Gennembrud for baglæns ladning

Elbiler kan nu sende strømmen tilbage til elnettet, når der er mangel på strøm. Renault er klar i Frankrig og Nissan i Storbritannien. I Danmark varer det nok et stykke tid, men V2X-teknologien er både en gevinst for samfundet og kan give elbilejere en kontant gevinst.

Væglader med hjørne af bil i forgrunden
Nyt om biler

Muligheden for at sende strøm fra elbilen til huset eller elnettet har i et årti været et af de store løfter. Ikke alverden er sket, men nu er der udsigt til, at denne spændende kobling mellem bil og elnet bliver reel.

Et lille gennembrud er, at Nissan nu lover, at den såkaldte V2X-teknologi er moden til almindelig brug.

V2X betyder fra køretøj til alt muligt andet, og det ’andet’ kan bl.a. være hjemmet (V2H) eller det store elnet (V2G). Det sidste, som er det sværeste, vil blive kommercielt tilgængeligt fra 2026 i Storbritannien – og derefter i andre lande.

Nissan har som første bilmærke fået en særlig godkendelse, der i Storbritannien gør det teknisk og juridisk muligt at sende strøm fra bilen til elnettet. Her lokker elselskabet og Nissan med, at man kan halvere sin elregning til bilen og reducere sit CO2-udslip med 30 pct.

Væglader på murstensmur.
Med en særlig hjemmelader og en opgraderet lader i bilen kan kommende Nissan-modeller sende strømmen tilbage til elnettet,

Store muligheder for elnettet og elbilejere

Eksperter ser enormt potentiale i V2G, Vehicle-To-Grid, så elbiler kan støtte et stadig mere grønt og ustabilt elnet ved at sende små mængder strøm tilbage til nettet, når der er brug for det. I en mere enkel udgave kan opladning blot afbrydes i kort tid – måske sekunder eller en halv time - når der er stor efterspørgsel på el.

Ikke kun bliver elbilen en endnu bedre samfundsborger ved at balancere elnettet; der er også udsigt til en betydelig økonomisk belønning til elbilejeren.

Det er nemlig kostbart at sikre balancen og forsyningssikkerheden i et elnet, der i stadig højere grad får energien fra sol og vind. I 2021 brugte Energinet, som er ansvarlig for det overordnede elnet, 1,4 mia. kr. på de såkaldte systemydelser. Det var rekord, men i 2024 forventer Energinet at indkøbe omkring 1.500 MW reserver og bruge 2,5 mia. kr. på at sikre forsyningssikkerhed.

Indmaden af vekselstrømslader.
Virksomheden Enovates har sammen med Nissan udviklet en billig tovejslader.

De penge kan elbil-ejere få en lille bid af. Et forsøg mellem Nissan, Frederiksberg Forsyning og Danmarks Tekniske Universitet viste i 2019, at en elbil potentielt kan indbringe sin ejer ca. 3.500 kr. årligt.

Billigere ladere gør det muligt

Én hindring for tovejsladning har været, at det har krævet en dyr jævnstrømslader (DC), men nu har Nissan fået udviklet en tovejs vekselstrømslader (AC), der koster stort samme pris som dagens énvejsladere.

Den nye Micra og den nye Leaf, der kommer i 2025-2026, bliver første Nissan-modeller med den mulighed. Ud over den nye wallbox skal bilens indbyggede AC-DC-lader også kunne klare at sende strømmen begge veje. Det er en mindre udfordring og en sådan lader vil formentlig blive standard i de fleste udstyrstrin. 

Også Polestar arbejder indædt på at gøre V2G realiserbart, og Renault har netop søsat et stort pilotprojekt i Frankrig.

I hollandske Utrecht skal 500 Renault 5 nu indgå i en delebilstjeneste, hvor bilerne kobles til en tovejslader (AC), når de ikke bruges.

Hvid Renault 5 lader.
Renault og delebilfirmaet My Wheels vil nu bruge 500 Renault 5 indgå i V2G i Holland. Når bilerne er parkeret, kan de sende strøm tilbage til elnettet. 

I Frankrig vil Renault via sit mobilitetsselskab, Mobilize, og et tysk teknologifirma, The Mobility House, tilbyde tovejsladning til ejere af den nye Renault 5 og senere Renault 4.

Mange regler og standarder skal på plads

Andre lande i Europa vil også få teknologien, men udbredelsen kompliceres af tekniske detaljer i elforsyning samt regler og afgiftssatser. Men EU presser på for at få ladeoperatører til at gøre offentlige ladepunkter klar til V2G (forordning tråde i kraft i 2024), mens anden lovgivning skal sørge for, at nye bygninger og ladebokse ved boliger gøres klar til V2X.

- FDM ser et stort potentiale i V2X. Det kan betyde, at elbilejere tjener penge på at stille bilen til rådighed for nettet, og at det kan mindske udgifter til udbygning af nettet. Men V2X kommer ikke lige i morgen, da meget skal på plads, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Omkring 60 virksomheder fra europæisk bilindustri, den digitale branche og energibranchen har identificeret næsten 40 emner, der er nødvendige for at indføre tovejsopladning i stor stil.

Ladeselskaber får ny rolle

Bl.a. skal der en ny slags ladeselskab på banen for at håndtere strømflowet, en såkaldt aggregator. Dette firma eller funktion skal samle og håndtere et stort antal elbiler, for strømmen fra én elbil er alt for lidt til, at det formentlig giver mening for forsyningsselskaberne at håndtere det.

På det punkt sker der noget i Danmark. I 2026 bliver såkaldte serielle målinger muligt. Det betyder, at måleren i ladeboksen fungerer som sit eget målepunkt, og dermed holder ladeselskabet op med kun at være ladeselskab og vil først og fremmest levere strøm til ladeboksen.

På sigt kan ladeselskaberne blive ’balanceansvarlige’, hvor de får ansvar for start og stop af opladningen for at balancere elnettet. På endnu længere sigt kan de også være aggregator, som får ansvar for, at bilerne kan sende strøm frem og tilbage til elnettet

V2L og V2H er nemmere

Mens tilkobling til elnettet er kompliceret, er det meget mere enkelt at trække strøm ud til elektriske apparater, V2L, vehicle to load, hvor elbilen med stor effekt (3,6 kW) kan levere strøm til f.eks. værktøj, en elektrisk grill eller en campingvogn. Det kan en del modeller allerede nu.

Desuden er det også realistisk at sende strøm til ens hus, hvis det er i 'ø'-mode, dvs. ikke samtidig koblet til elnettet.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her