Køb af brugt elbil: Tjek de her ting

Der mangler stadig erfaring med et egentligt brugtbilmarked for elbiler. Er du interesseret i en brugt elbil, bør du især være opmærksom på bilens batteri. Få overblikket over de ting, du skal huske at tjekke, inden du køber brugt.

Elbiler holder ind til siden. Den lades op med strøm via kabel.
Viden

Der kan være penge at spare på at købe en brugt bil, da den første ejer har taget den værste afskrivning. Det gælder også for elbiler.

Antallet af brugte elbiler, som er til salg, har været stigende de seneste år. Det skyldes bl.a., at en større andel af bilerne er importeret fra udlandet, især Tyskland. 
Hvis den brugte elbil er din første elbil, bør du overveje dine muligheder for opladning, inden du køber.

Er der mulighed for at få etableret en ladeboks på din bopæl, eller kan du nøjes med adgang til offentlige ladestandere. Der følger ofte en nødlader med elbiler, som kan forbindes til en almindelig stikkontakt. Den løsning er dog kun til nødstilfælde og bør af sikkerhedsmæssige årsager ikke benyttes som permanent ladeløsning.

Læs mere: Hvornår må du bruge nødladeren?

Hvad skal elbilen koste?

Den brugte elbils værdi er afhængig af udbud og efterspørgsel. Selv om der er kommet flere elbiler til salg, er antallet ikke på højde med benzin- og dieselbiler. Derfor kan det være lidt vanskeligere at bedømme, hvad en brugt elbil er værd, hvis udbuddet af modeller svinger meget.

Værdien af en brugt elbil afhænger i høj grad også af bilens batteri. Er der ved købet stadig fuld kapacitet på batteriet, eller står bilen for at skulle have en ny batteripakke?

Tidligere risikerede man at skulle udskifte et helt batteri til 250.000 kr. Men batterierne er dels blevet billigere, og dels kan man nu udskifte enkelte battericeller eller moduler, hvilket gør det markant billigere. Hav derfor en sund skepsis til bilens pris i forhold til bilens brug og dermed også batteripakkens alder.

Er der garanti på en brugt elbil?

Det største problem med importerede elbiler er garantien. Det gælder både nyvogns-, lak-, gennemtærings- og batterigaranti. Når du køber en importeret bil, bør du sikre dig, at garantien fra det oprindelige land følger med.

Nyvognsgarantien – eller fabriksgarantien – er blot på to år på mange markeder. Dermed kan den være udløbet på nogle importerede brugte elbiler. Og så har der været en udvikling, som kan være svær at gennemskue udefra. Nogle mærker som Kia og MG vil gerne skrive garantien ind mod et gebyr, mens andre gør det uden beregning, og enkelte mærker som Aiways vil ikke genopskrive garantien.

FDM anbefaler, at du får skrevet bilen ind i den danske importørs garantiregister. Også fordi det vil sikre, at din bil kommer med i første bølge af eventuelle tilbagekaldelser. Ofte kan fabrikanten have specifikke krav til servicehistorikken, for at garantien fortsat er gældende, og det kan være svært at kontrollere.

Så du er dækket bedst muligt, hvis du får skrevet garantien ind hos den danske importør og får importøren til at stå inde for, at garantien fortsat er gældende. Nogle forhandlere skriver, at de vil indestå for garantien selv. Det kan FDM ikke anbefale, fordi forhandleren i praksis kan få svært ved at leve op til de vilkår og den økonomiske tryghed, en fabriksgaranti giver.

Nyvognsgarantien starter normalt ved første registrering, så det er vigtigt at vide, hvornår en importeret bil først blev registreret i udlandet.

Lak- og gennemtæringsgarantierne er også vigtige, især lakgarantien, da det oftest er den, der dækker rustskader på bilen. Gennemtæringsgarantien er ofte på 12 år, så selvom nyvognsgarantien er udløbet, skal du sikre, at der fortsat er gennemtæringsgaranti på bilen.

Batterigarantien er måske den vigtigste garanti på brugte importerede elbiler. Generelt holder højvoltsbatterierne i elbiler rigtig godt. Langt de fleste har et meget lille kapacitetstab, men på enkelte biler sker det, at en battericelle eller et batterimodul går i stykker, og her kan en batterigaranti hjælpe. Typisk er den på op til otte år eller 160.000 km.

Men hvis garantien er bortfaldet, kan det blive meget dyrt for dig som elbilejer. Batterireparationer kan koste mellem 20.000 og 200.000 kr. afhængigt af skadens størrelse og batteritypen. Derfor er det særdeles vigtigt at sikre, at batterigarantien fortsat gælder.

