Første tur i Skodas nye el-SUV

Elroq er en ny elektrisk SUV fra Skoda, og den skal accelerere det tjekkiske mærkes udrulning af elbiler. Der er tale om en moderne elbil i samme størrelse som VW ID.3, men dog højere og en del mere praktisk indrettet.

Grøn Skoda Elroq forfra.
Nyt om biler

Hidtil har Skoda kun haft den store Enyaq i elbilprogrammet, men det ændres der på, når den nye Elroq får verdenspremiere 1. oktober. Her begynder salget også, og de første biler leveres lige inden nytår.

Vi har allerede haft lejlighed til at se den nye bil efter i sømmene og endda også prøvet den i trafikken. Der er tale om en mindre SUV i prisklassen mellem 250.000 og 300.000 kroner.

De mindre SUV’er med eldrift er populære i Europa, og Skoda venter sig derfor meget af den nye Elroq. Og det kan mærket også roligt gøre, viser vores første gennemgang af bilen.

Grøn kamufleret Skoda Elroq bag fra.
Bagklappen er meget stejl, og der er visker på bagruden. Bagagerummet rummer 470 liter, og bilen må udstyres med anhængertræk og må formentlig trække op til 1.400 kg

Praktik i fokus

Et nyt navn

Navnet Elroq er en sammentrækning af Electrified Karoq – altså en elektrisk Karoq, som er mærkets benzindrevne SUV. De to modeller har dog intet teknisk til fælles.

For i vanlig Skoda-stil er bilens pladsforhold og dens praktiske anvendelighed i fokus.

Elroq har således fået samme akselafstand som den store Enyaq, og det betyder fremragende pladsforhold ved bagsædet, ligesom der er blevet plads til et ret stort bagagerum med mange smarte finesser.

Den nye Skoda er en anelse større end Kia Niro. Elroq er syv cm længere og syv cm bredere med en fem cm større akselafstand.  

Ved førerpladsen er der gode fralægningspladser, og generelt opleves materiale kvaliteten høj.

Vi må endnu ikke vise billeder af interiøret, men det er flot udformet med en stor skærm i midten med nyeste software, og en lille skærm foran rattet, der viser hastighed med mere. Topudgaverne kan fås med headup- display.

Grøn Skoda Elroq i profil.
Med en længde på 4,49 meter placerer Elroq sig lidt mellem mini-SUV’erne og de noget større SUV’ere som Skoda Enyaq. Elroq har dog samme platform som Enyaq og dermed også samme store akselafstand, nemlig 277 cm.

Vender på en femøre

Elroq er bygget på samme MEB-platform som Enyaq og f.eks. VW ID.3, og det betyder, at motoren er placeret bagtil, og at den trækker på baghjulene.

Af samme grund er muligt at lade forhjulene dreje ekstra skarpt, og det betyder, at vendediameteren er lille. Kort sagt kan Elroq vende i én omgang på en almindelig vej, viste vores første tur i bilen.

SUV’en kan fås med firehjulstræk i kombination med det største batteri.

Grøn Skoda Elroq forfra.
Forlygterne er altid af LED-typen med automatisk op- og nedblænding, og man kan bestille bilen med matrix-forlygter af en helt ny generation med 50 procent flere dioder end i Enyaq. Det giver mere præcis afmaskning af lyskeglen, så den ikke blænder trafikanter samtidig med at den giver mere lys.

Komfortabel og støjsvag

Vores tur i den 286-hestes udgave gav også indtryk af en komfortabel bil med et lavt støjniveau og god trækevne.

Noget usædvanligt for en bil i denne størrelse kan den leveres med justerbare støddæmpere, så bilen både kan være meget komfortabel og meget hård i undervognen alt efter valg af køreprogram.

Vi prøvede også udgaven med standardstøddæmperne, og de virkede egentlig også ret godt afstemt, men her må vi afvente vores senere test af bilen for at udpege det bedste valg.

Grøn Skoda Elroq skråt forfra.
Skoda Elroq er forsynet med traditionelle, velfungerende dørhåndtag og er dermed en bil, der er let at komme ind i. Tak for det!

Bygges i Europa

Selv om Elroq kan ses som en søsterbil til VW ID.3, er der tale om en egen Skoda-konstruktion, der skal produceres på samme fabrik i Tjekkiet, som også producerer Enyaq.

Batterierne er en nyere generation end det i Enyaq, og det betyder, at det hurtigere kan oplades, og at det noget lettere kan forvarmes før en lynopladning.

Alle udgaver ventes at kunne oplades fra 10 til 80 procent på blot 25-28 minutter, og det er en kraftig forbedring i forhold til generationen før.

Elroq bygges med tre batteristørrelser, 55, 63 og 82 kWh. Det giver forventede officielle rækkevidder på hhv. 350, 390 og 560 km.

Skoda Elroq i grøn forfra.
Motors første tur i Skoda Elroq foregik i kamuflerede for-serie-modeller. Skoda ønsker først at vise bilens egentlige design 1. oktober. Derfor måtte vi heller ikke fotografere kabinen.

Styres fra telefonen

At bilen er en nyere konstruktion, betyder bl.a. også, at den kan fjernstyres fra en telefon ved parkeringsmanøvrer, og at forlygterne indeholder 50 procent flere LED-enheder, så matrix-funktionen kan styres mere præcist.

Indvendigt er der de nyeste skærme fra Volkswagen-gruppen med en 13-tommer skærm i midten, en 5-tommer skærm foran rattet og mulighed for nyeste generation af headup display.

Ved bagsædet er der er et helt fladt gulv og friskluftdyser med mulighed for at styre temperaturen ved uafhængigt af forsæderne.

Skoda Elroq

Længde: 4,49 m
Bredde: 1,88 m
Højde: 1,63 m
Akselafstand: 2,77 m
Bagagerum: 470 liter
Trækvægt: op til 1.400 kg

Modeller:
50: 55 kWh/170 hk/350 km
60: 63 kWh/204 hk/390 km
85: 82 kWh/286 hk/560 km
85x: 82 kWh/299 hk/550 km
Pris: fra ca. 260.000 kr.
Platform: MEB

Forventet pris fra 260.000 kr.

Vi må vente til verdenspremieren 1. oktober, før priserne offentliggøres på Skoda Elroq, men vi vurderer, at startpriserne for udgaven med mindste batteri vil holde sig lige under 260.000 kr., og at en veludstyret 60-udgave vil koste omkring 290.000 kr.

Det er planen, at bilen introduceres i tre udstyrsniveauer, hvor grundudgaven vil have et ret højt udstyrsniveau.

De øvrige udgaver handler om mere design ved interiøret eller mere komfortudstyr som f.eks.eljusterbare sæder med indbygget massage.

Det er endnu usikkert, om bilen vil blive tilbudt med soltag, men til gengæld ligger det fast, at bilen kan fås med anhængertræk, og at topudgaverne formentlig vil kunne trække op til 1.400 kg.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025