Alle var glade. Transportministeren. Vejdirektoratets vejbyggere. Borgmestrene i Herning og Skive. Og beboerne i landsbyen Haderup i Midtjylland. Og kort efter kunne tusindvis af bilister blive fornøjede over at komme hurtigere og mere sikkert frem.
2. oktober indviede transportminister Benny Engelbrecht en otte km lang strækning på rute 34 mellem Herning og Skive. Den nye vej, der beskedent kaldes Haderup Omfartsvej, er på det meste af strækningen en 2+1-sporet motortrafikvej med midterautoværn og en fartgrænse på 100 km/t.
De 6.300 daglige bilister på strækningen kan spare to km og to minutter – mindst. Det vil sige mindst 77.000 timer årligt.
For bilister, der normalt aldrig kommer på disse kanter, kan det være svært at tro, der kan være trafikpropper langt uden for jyske byer. Men det kan der.
Knudret krydsning forsvinder
Den nord-sydgående rute 34 Skive-Herning har krydset den øst-vest-gående rute 16 Viborg-Holstebro på en skæv måde, så især lastbiler har haft svært ved at krydse. Og det har givet ventetid, ikke kun for lastbiler, men alle personbilerne, der har holdt efter.
Se mere: Rapport: Ny motorvej i Jylland er god idé
Lille by bliver meget fredeligere
Nu krydser de to hovedveje hinanden som to motorveje – på en bro og med til- og frakørsler mellem dem.
Og så er der borgerne i landsbyen Haderup. Hovedvejen har hidtil skåret sig midt igennem det lille samfund. 6.700 biler er hver dag kørt gennem byen. Heraf 900 lastbiler. Nu bliver der helt anderledes fredeligt. Den fremtidige lokaltrafik ventes at blive 900 køretøjer. Det er et fald på 87 procent.
Snoreklippet i Haderup markerede også enden på en æra, hvor der blev bygget nye veje i Danmark. Transportminister Benny Engelbrecht skal bevare posten i mange år, hvis han vil indvie en helt ny statsvej. Der nemlig ikke bevilget én, eneste ny.
Se mere: Kedelig udsigt: nul nye motorveje
Ministeren kan i 2023 få lov at indvie den nye Storstrømsbro, men selv hvis Folketinget i 2021 vedtager nye vejprojekter, bliver der først brug for den gyldne saks et godt stykke efter 2025.
Eneste igangværende anlægsarbejde er udvidelsen af Fynske Motorvej.
Omfartsvejen ved Haderup, der har været ønsket i 50 år, fik grønt lys af Folketinget i foråret 2017. Vejdirektoratet kunne sætte gang i selve anlægsarbejdet i efteråret 2018, så det har kun taget to år at bygge vejen.
Budgettet inkl. reserver har været på ca. 280 mio. kr., men vejen er blevet billigere end det.
Se mere: Regeringen og DF klar med milliarder til nye veje (2019)