Audi A4 får nyt liv som A5 med dieselmotor

Den nye Audi A5 er en spændende kombination af både den gamle A4, A5 og A6. Den låner de digitale løsninger fra elbilen Q6, men kommer udelukkende med benzin- og dieselmotorer samt som plugin-hybrid.

Grå Audi A5 set skråt forfra.
Nyt om biler

Ni år er et langt liv for en bilmodel. Den høje alder opnåede den nuværende (og sidste) Audi A4, mens det blev til otte år for søsterbilen Audi A5.

Nu er det slut for begges vedkommende. Men Audi har en stor plan for deres afløsere, som fortsætter med at være udstyret med brændstofmotorer.

Audi slår A4- og A5-betegnelsen sammen til én model, nu kaldet A5. Det sker som led i mærkets nye navnepolitik, hvor lige numre er elbiler, mens de ulige er brændstofdrevne.

Fire Audi A5-varianter i solnedgang.
Audis nye A5-familie består af hatchback og stationcar, begge både som almindelig A5 og som S5. De to S-modeller står til venstre og kendes på deres fire udstødningsrør. 

A5 rykker halv klasse op

A6 bliver inden længe til en ren elbil, både som sedan og stationcar, mens den nye A5 rykker en halv klasse op, så den placerer sig midt imellem den gamle A4 og den gamle A6. Ja, faktisk er akselafstanden på den nye A5 blot to cm mindre end på den udgående A6’s. Længdemæssigt lander A5 lige midt imellem.

Dermed skal den nye A5 appellere til de hidtidige købere af både A4 og A6, som ikke ønsker sig en elbil. Da teknologien samtidig har fået et gevaldigt løft, vil bilen givetvis kunne tilfredsstille mange hidtidige A6-kunder.

Audi A5 Avant set bagfra.
Stationcaren (stadig kaldet Avant) er den langt mest populære version i bl.a. Tyskland og Danmark.

Ny platform: PPC

A5 er baseret på en modificeret udgave af den gamle platform, som nu kaldes Premium Platform Combustion, PPC. Rent fysisk har den intet tilfælles med PPE-platformen til elbiler som Q6.

Derimod deler alle modellerne Volkswagen-gruppens nye E3 digitale arkitektur, som rent visuelt giver sig udtryk i det samme, imponerende display, der går i en stor bue fra førerpladsen og ud til midten af instrumentbordet.

Det sker i form af to sammensatte skærme, et 11,9 tommer instrumenthus og en 14,5 tommer trykskærm. Man kan supplere med en 10,9 tommer trykskærm i passagersiden og et stort headup-display.

Audi A5 femdørs set skråt bagfra.
Audi kalder denne version for sedan, og den kunne ligne en sedan, men er rent faktisk en femdørs. I profil er bilen meget coupéagtig, omtrent som den udgåede A5 Sportback.

Flot kabine - som i Q6

Kabinen fortil er flot med kombinationen af de store skærme, avancerede lysstriber og muligheden for stofbeklædning, der giver et element af hygge, man i højere grad ville forbinde med svenske bilmærker end med Vorsprung durch Technik-Audi.

Bagsædepladsen har fået et tiltrængt løft i kraft af den øgede akselafstand – plus syv cm. Der er nu rigtig fin knæplads, men kardantunnellen er meget stor, så midterpladsen er dårlig.

Også udvendigt virker fornyelsen vellykket. Designet er strammet gevaldigt op, og det er tydeligt, at der er tale om en ny model – så meget som forsigtige Audi nu en gang tør forandre sig. Bilen syner lav og sidder solidt på hjulene.

Førerpladsen i Audi A5.
Førerpladsen i A5 er næsten identisk med Q6's. Der er to sammensatte skærme til føreren: et 11,9 tommer instrumenthus og en 14,5 tommer trykskærm. Man kan supplere med et 10,9 tommer display i passagersiden og et stort headup-display.

Helt ny lygteteknik - slukket i dagslys

Mest tydeligt er de nye, sammenknebne forlygter med nyeste generation af matrixlygter og så især baglygte-lysbåndet med OLED-teknologi (ekstraudstyr). Som på Q6 giver det mulighed for en række individuelle designs og diverse advarselssymboler til bagfrakommende i form af f.eks. små advarselstrekanter.

Det er dog helt uforståeligt og synd for bilens design, at dette lygtebånd som udgangspunkt kun er tændt i mørke. Audis designere og ingeniører kan ikke give Motor en god forklaring ud over at henvise til energibesparelse. De oplyser dog samtidig, at lygterne kun bruger ca. 20 watt.

Modelprogrammet er fra begyndelsen stort. Der er valg mellem stationcar (Avant) og hatchback (Limousine/Sportback). Den nye A5 har nemlig droppet A4’s sedan-karrosseri (men er tættere på den gamle A5 Sportback med femdørs karrosseri).

