Vupti. Her er endnu en af Mazdas nye elbiler. Efter præsentationen af den store sedan, 6e, løfter Mazda nu sløret for SUV-udgaven. Det sker forud for verdenspremieren på Auto Shanghai 2025 sidst i april.
Billederne viser den kinesiske udgave, som får navnet EZ-60. Mazda tøver stadig med at bekræfte, at netop denne bil kommer til Europa. Men det gør den. Det sker i begyndelsen af 2026.
Hvad navnet bliver i Europa er stadig uvist, men CX-5e er det bedste gæt.
Søsterbil til Changan Deepal S07
EZ-60, lad os kalde den det, benytter helt samme teknik, som sedanen, og er derudover meget nært beslægtet med SUV’en Changan Deepal S07. De to biler er bygget på samme platform, Changans baghjulstrukne EPA1-arkitektur.
Det er også Changan, som har udviklet begge biler og skal producere dem på en fabrik i Kina.

Begge er mellemstore SUV-modeller på 4,75 meters længde og en velvoksen akselafstand på 2,90 meter. Det indebærer rigtig god bagsædeplads, som FDM for nylig har oplevet i Deepal S07. Der er også udsigt til et stort bagagerum under frontklappen.
Forventet rækkevidde lidt under 500 km
De europæiske specifikationer er ikke frigivet (som sagt er bilen slet ikke officielt bekræftet), men kunderne kan forvente et batteri på 80 kWh, der giver en forventet rækkevidde på lidt under 500 km. Lynladningen er forventeligt lige så langsom, 93-95 kW, som hos Mazda 6e og Deepal S07.
Det er uvist, om Mazdas nye SUV bliver tilbudt med det mindre batteri, som 6e fås med. Her ville man kun kunne forvente ca. 400 km, men til gengæld er ladehastigheden væsentlig hurtigere, op til 165 kW.
I Kina tilbydes S07 og EZ-60 også som plugin-hybrid i form af rækkeviddeforlænger-teknik, også kaldet en seriehybrid. Bilen drives altid af en elmotor, som enten får sin strøm fra batteriet eller via en benzinmotor og generator. Skulle denne version komme til Europa, bliver den næppe relevant i Danmark.

Seks års garanti på Mazdas elbiler
Højst relevant hos os er derimod Mazdas netop annoncerede garanti på hele seks år – en fordobling fra de nuværende tre. De seks år gælder Mazda 6e og alle kommende elbiler, dvs. også den elektriske SUV.
FDM har endnu ikke kunnet gennemgå garantibetingelserne, men de ser umiddelbart meget fine ud. Der er tale om en fabriksgaranti på seks år og op til 150.000 km. Dermed placerer Mazda sig helt i top og over stort set alle europæiske og japanske mærker. Kun Kia med syv år og nogle kinesiske mærker tilbyder længere garanti.
Hos Mazda er hele bilen som udgangspunkt dækket. Eneste undtagelse udover sliddele er 12V-batteriet og ladekablerne, der er dækket i tre år eller 100.000 km.
Mazda EZ-60 og søsterbilen Deepal S07. Der er adskillige forskelle i karrosseriet.
Mazda EZ-60 har potentiale til at få en rigtig god pris. Den meget store 6e sedan fås fra 300.000 kr. SUV’en burde ikke koste mere end 20.000 kr. ekstra, men hvis EZ-60 kun kommer med det store batteri, løfter det prisen.
Mazda MX-30 udgår nu
Den rent kinesiske udgave, Deepal S07, skal ifølge de foreløbige oplysninger koste 340.000 kr. Det får den svært ved at bære, men en Mazda må godt koste deromkring.
Med ankomsten af CX-5e har Mazda to elbiler i programmet. Hvad med MX-30 vil nogen spørge? Den er udgået. Produktionen stopper nu, men der vil være lagerbiler i et antal måneder, afhængig af salget.
Produktionsstoppet gælder både den rene elbil, som kom til Europa i efteråret 2020 og plugin-hybriden, som fulgte efter så sent som i 2023. Mazda giver ingen årsag til den tidlige udfasning.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.