Brugte og billige elbiler strømmer til fra udlandet

Import af brugte elbiler er nærmest eksploderet. 175 pct. flere elbiler kom ind over grænsen i årets første halvdel. De mange, lettere brugte biler, som ofte er solgt med statsstøtte i andre lande, gør det økonomisk mere overkommeligt at anskaffe en elbil i fornuftig størrelse. Se listen med de 25 mest populære.

Elbiler på autotransporter.
Nyt om biler

Der kan være en økonomisk fidus i at købe en lettere brugt elbil fra udlandet. Det har rigtig mange – både private og bilforhandlere – fået øjnene op for.

Næsten 24.000 brugte elbiler kom til Danmark – og fik nummerplader på – i årets første seks måneder. Det er en voldsom stigning på 175 procent fra samme periode sidste år.

Over halvdelen af de 24.000 er under to år gamle, men generelt er de importerede elbiler blevet ældre. I februar 2023 var de ifølge Danmarks Statistik i gennemsnit 1,3 år gamle, mens de i februar i år var oppe på 2,0 år.

Elbiler udgør 9,2 pct.

De brugte elbiler bidrager dermed i høj grad til stigningen i den danske elbilbestand, der nu er oppe på 9,2 pct.

Se listen med de 25 mest almindelige brugtimporterede biler (alle drivmidler) i tabellen længere nede i artiklen.

Der blev solgte 39.000 fabriksnye elbiler i samme periode, så de brugtimporterede udgør 38 procent af alle de elbiler, der har fået nummerplade på i 2024 indtil videre.

Mulighed for billige biler

- Bilkøberne har for alvor fået øjnene op for, at man kan få billigere elbiler ved brugtimport. Det samme har forhandlerne, som virker som mellemled i langt de fleste tilfælde, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

84% er elbiler

I alt blev der importeret 28.488 brugte biler i første halvår, og langt de fleste – 84 pct. - er elbiler.

Drivkraften i den enorme import er især prisen. Særligt tysk statsstøtte til nye elbiler har bidraget, og det samme gælder bl.a. Frankrig, Spanien og Sverige. Tyskland sluttede pludseligt tilskuddene sidste efterår, men elbiler solgt billigt til tyskere indtil da kommer stadig til Danmark, efterhånden som deres 12 måneders ’karensperiode’ hos den tyske køber udløber.

Mens det hidtil har været Tesla Model Y og 3, som ubetinget har været mest importeret, ligger makkerparret VW ID.4/ID.5 nu solidt i toppen – med Model 3 som nr. to.

VW ID.3 ligger lige under Model 3, mens der også importeres mange eksemplarer af søsterbilen, Cupra Born.

ID.3 nærmer sig som brugt 240.000 kr., og Cupra Born fås ned til 220.000 kr., som er et leje, bilkøberne betaler for en gennemsnitlig benzinbil.

Tesla-forhandler med grøn græsplæne.
Der er importeret enorme antal Tesla Y og 3 de seneste år. De to biler er stadig blandt de mest brugtimporterede, men de er samtidig de eneste på top 25, der er gået tilbage fra sidste år.  

Kun Tesla falder

Blandt de 25 mest importerede modeller er det kun de to Teslaer, som er gået tilbage i det stærkt voksende marked.

- Det tyder på, at markedet er mættet for Teslaer, siger Ilyas Dogru.

- Men det kan også være et tegn på, at forhandlerne har brændt nallerne på de mange prisjusteringer og derfor er blevet tilbageholdende med at importere Teslaer brugt, fortsætter han.

Importerede benzin- og dieselbiler fylder ikke meget i statistikken, blot 16 pct. Nr. ét i denne kategori er BMW X5 med 254 styks fulgt af de klassiske brugtimporterede biler: VW Passat, VW Golf, Mercedes-Benz E-klasse og Mercedes-Benz C-klasse.

 

FDM: Ikke uden faldgruber

Brugtimport er ikke uproblematisk, pointerer Ilyas Dogru:

- Mange brugtimporterede elbiler kan være konfigureret til et andet marked. Måske har de ikke trefaset opladning, de er ikke forberedt til montering af træk, eller de kan i det hele taget have et andet udstyrsniveau. F.eks. har vi set spanske elbiler i Danmark, som ikke har sædevarme.

Derudover skal man også være opmærksom på garantiforhold, påpeger han.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025