Det har trukket ud længe, men nu ruller samlebåndet med Fords første europæiske elbil, Explorer. Det sker 16 måneder efter, at Motor så og beskrev den færdige bil.
Produktionen sker på firmaets store fabrik i Köln, der i 50 år har bygget Fiesta, men nu – efter et års stilstand og to års ombygning for 13 mia. kr. – er blevet ren elbil-fabrik.
Den nye Explorer kommer ud til kunder hen over sommeren.
Forsinket pga. nyt batteri
Ved produktionsstarten kunne Ford afsløre, hvorfor den vigtige elbil i sidste fase blev op mod trekvart år forsinket: Man ville vente på, at et nyt batteri var klar til levering.
Explorer er baseret på Volkswagens MEB-platform, efter at de to bilgiganter i sommeren 2019 indgik aftale om, at Ford kunne licensere tyskernes Modularer E-Antriebs Baukasten.
Første bil på den baghjulstrukne platform blev VW ID.3, der kom i sommeren 2020. Platformen benyttes også til bl.a. VW ID.4 og Cupra Tavascan, men Ford’en har sit eget karrosseri og sin egen kabine.
Fabrikken skal også bygge batterier
Batterierne er dermed ikke de samme, som VW, Skoda, Audi og Cupra har lanceret de seneste måneder. Men nye og kraftigere motorer går igen fra de nyeste versioner af Volkswagen-bilerne.
Batterierne kommer i første omgang fra en Volkswagen-fabrik i Tjekkiet, men i løbet af sommeren vil Ford selv bygge batteripakkerne på en tidligere motorfabrik lige ved siden af samlebåndet i Köln.
Med det mindste batteri, som kommer senere, er rækkevidden hos Ford 384 km, mens det store giver ca. 600 km.
Fra 300.000 kr.
Priserne for de to varianter begynder ved hhv. 300.000 og 340.000 kr., mens kombinationen af stort batteri og firehjulstræk giver en fra-pris på 360.000 kr.
Forsinkelsen af Explorer betyder, at dens søsterbil, en ’sports-crossover’, kommer kort efter. Den model er stadig hemmelig, da Ford hverken har vist billeder eller sagt noget om navnet.
Da den første kundeproducerede Explorer var klar først i juni, kørte der allerede mange testeksemplarer af den nye crossover på samlebåndet.
Ford vil afsløre bilen 10. juli, produktionen af kundebiler går i gang til september, og forventet kundelevering i Danmark er ud på efteråret.
Den nye elbil, som ifølge rygter kunne få navnet Capri, er en høj, hatchback-agtig model, der ser lidt længere ud end Explorer.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.