FDM oplever flere slutsedler, hvor forhandlere skriver, at der fortsat er fabriksgaranti, men hvor der reelt er tale om reparationsforsikring. Men de har en markant anderledes dækning og kan ikke sammenlignes.

Er nyvognsgarantien udløbet, kan du overveje at tegne en reparationsforsikring.

Læs mere: Tjek FDM reparationsforsikring

Hvorfor er servicehistorik vigtigt?

Når du handler brugt, er det vigtigt at kende til bilens historik. Har den eller de tidligere ejere passet godt på bilen, og har den fået de opdateringer og den løbende service, som bilfabrikken anbefaler?

Det er ikke kun vigtigt, i forhold til om du får dyre fejl eller skjulte skader med i købet. For langt de fleste mærker er det også et krav, for at en eventuel fabriksgaranti fortsat er gældende. Og hvis du vil købe en reparationsforsikring, kræver nogle af forsikringsselskaberne også, at bilen har været serviceret efter fabrikantens forskrifter.

Ud over at få forhandleren til at stå inde for, at service er overholdt, bør du selv tjekke serviceintervallerne i bilens servicebog. Undersøg, hvad intervallerne er for den pågældende bil, og tjek, at bilen ikke har kørt længere tid eller flere kilometer mellem hver service, end fabrikken anbefaler.

Nogle biler har en elektronisk servicehistorik, og her skal du bede forhandleren om at skaffe den til dig, så du kan tjekke, at den er komplet. Du kan evt. kontakte en mærkeforhandler og bede den gennemgå service for at være sikker på historikken.

FDM oplever sager, hvor medlemmer ikke kan få dækket fejl eller mangler via nyvognsgarantien, fordi service ikke er blevet udført eller overholdt. Det gælder både importerede biler og biler, som oprindeligt blev indregistreret i Danmark.

Hvor lang tid holder batterierne på elbilen?

Ligesom vi kender det fra mobiltelefonen, bliver batterierne dårligere med tiden. Køber du en under et år gammel elbil, behøver du ikke at bekymre dig, bare garantien er i orden.  Er den ældre, kan det være en god idé at tjekke bilens reelle rækkevidde. Hvis den brugte elbil ikke længere har fuld batteri-kapacitet, vil det afspejle sig i bilens rækkevidde. 

Du tjekker rækkevidden ved at få bilen ladet helt op og så køre batteriet tomt. Så ved du, hvor mange kilometer den reelle rækkevidde er. Husk på, at rækkevidden om vinteren typisk er 20-30 procent kortere. Det er vigtigt at vælge en bil, hvor rækkevidden er lang nok til at dække dit behov hele året. Og på langt sigt kan det give en bedre gensalgsværdi, når du skal sælge bilen igen.  

Du kan også få foretaget en batteritest, hvor højvoltsbatteriets reelle tilstand vil blive undersøgt. På den måde får du fuldt kendskab til batteriets tilstand på den bil, du ønsker at købe (eller sælge).

Læs mere: Bestil batteritest 

Den forventede levetid på et elbilbatteri er yderst vanskeligt at afprøve, da der endnu ikke er udarbejdet klare definitioner på, hvornår et litium-ion batteri er defekt. Derfor deltager FDM i internationale tekniske arbejdsgrupper under FIA for bl.a. at få disse definitioner på plads.

Kan bilen lade på en eller tre faser?

Udviklingen af elbiler er i højeste gear, og inden for de seneste år er der kommet udstyr, som bare er en nødvendighed. De bedste biler kan lade på tre faser, og det vil sige, at de kan lade med 11 kW hjemme. Det betyder, at de kan lade væsentligt hurtigere end biler, som kun kan lade på en fase.

Bilen skal også helst have et hurtigladestik. Det mest udbredte hedder et CCS-Combo, og nogle biler har den japanske standard ChaDeMo, men det er ved at uddø og er ikke smart at vælge.

FDM har også set eksempler på elbiler fra udlandet, der har været konfigureret til kun at kunne lade med 50kW på DC-ladere, og hvor der skulle købes en opdatering til bilen til flere tusinde kroner for at få ladehastigheden op på cirka 130kW. 

Hvad skal man kigge efter, når man køber brugt elbil?

Det kan være svært nok at gennemskue, hvilket udstyr der er på en dansk bilmodel. Men det bliver ikke nemmere, når bilen er importeret brugt, for der kan standardudstyret være helt anderledes. Et godt tip er at gennemgå udstyret i den konkrete bil sammen med forhandleren.

