Ford er blevet første bilmærke, der i Danmark tilbyder kørsel på motorvejen, uden at føreren har hænderne på rattet. Bilen er ikke selvkørende, men under visse omstændigheder kan man slippe rattet, når blot man kigger ud af forruden og er klar til at overtage styringen.
Det er elbilen Ford Mustang Mach-E, der nu kan tilbyde ejerne denne funktion, som man kan tilkøbe på et månedligt abonnement til 190 kr.
Systemet hedder Ford BlueCruise, og med den funktion installeret kan man på motorveje i både Danmark og 14 andre europæiske lande tage hænderne af rattet i længere tid.
Video: Vi prøver Ford BlueCruise i Danmark
Bilen advarer, hvis man er ufokuseret
Man kører med vognbaneassistent og adaptive fartpilot aktiveret, så bilen selv holder sig midt i vognbanen med en sikker afstand til forankørende og med en fart, der ikke overstiger den tilladte hastighed.
Det er som i så mange andre moderne biler, men forskellen er, at man nu oveni kan aktivere BlueCruise-funktionen.
Et kamera holder øje med førerens ansigt, og ser man andre steder end ud af forruden, eller er man ved at falde i søvn, advarer bilen først med en tone og derefter med små kraftige opbremsninger. Er der stadig ingen reaktion, bremser bilen helt op.
Første tur på danske veje
Vi har prøvet systemet på motorvejene rundt om København, og her viste det sig, at man efter forbløffende kort tid er i stand til at køre afslappet med hænderne i skødet, og med et iagttagende blik ud gennem forruden.
Bilen holder sig selv flot midt i vejbanen, og når en lastbil overhales, trækker Ford’en en smule til venstre i sporet, så man giver bedst mulig afstand til lastbilen.
Ved motorvejsudfletninger er man nødt til selv at tage fat i rattet og dirigere bilen i den rigtige retning, ligesom man selv skal foretage vognbaneskift i forbindelse med overhalinger.
Tydelig besked i instrumenthuset
Når bilen atter er placeret i vognbanen, genoptager BlueCruise selv opgaven, og det markeres tydeligt ved, at instrumentpanelet foran rattet skifter til blå baggrundsbelysning.
Det hele føles enkelt at betjene, og det opleves trygt at køre med BlueCruise, når man først har vænnet sig til funktionen, hvilket tager ganske kort tid.
Vores første vurdering af fordelen ved at køre med systemet er, at man kører mere afslappet, og at man føler sig mere sikker i trafikken.
Føles rart, afslappende - og sikkert
Det afslappende handler om, at overkroppen ikke føles helt så spændt, når hænderne kan hvile på f.eks. lårene, i stedet for at de skal holde om rattet. Men det handler også om at man ikke skal koncentrere sig helt så meget om at holde øje med trafikken lige foran bilen, og at man derfor i stedet kan brede synsfeltet lidt ud til siderne.
Det øger muligheden for at observere en større del af trafikken, men det øger også muligheden for at se lidt mere af omgivelserne, men der er ingen tvivl om, at man skal følge godt med i trafikbilledet og være parat til på et splitsekund at tage over.
Det føles både rart og afslappende og egentlig også en smule mere sikkert, idet man kan holde øje med en større del af trafikken undervejs. I køkørsel er fordelene ved mere afslappet kørsel givetvis endnu større, men den konklusion må afvente en større test.
Vi oplevede dog også, at i tæt trafik, hvor andre bilister foretog pludselige, uforudsigelige vognbaneskift, at systemet kom til kort. Her måtte vi selv hurtigt gribe ind og hindre kollision. Systemet fungerer bedst når trafikken flyder stille og roligt.
Flere bilproducenter på vej
Efter Ford vil der komme mange lignende systemer på vejene i takt med, at lovgivningen åbner mere bredt for at tillade disse løsninger.
Ford har indtil videre blot fået en dispensation fra de gældende regler, men myndighederne er netop nu ved at se på lovgivningen, og inden der er gået længe, forventer vi derfor at se flere varianter af disse udvidede førerassistent-systemer.
- FDM er tilfreds med, hver gang der kommer teknik, der kan gøre biler mere sikre, siger områdechef i FDM tekniske rådgivning Lone Otto.
FDM: kan medføre farlige situationer
- Men vi er også bekymret for, om denne udvikling vil medføre, at der kommer teknik på gaden, der i sidste ende kan skabe situationer, hvor bilister får en fornemmelse af, at de ikke behøver at være en aktiv del af kørslen, selv om det er påkrævet, fortsætter hun.
- I sidste ende kan det medføre farlige situationer, hvis brugere af biler med denne teknik ikke forstår systemernes muligheder og begrænsninger, uddyber Lone Otto.
FDM ønsker derfor, at disse nye systemer følges af en form for en standardiseret kommunikation mellem bil og fører, så de bliver entydige at betjene, ligesom informationen om systemernes begrænsninger tydeliggøres.
Sådanne regler er ikke på plads, men det er noget, Lone Otto netop nu arbejder på at få indført på fælleseuropæisk plan via hendes rolle som FDM’s repræsentant i UNECE, der er den internationale lovgiver på området.
Indtil det sker, ønsker FDM både Ford og de nye bilejere alt godt: Nyd turen, men husk at systemet har sine begrænsninger, og at det stadig er føreren, der har det endelige ansvar for, at turen går godt.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.