Ny biltunnel til Sverige giver god økonomi

Det kan være en god idé at bygge en tunnel til biler mellem Helsingør og Helsingborg, viser ny, dansk-svensk-undersøgelse. Tunnelen kan betales af bilisterne på 35 år. En jernbanetunnel giver derimod underskud.

Sådan vil de to tunneler forløbe, hvis den foreløbige plan bliver til noget.​​​
Trafik

En tunnel mellem Helsingør og Helsingborg kan spare bilisterne mindst 24 minutters rejsetid hver vej, og selv om prisen ser ud til at blive 23 mia. kr., kan betalingen fra trafikanterne betale hele anlægget på maks. 35 år. Og projektet vil tilmed have en god samfundsøkonomi.

Det fremgår af en fælles dansk-svensk undersøgelse udført på statsligt niveau med Vejdirektoratet og Transportministeriet fra dansk side.

Den nye ’strategiske analyse’, som har været undervejs i to et halvt år, når frem til en 17,2 km lang motorvej mellem Helsingørmotorvejens afslutning og E6 i den sydlige del af Helsingborg. Selve kyst til kyst-delen bliver 11 km.

Den vil bestå af en firesporet motorvej i to borede tunnelrør dybt under Øresunds bølger. Der lægges op til en fartgrænse på 90 km/t.

Sådan skal motorvejstunnelen forløbe. Hele strækningen bliver 17,2 km, mens kyst til kyst-delen er på 11 km.
Sådan skal motorvejstunnelen forløbe. Hele strækningen bliver 17,2 km, mens kyst til kyst-delen er på 11 km. Kun at anlægge vejtunnelen er en mulighed, men ikke omvendt. Illustration fra rapporten udarbejdet af Vejdirektoratet og Trafikverket.

40 km kortere

En ny vejforbindelse i den nordlige del af Øresund vil gøre vejsystemet mere robust og aflaste Øresundsbroen og motorvejene deromkring. Til gengæld vil der komme mere trafik på Helsingørmotorvejen og den nordlige del af Motorring 3, men primært uden for dagens myldretider.

Biltrafikken mellem Helsingør og Helsingborg ventes at blive fordoblet, så der i 2040 vil køre 15.300 biler i døgnet i den nye tunnel. Det er næsten dobbelt så mange som forventet i Femerntunnelen. Trafikken vil komme fra færgerne (6.000) og Øresundsbroen (5.200) samt nyskabt trafik (4.100).

Samfundsøkonomien i en biltunnel mellem Helsingør og Helsingborg er god, viser analysen. Projektet vil give en ’intern rente’ på 5,0 procent, hvilket er pænt for infrastrukturprojekter. Projekter vil i løbet af 40 år gøre samfundet 5,6 mia. kr. rigere. Lidt af indtjeningen vil komme fra lidt mere trafik over Storebælt og Femernbælt.

Tunnelen kan anlægges med to borede rør med plads til to vognbaner og nødspor i hver. En sænketunnel skal eventuelt undersøges i en senere fase.
Tunnelen kan anlægges med to borede rør med plads til to vognbaner og nødspor i hver. En sænketunnel skal eventuelt undersøges i en senere fase.

Den nye forbindelse vil forkorte turen mellem Sjælland og det meste af Sverige betragteligt. Turen bliver 40 km kortere end via Øresundsbroen, som vender ’forkert’ i forhold til trafik mod nord i Sverige.

Samme billetpris som på Øresundsbroen

I de økonomiske regnestykker er det forudsat, at prisen for at køre gennem tunnelen bliver den samme som på Øresundsbroen, dog med de pendlerrabatter der findes på færgerne i dag.

Undersøgelsen omfatter også en selvstændig tunnel til persontog mellem Helsingør og Helsingborg. Det projekt vil koste ca. 17 mia. kr. inklusive en ret dyr tunnel på svensk side. Jernbane-projektet er isoleret set ikke økonomisk bæredygtigt, men vil kræve et betydeligt statstilskud. Den samlede pris for begge tunneler anslås til 42 mia. kr.

 

Få FDMs nyhedsbreve

Tidligst om 15 år

Selv om de to tunnelprojekter nu er analyseret på statsligt niveau i et fælles dansk-svensk-samarbejde, er der meget længe til, at trafikanterne eventuelt kan få glæde af de bedre forbindelser.

Alene planlægning og bygning vil formentlig tage 14-16 år. Dertil kommer den tid, som den politiske beslutning vil lægge oveni.
Alene planlægning og bygning vil formentlig tage 14-16 år. Dertil kommer den tid, som den politiske beslutning vil lægge oveni. Hvert spørgsmålstegn indikerer en politisk proces i Danmark og Sverige med at afgøre, om man skal gå videre med næste planlægningsfase. Dermed kan der - hvis politikerne siger ja hver gang - gå over 20 år, før tunnelen eller tunnelerne åbner. 

Næste trin vil være en mere grundig forundersøgelse og derefter en meget dybdegående VVM-undersøgelse. Herefter vil det formentlig tage otte-ti år at bygge tunnelen eller tunnelerne.

Så selv uden politisk behandlingstid ville det tage mindst 15 år, før anlægget kan være klar.