Det tog 12 år at komme fra 1.000 elbiler på de danske veje i 2013 til 200.000 1. januar 2024. Men derfra varede det kun 16 måneder, før bestanden er vokset fra 200.000 til de 400.000, som elbil-parken nåede op på lige før 1. maj.
Top 10 elbilmærker 1/1-2013 |
1 | Citroën | 282 |
2 | Renault | 258 |
3 | Peugeot | 217 |
4 | Mitsubishi | 118 |
5 | Nissan | 80 |
6 | Kewet | 66 |
7 | Think | 44 |
8 | Fiat | 30 |
8 | Tesla | 30 |
9 | VW | 4 |
At kalde det en ketchupeffekt er ingen underdrivelse.
- Det går vanvittigt hurtigt med væksten i elbiler, både som nye og brugtimporterede. Ca. 75 pct. af de personbiler, der kommer til Danmark, er elbiler – og blandt privatkøberne er andelen endnu højere, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
Én ud af syv er elbiler
Elbiler udgør nu næsten 14 pct. af alle personbiler i Danmark, viser tallene fra bilstatistik.dk. Med FDM’s viden ligger Danmark dermed nr. to i verden målt på elbilers andel, kun overgået af Norge.
Regeringens nyeste klimafremskrivning har nu en prognose om én mio. elbiler allerede i slutningen af 2028 og 1,4 mio. i 2030.
Varebiler: kun fire pct.
Varebiler halter væsentlig efter. Fuldelektriske varebiler udgør kun fire pct. af bestanden. Men der er de seneste måneder sket en kraftig stigning i udbuddet af elektriske modeller, og salgstallene vokser nu betragteligt.

Taxaer, som har en kort levetid, er derimod langt foran med en el-andel på 52 pct.
Top 10 elbilmærker 31/3 2025 |
1 | Tesla | 82.772 |
2 | VW | 65.920 |
3 | Mercedes | 24.626 |
4 | Skoda | 23.475 |
5 | Audi | 21.911 |
6 | BMW | 21.751 |
7 | Hyundai | 16.419 |
8 | Volvo | 14.929 |
9 | Kia | 13.581 |
10 | Renault | 13.562 |
Kilde: bilstatistik.dk
- At elbilerne har så stor succes i Danmark skyldes flere faktorer, siger Ilyas Dogru.
Stabile og lave afgifter
- Først og fremmest skyldes det de stabile og gunstige afgiftsforhold, som gør elbilerne konkurrencedygtige. Dernæst er priserne på elbiler faldet markant siden 2023, hvilket har gjort, at bilister med budget ned til 200.000-250.000 kr. får ret meget elbil for pengene.
- Desuden har Danmark ladeinfrastruktur i verdensklasse, hvilket gør det meget nemt at køre rundt i landet i elbil. Dertil kommer, at rigtig mange har mulighed for at lade hjemme til meget lave elpriser, og en omstillingsparat befolkning er også et vigtigt element bag succesen, lyder analysen fra FDM’s forbrugerøkonom.
Elbiler står over for at få deres registreringsafgift indfaset til samme niveau som brændstofbiler i perioden 2026-2030.
Det er den hidtidige politiske beslutning fra 'Aftale om grøn omstilling af vejtransporten’ fra 2020,
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.