Skoda blander sig i elbil-kamp med billig SUV

Elroq er en helt ny Skoda-model, som giver masser af plads for en lav pris på 250.000 kr. med moderat rækkevidde. Udgaven med det store batteri ryger derimod op på 315.000 kr. Leveringen til danske kunder er forsinket adskillige måneder.

Skoda Elroq på scene med mand til højre.
Nyt om biler

Skoda har længe formået at holde sig i toppen af det danske elbilsalg med den store Enyaq. Men det har også været mærkets eneste elbil.

Nu sker der omsider noget mere i Skodas elbilprogram. Ved et storslået arrangement i Prag afslørede det tjekkiske mærke 1. oktober sin elbil nr. to, Elroq.

Det er første gang, offentligheden får lov at se bilen i færdig form, efter at mærket har haft en del kamuflerede prototyper ude til testkørsler.

Skoda Elroq bagfra med grøn baggrund.
Skoda Elroq er den elektriske tidsalders svar på Skoda Karoq.

Helt ny designstil på Elroq

Designet er nyt for Skoda. Det bliver den første model med mærkets ’Modern Solid’-designsprog og en ny udgave af Skodas grill, som nu er blevet mindre bombastisk og kaldes ’Tech-Deck Face’.

Det er en fladere og bredere front, og ribberne er erstattet af mørkt glas, som skjuler bilens sensorer.

Nyt er også, at logoet er droppet på fronten og erstattet af et ’Škoda’ skrevet med bogstaver. Hidtil har Skoda kun gjort det på bagpartiet og kun de seneste par år.

Skoda Elroq i profil.
Skoda Elroq har samme store akselafstand som VW ID.3 og sin egen storebror, Enyaq. Det betyder god plads på bagsædet.

Pendant til Karoq

Det er en SUV, som svarer til mærkets benzin- og diseldrevne Karoq, men er en smule større i alle retninger.

Elroq kan også ses som en høj VW ID.3, for teknikken er den samme. Også akselafstanden er ens og den samme som Enyaqs, hvilket betyder rigtig god bagsædeplads.

Lige som de øvrige er Elroq bygget på Volkswagens MEB-platform, som bl.a. indebærer baghjulstræk.

Skoda Elroq forfra.
Designet er nyt for Skoda. Elroq er første model med mærkets nye designsprog og en ny udgave af grill'en, som er blevet mindre bombastisk. Den har en fladere og bredere front, og ribberne er erstattet af mørkt glas, som skjuler bilens sensorer. Skoda-logoet er forsvundet og erstattet af ’Škoda’.

Elroq placerer sig midt i markedet, hvor der formentlig vil være stor efterspørgsel, og hvor der i dag er et ret begrænset udvalg. Den nye Skoda lander mellem de større SUV-modeller, som koster fra ca. 350.000 kr. og de kommende billige minibiler til lidt under 200.000 kr.

Billigste udgave af Elroq 50 koster 250.000 kr. - præcis det samme som VW ID.3 netop er sænket til.

I Elroq 50 får man et batteri på 52 kWh netto og en officiel rækkevidde på 370 km. Ved hjælp af en maks.-effekt på 145 kW kan batteriet lynlades fra 10 til 80 pct. på 25 minutter. Motoren på bagakslen yder 170 hk, og Elroq 50 må trække op til 1.000 kg.

65.000 kr. ekstra for stort batteri

Vil man have større batteri og længere rækkevidde, hedder valget Elroq 85, hvor de 77 kWh rækker til 560 km’s kørsel. Men så stryger prisen også kraftigt til vejrs: fra 315.000 kr. Her er ladeeffekten på op til 175 kW, og 10-80 procent varer 28 minutter.

Selv om der skal være plads til et mellemstørrelse batteri indimellem, virker det prishop særdeles stort.

Førerpladsen i Skoda Elroq
Førerpladsen i Elroq fås med trykskærm på op til 13 tommer. Der er et separat panel med trykknapper til klimaanlægget.

Lidt senere kommer flere versioner: Elroq 60 og Elroq 85x. Elroq 60 har et batteri på 59 kWh og en rækkevidde på ’mere end’ 400 km. Elroq 85x er en firehjulstrukket version med 299 hk.

Elroq må i alle præsenterede udgaver trække 1.000 kg. Den firehjulstrukne version får muligvis en højere tilladt påhængsvægt, men det er ikke bekræftet.

Både Elroq 50 og 85 har et ret omfattende udstyrsniveau med bl.a. 19 tommer alufælge, 13 tommer infotainmentskærm, ’Travel Assist’ med adaptiv fartpilot, navigation, Apple Carplay, parkeringssensorer for og bag, bakkamera, tozoners klimaanlæg, trådløs telefonladning, nøglefri betjening og varme i rattet.

Elroq 85 har varmepumpe, det har 50-modellen ikke.

Forsæderne i Skoda Elroq.
I visse versioner er Elroq langt mere frisk og lys i kabinen end den traditionelle Skoda-stil.

Kan bestilles nu, men først leveres om et halvt år

Elroq kan bestilles nu, men der går længere tid end annonceret, før bilen er klar til danske kunder. Det sker først ’til foråret’. Hidtil har meldingen heddet levering omkring årsskiftet.

Det bliver også først i begyndelsen af 2025, at danske kunder kan opleve Elroq hos forhandlerne. Der bliver dog en mulighed for at se bilen sidst i oktober, hvor Elroq har danmarkspremiere på den københavnske udstilling eCar Expo 25.-27. oktober.

Skoda Elroq og nogle familiemedlemmer – og en konkurrent

Skoda Elroq Kia EV3 Skoda Karoq VW ID.3
Længde: 4,49 m 4,31 m  4,38 m 4,26 m
Bredde:  1,88 m 1,85 m 1,84 m 1,81 m
Højde:  1,63 m 1,57 m 1,61 m 1,56 m
Akselafstand: 2,77 m 2,68 m 2,64 m 2,77 m
Bagagerum: 470 liter 460 liter 521 liter 385 liter
Rækkevidde:  370/560 km 436/605 km - 388/555 km
Pris 250.000/315.000 kr. 270.000/290.000 kr. 355.000 kr. 250.000/320.000 kr.

Kia EV3 bliver dyrere - men også billigere

Dermed kommer Elroq noget senere end den nye, oplagte konkurrent fra Kia, EV3, som dukker op hos forhandlerne sidst i november.

Bagagerummet i Skoda Elroq.
Bagagerummet er pænt stort med sine 470 liter. Der er mange typiske Skoda-praktiske løsninger, bl.a. er ladekablet placeret under bagklappen.

Kias elbil er også en kompakt SUV, men er omkring en halv klasse mindre i alle dimensioner. Dog er bagagerummene lige store.

EV3 er lidt dyrere med en frapris på 270.000 kr. for en version med 436 km rækkevidde. Til gengæld er Kias trin op til udgaven med lang rækkevidde, 605 km, væsentlig mere spiselig end Skodas. 290.000 kr. er fraprisen på Long Range-udgaven.

Skoda har flere andre elbiler på vej: en elektrisk pendant til Octavia stationcar, en syvpersoners SUV (svarende til Kodiaq) og en mikro-minibil. Sidstnævnte skal hedde Epiq og kommer efter planen på markedet i efteråret 2026.

Skoda Epiq forfra.
Skoda Epiq er en mini-elbil, der kommer på markedet i efteråret 2026. Den ventes at lande i prislejet omkring 200.000 kr.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025