Det går ikke så hurtigt med at få alverdens bilkøbere til at vælge elbiler, som håbet og forventet for få år siden. Faktisk bakker efterspørgslen nu i mange lande.
Det er ikke nogen helt ny nyhed, men nu melder yderligere to markante bilproducenter sig i koret af skuffede eller overraskede bilmærker, som bliver nødt til at ændre strategi.
Mest bemærkelsesværdig er Volvo, der som et af de første bilmærker høstede enorm opmærksomhed ved i 2021 at annoncere, at fra 2030 ville mærket udelukkende producere og sælge rene elbiler. Det var svært at få øje på noget forbehold den gang.
Som bekendt har man et standpunkt, til man tager et nyt. Det gælder også Volvo Cars. Da Motor overværer firmaets administrerende direktør, Jim Rowan, præsentere en ny hybridbil i hjembyen Gøteborg, kom han til de flestes overraskelse med denne melding:
- Elbiler er vores nordstjerne, og som mærke er vi klar til kun at sælge elbiler. Men vi er ikke dogmatiske med 2030-målet om kun elbiler, sagde Jim Rowan og skubbede uden at blinke det mål mindst et ’par år’ ud i fremtiden.
Under et efterfølgende interview med Motor blev tilbagetoget endnu mere markant.
- I 2030 forventer vi at sælge 90-100 procent elbiler og plugin-hybrider, sagde direktøren uden at angive en fordeling mellem rene elbiler og plugin-hybrider til den tid og frem til da. De resterende op til ti pct. vil være benzinbiler.
Oprindeligt skulle det være 50 pct. elbiler i 2025 og 100 pct. i 2030.
Gammel hybrid får længere liv
Den nedskalerede ambition gælder også for Europa, tilføjede han.
Derfor er det også god – eller heldig – timing, at Volvo nu lancerer en faceliftet udgave af sit gamle flagskib, XC90, samtidig med, at den rent elektriske EX90 kommer på markedet.
Den opdaterede XC90 tilbydes med benzinmotorer og som plugin-hybrid. Kun den sidste skal sælges i Danmark.
I 2026 lancerer Volvo den elektriske SUV, EX60, men med de nyeste meldinger er det sandsynligt, at den nuværende XC60 får en levetidsforlængelse lige som XC90. Det er dog ikke noget, Volvo har bekræftet.
Elbilsalg stagnerer eller falder mange steder
Baggrunden er tydelig. Salget af elbiler er efter en lang positiv kurve begyndt at stagnere eller falde i mange lande verden over. I Tyskland er salget ligefrem styrtdykket, efter at tilskud til elbiler er forsvundet.
- Ikke alle kunder og markeder er klar til elbiler, sagde Jim Rowan og betonede, at Volvo ikke har ændret strategi, men tilpasset sig virkeligheden.
Dykket gælder ikke i lande som Norge og Danmark, og informationschefen for Volvo Cars Danmark, Rikke Aagaard Petersen, understreger, at det ikke får nogen betydning i Danmark. Hos os er Volvo stoppet med at sælge andet end opladelige biler, og det bliver der ikke ændret på.
Hyundai skruer op for hybrider
Kort inden Volvos tilbagetog kom Hyundai med en lignende melding. Elbiler er stadig fremtiden, og salget af rene elbiler ventes at stige solidt, men nu får hybrider en markant rolle de kommende år på grund af den globale afkøling i elbil-salg.
Hyundai vil udvide sit program af hybrider fra nu syv til 14, sagde Hyundai Motors koncernchef, Jaehoon Chang, på en konference for investorer. Dermed kan hybridsalget globalt blive mere end tredoblet til 1,3 mio. biler årligt i 2028 – 40 pct. flere end hidtil forventet.
Det skal ske ved at lancere to nye hybridsystemer. Det ene er en seriehybrid, også kaldet rækkevidde-forlænger, hvor bilen drives af en elmotor, men strømmen kommer fra en benzinmotor-generator samt evt. fra et mindre batteri.
Nissan og Mazda har i dag denne teknologi.
Desuden kommer der allerede fra begyndelsen af 2025 en ny generation af Hyundais traditionelle fuld-hybridsystem, som vil blive anvendt i alle modeller, der i dag har hybridmotor.
Det er uvist, hvor relevant disse nye hybridbiler bliver for Europa. I Danmark sælges de stort set ikke, da afgiftsystemet gør dem økonomisk uinteressante.
Langsigtet: plus 400 pct. elbiler
Men selv om Hyundai skifter fokus, er det langsigtede mål stadig elbiler, og også på kortere sigt vil koncernen stadig lancere mange nye elbiler.
Frem til 2030 vil der komme 21 nye, fuldelektriske modeller, inkl. seks til Genesis-mærket.
I dag er 20 pct. af firmaets produktion elbiler og hybrider, og det ventes at vokse til 55 pct. i 2030.
Det betyder i faktiske tal, at de rene elbiler skal stige fra under 300.000 i 2023 til to mio. i 2030. Det fordeler sig med ca. 700.000 i Nordamerika (90.000 nu) og 630.000 i Europa fra forventede 118.000 i år. I Europa er den forventede stigning altså på over 400 procent på de seks år. .
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.