Det er ikke nok, at der står i annoncen, at bilen har sædevarme, varmepumpe og Apple CarPlay, hvis det ikke er i bilen. Det har været et gennemgående problem på brugtbilmarkedet i mange år, at der har været fejl i beskrivelsen af bilerne. Og selvom noget udstyr kan eftermonteres, så er det blevet meget begrænset, i takt med at bilerne bliver mere avancerede.

F.eks. oplever FDM flere biler, hvor eftermonterede anhængertræk driller bilens software. I gamle dage fik bilerne sjældent opdateret deres software, men i dag – og især i elbilerne – styrer computere store dele af bilen. Derfor er jævnlige softwareopdateringer nu normen, og her kan eftermonteret udstyr drille, hvis bilen ikke ved, at den har det, og dermed ikke får den rigtige software til netop din bil.

Nogle biler opdateres over mobilnettet, det kaldes 'over the air' eller OTA. Her har FDM oplevet, at nogle importerede biler fra Tyskland ikke fik de rigtige opdateringer. Tjek, om der ligger en opdatering, og om bilen selv kan gøre det. I det hele taget er det vigtigt, at du får leveret bilen med den nyeste software – uanset om det sker over mobilnettet, eller om den skal opdateres hos en forhandler. Få forhandleren til at indestå for, at bilens software kan opdateres fremover.

FDMs medlemmer klager oftest over manglende vinterudstyr. Det sydlige Europa har ikke samme lave temperaturer som os, og derfor mangler bilerne derfra ofte udstyr som varmepumpe og sæde-/ratvarme. Varmepumpen kan give længere rækkevidde, fordi den er mere energieffektiv end en traditionel kabinevarmer, og varme i sæde og rat kan være svært at eftermontere.

Tjek også, at du kan få adgang til bilens app. Det er her, du typisk kan starte forvarme af kabinen, styre opladning og se, hvor meget strøm der er på batteriet.

Sidst, men ikke mindst: Bed forhandleren om at skifte sproget i bilens skærm. Så er du sikker på, at den kan dansk. Bed også om at få bilens nødopkaldssystem indstillet til Danmark.

Hvordan finansierer man en brugt elbil?

At købe en brugt elbil er ikke umiddelbart anderledes end at købe en konventionel bil. Selve bilen kan du få finansieret med f.eks. et traditionelt billån. Bemærk at nogle finansieringsinstitutter tilbyder særlige lån til elbiler med attraktive vilkår.

Du skal være opmærksom på enkelte biler, hvor man lejer batteriet, og dette derfor ikke indgår i købsprisen for selve bilen. Du kan også overveje privatleasing, hvis du ikke er klar til at tage springet med at købe en elbil.

Læs mere: Skal du privatlease eller købe?

Hvad skal der stå i slutsedlen på min elbil?

Når du som privatperson køber bil hos en bilforhandler, skal du huske, at du som medlem af FDM kan få gennemgået din slutseddel med dine interesser for øje. Ved at klikke på linket herunder kan læse nærmere om, hvordan du bedst gør brug af vores juridiske rådgivning i forbindelse med udfyldelse af slutseddel.

Er du medlem af FDM, er det en del af dit medlemskab. Er du ikke medlem, kan du oprette medlemskab samtidig med indsendelsen.

Læs mere: Om slutseddel-kontrol og FDMs tillæg til slutseddel

Bemærk: FDM har udelukkende mulighed for at udføre slutseddel-kontrol i handler, der omhandler køb af ny eller brugt bil, campingvogn eller MC hos en forhandler. Hvis du handler med en privatperson, anbefaler FDM, at du også benytter slutseddel, men FDM har ikke mulighed for at gennemgå den.

Læs mere: Gode råd om privat-handel og slutseddel

Brug for at kende dit batteris tilstand? 

Som medlem af FDM kan du få testet højvoltbatteriet på din elbil eller plugin-hybrid med Aviloo Batteritest, og få kendskab til dit batteris tilstand f.eks. i forbindelse med køb eller salg af bil.

Bestil batteritest 

Få hjælp til at vælge den rette elbil, når du er medlem af FDM

Få hjælp til at vælge den rette elbil

Med et FDM-medlemskab kan du få hjælp af vores eksperter indenfor bilteknik og jura, når du skal købe bil.

Læs mere om FDM-medlemskab

Tænk anbefaler FDM Bilforsikring til elbil

Få en af Danmarks bedste bilforsikringer – også til elbil

FDM Bilforsikring er en af Danmarks bedste bilforsikringer til elbil. Se, hvor billig en forsikring, du kan få.

Beregn pris