Norge, men midt i februar meddelte firmaet, at man måtte indtage et halvt års produktionspause.

Fisker Ocean på samlebåndet med folk ved siden af.
Fisker Ocean bygges af kontrakt-producenten Magna Steyr i Østrig. Her overværer Henrik Fisker og andre 'start of production'. Der blev bygget godt 10.000 biler sidste år, men det lykkedes kun at sælge halvdelen.

Fiskers regnskab viser alarmerende underskud. 2,4 mia. kr. var tabet i fjerde kvartal, og firmaet må meddele ’Substantial Doubt About Fisker’s Ability to Continue as a Going Concern’.

Det betyder i praksis, at virksomheden ikke har penge til at holde sig kørende i 12 måneder endnu, oplyses det i årsregnskabet. Det fremgår også, at Fisker Inc. har for 3,6 mia. kr. i færdigbyggede biler og indkøbte råvarer.

Reddes af stor bilproducent? Nissan?

Eneste håb for Fisker Inc. ser ud til at være, hvis der kommer betydelig kapital udefra. Firmaet skriver selv, at man – efter at have være i forhandlinger med flere større bilproducenter – nu er i tætte forhandlinger med én, tilbageværende. Det kunne munde ud i teknisk samarbejde, produktionssamarbejde og/eller en økonomisk indsprøjtning.

Før en sådan aftale måtte komme på plads, vil der ikke ske videre udvikling af mærkets to næste biler, Pear og Alaska.

Netop Alaska og dens platform, som er relateret til Oceans, kunne være en grund til, at Nissan kan være interesseret i at gå ind i Fisker. Det rapporterer i hvert fald nyhedsbureauet Reuters med anonyme kilder. Det kunne i givet fald give Nissan lidt hurtigere adgang til en elektrisk, mellemstor pickup-platform.

Fisker ocean set bagfra på strand.
Fisker Ocean er en bil med adskillige kvaliteter, bl.a. en rækkevidde på 700 km og flere fiffige indretningsløsninger. Men mangler og dårligdomme er der også mange af, vurderer Motors testkørere. 

Ocean: bil med betydelige mangler

Den Ocean, som Fisker har noget vanskeligt ved at sælge i de forventede styktal, har ikke just imponeret Motors redaktion.

Det første kørende møde med bilen i efteråret resulterede i en noget lunken omtale på grund af flere minusser end plusser. Bl.a. trak den oplevede kvalitet af bilen kraftigt ned, og på det tidspunkt var det ikke muligt at vurdere en lang række assistentsystemer.

Motors mere grundige test fra marts 2024 er ikke mere positiv. Snarere tværtimod. Vurderingen er i den helt lave ende. Det er stadig bilens umiddelbare fysiske kvalitet, der er med til at trække ned, og det spiller også kraftigt ind, at der stadig ikke er kommet de opdateringer, der skal give en række ret almindelige funktioner, så som adaptiv fartpilot og talestyring.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve