Ford sætter strøm til Explorer – og én mere

Efter en sidsteøjebliks-forsinkelse er Ford nu klar med elbilen Explorer, der kommer fire år efter den første søster-model fra VW. Explorer svarer teknisk til ID.4, men er sin egen i kabine og design. Endnu en Ford-elbil, måske kaldet Capri, ruller allerede på samme samlebånd.  

Lyseblå Ford Explorer lige forfra for enden af samlebånd.
Nyt om biler

Det har trukket ud længe, men nu ruller samlebåndet med Fords første europæiske elbil, Explorer. Det sker 16 måneder efter, at Motor så og beskrev den færdige bil. 

Produktionen sker på firmaets store fabrik i Köln, der i 50 år har bygget Fiesta, men nu – efter et års stilstand og to års ombygning for 13 mia. kr. – er blevet ren elbil-fabrik.

Den nye Explorer kommer ud til kunder hen over sommeren.

Blåt karrosseri uden døre.
Den totalt ombyggede fabrik kan levere 56 Explorer i timen. Med tre skift, det vil sige døgn-produktion, er den teoretiske kapacitet 250.000 biler årligt. Reelt vil produktionen ikke komme så højt op, men i sidste ende afgøres det af salget.

Forsinket pga. nyt batteri

Ved produktionsstarten kunne Ford afsløre, hvorfor den vigtige elbil i sidste fase blev op mod trekvart år forsinket: Man ville vente på, at et nyt batteri var klar til levering.

Explorer er baseret på Volkswagens MEB-platform, efter at de to bilgiganter i sommeren 2019 indgik aftale om, at Ford kunne licensere tyskernes Modularer E-Antriebs Baukasten.

Første bil på den baghjulstrukne platform blev VW ID.3, der kom i sommeren 2020. Platformen benyttes også til bl.a. VW ID.4 og Cupra Tavascan, men Ford’en har sit eget karrosseri og sin egen kabine.

Bogstaver med ordene  E X P L O R E R
Explorer er blevet så forsinket i produktionsstart, at der er nået at gro ukrudt op om Explorer-bogstaverne ved fabrikken i Köln.

Fabrikken skal også bygge batterier

Batterierne er dermed ikke de samme, som VW, Skoda, Audi og Cupra har lanceret de seneste måneder. Men nye og kraftigere motorer går igen fra de nyeste versioner af Volkswagen-bilerne.

Batterierne kommer i første omgang fra en Volkswagen-fabrik i Tjekkiet, men i løbet af sommeren vil Ford selv bygge batteripakkerne på en tidligere motorfabrik lige ved siden af samlebåndet i Köln.

Med det mindste batteri, som kommer senere, er rækkevidden hos Ford 384 km, mens det store giver ca. 600 km.

Rød Ford Explorer skråt forfra.
Ford Explorer er en mellemstor el-SUV med samme teknik og sammen dimensioner som VW ID.4 m.m.fl. Prisen begynder ved 300.000, mens det store batteri, som lanceres først, giver en fra-pris på 340.000 kr. Kombinationen af stort batteri og firehjulstræk udløser en pris på 360.000 kr.

Fra 300.000 kr.

Priserne for de to varianter begynder ved hhv. 300.000 og 340.000 kr., mens kombinationen af stort batteri og firehjulstræk giver en fra-pris på 360.000 kr.

Forsinkelsen af Explorer betyder, at dens søsterbil, en ’sports-crossover’, kommer kort efter. Den model er stadig hemmelig, da Ford hverken har vist billeder eller sagt noget om navnet.

Gul bil på samlebånd.
På samlebåndet er Ford allerede i gang med at bygge de første eksemplarer af sports-crossover-modellen, der muligvis skal hedde Capri. Den har en stor, skrå bagrude og et bagparti, der er længere end Explorers.

Da den første kundeproducerede Explorer var klar først i juni, kørte der allerede mange testeksemplarer af den nye crossover på samlebåndet.

Ford vil afsløre bilen 10. juli, produktionen af kundebiler går i gang til september, og forventet kundelevering i Danmark er ud på efteråret.

Den nye elbil, som ifølge rygter kunne få navnet Capri, er en høj, hatchback-agtig model, der ser lidt længere ud end Explorer.

Tomt samlebånd på bilfabrik.
Fabrikken i Köln har gennem 50 år bygget Fiesta. Det sluttede sidste år. Der blev bygget væsentlig flere Fiesta’er, end der er planlagt med af Explorer & co., så der er store tomme områder på fabrikken. 

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025