Audi fastholder dog i Europa sedan-betegnelsen, selv om bagageåbningen rent fysisk er en stor bagklap – men designet minder mere om en sedan. Desuden er de sportslige S5-modeller også tilgængelige fra begyndelsen, både som femdørs og stationcar.

Om der kommer flere karrosserivarianter er uklart. En coupé lader til at være udelukket, og det samme gælder en klassisk sedan, mens Audis talspersoner har mere uld i mund, når talen falder på en eventuel cabriolet.

Baglygtebånd på Audi A5.
Audi A5 har et stærkt baglygte-bånd, her i OLED-udgaven. Der er tre lygteenheder i hver side, men derudover kan lygterne vise forskellige advarsels- og informations-symboler. Audi har dog misset en klar design-mulighed ved at lade bilen køre med slukkede baglygter, når det ikke er mørkt.

Diesel med kraftig el-assistance

Motorer er reelt nye. Grundmodellen har en 2,0-liters TFSI-benzinmotor med enten 150 eller 204 hk og en 2,0-liters TDI-dieselmotor med 204 hk. Dieselversionen er kombineret med et nyt avanceret mild-hybrid-system. Selv om Audi kalder det mildhybrid, er det ganske kraftigt med sit 48 volt-system og en stort batteri på 1,8 kWh.

Elmotoren/generatoren kan bidrage med op til 18 kW/24 hk, og når der bremses, kan den sende 25 kW tilbage til batteriet.

De sportslige S-modeller benytter en 3,0-liters V6 benzinmotor med same hybrid-system og med en samlet ydelse på 376 hk. De almindelige benzinmodeler har ikke hybridteknikken, da ’vi så ikke kunne holde (tilstrækkeligt lavt) prispoint’, forklarer Audi.

Slut med mærkelige ydelses-betegnelser

Det lader til, at vi med A5 er sluppet af med Audis overkomplicerede, fortænkte motorbetegnelser, der lige lovligt ingeniøragtigt tog udgangspunkt i motorydelsen i kW og omregnede til nogle intervaller. Nu har bilerne simple, gammeldags navne som 2,0 TFSI, og man kan dermed ikke prale med, om det er den lavt- eller højtydende version. Mon ikke det går?  

En opladningshybrid med op mod 100 km rækkevidde kommer i foråret 2025.

Trods sin alder har A4 og A5 solgt godt i Danmark lige til det sidste. I første halvdel af 2024 blev til 1.122 biler, hvilket gør den til den mest solgte bil i klassen foran BMW 3-/4-serie og Mercedes-Benz C-klasse.

Udvendige dørgreb på blå bil.
Audi A5 har fået 'elbil-dørgreb' i form af disse indsænkede, udvendige dørgreb. De fungerer ok, men giver langt fra samme solide oplevelse og umiddelbare funktion som traditionelle dørgreb.  

Moderate salgsforventninger i Danmark

Den danske Audi-importør er kun moderat optimistisk med hensyn til den nye A5’s salgspotentiale:

’Qua det danske afgiftssystem har benzin- og dieselbiler det svært i dette segment, men det er samtidig heller ikke alle danskere, der på nuværende tidspunkt er klar til at tage springet over i en elbil, og her vil A5 kunne spille en rolle’, lyder det forsigtigt fra den danske importør.

I Europa som helhed kommer den brændstofdrevne A5 ikke på noget dårligt tidspunkt. I de fleste lande er elbilsalget stagnerende eller direkte vigende, også blandt de store flådekunder.

Audi har således lige annonceret, at den store elbil, Q8, kommer til at udgå før tid, bl.a. på grund af vigende elbilsalg i luksusklassen,

Bagagerum Audi A5 stationcar.
Bagagerummet i Audi A5 Avant er på ca. samme størrelse som i den udgående A4 Avant. Bagsæderyglænet kommer ikke helt ned i vandret.

Næstsidste brændstofbil fra Audi

Trods det ventes den nye A5 og søsterbilen Q5, der lanceres om nogle få måneder, at blive de næstsidste brændstofmodeller fra Audi. Den allersidste er berammet til at blive A7, som i 2025/2026 erstatter A6 og A7.

Den nye A5, der skal bygges i Neckarsulm i Sydtyskland, er en del af Audis voldsomme produktoffensiv her i 2024. Efter langvarige forsinkelser af den elektroniske platform kommer Q6, A5, A6 og Q5 på markedet inden for blot ni måneder. Det samme gør Q6 Sportback.

A5 inklusive S5 er klar til november. Det danske modelprogram ventes at bestå af 2.0 TFSI, 2.0 TDI og S5 med 3.0 TFSI-motor, men præcis hvilke varianter er ikke afgjort. De danske priser kendes endnu ikke.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her