Ny overvågning skal fange farlig kørsel

Bilister, der i fremtiden kører over for rødt lys, risikerer at blive fanget af kameraovervågning. Teknikken skal afprøves i Danmark, særligt efter rigtig mange forseelser i bestemte områder. FDM bifalder forsøget.

Automatiske systemer skal fange bilister, der kører over for rødt i Aarhus.
Trafik

At køre over for rødt lys kan være ekstremt farligt. Men det sker mange gange dagligt, i nogle kryds og områder hyppigere end andre.

Den uvane skal der sættes ind over for med ny teknik. Vejdirektoratet og Aarhus Kommune er sammen med politiet gået i gang med forberedelserne til et forsøg i et eller to lysregulerede kryds i byen.

Teknikken, som bruges i en del andre lande, er i princippet enkel: Måleudstyr registrerer, når en bil ud i krydset for rødt, hvorefter et kamera dokumenterer, hvilken bil der er tale om. Derefter udsendes bødeforlægget på samme måde, som mange danskere kender det fra de automatiske fartkontroller.  

Udstyret skal tage gode billeder

Arbejdsgruppen, som endnu ikke har haft sit første møde,  skal bl.a. finde egnet udstyr. Der eksisterer et stort udvalg på verdensmarkedet, men formanden for arbejdsgruppen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, peger bl.a. på, at udstyret skal være i stand til at tage så gode billeder, at føreren kan identificeres.

I Danmark er det nemlig kun føreren, der kan straffes for sådan en forseelse. Dermed skal udstyret også fotografere bilen forfra.

Princippet i automatisk rødkørselskontrol. Bilens placering på bestemte tider kan afgøres med spoler i vejen, men nyere systemer kan også registrere det ud fra radar eller lidar.
Princippet i automatisk rødkørselskontrol. Bilens placering på bestemte tider kan afgøres med spoler i vejen, men nyere systemer kan også registrere det ud fra radar eller lidar. I Danmark skal bilen fotograferes forfra.

Det koster en bøde på 2.000 kroner og et klip i kørekortet at blive taget for rødkørsel.

Mange åbne spørgsmål

En opgave bliver at få lyssignalet og kameraet til at snakke sammen, så kontroludstyret ved eksakt, hvornår der skiftes mellem grønt, gult og rødt. Arbejdsgruppen skal også definere, præcis hvornår forseelsen er at betragte som rødkørsel.

Andre tekniske muligheder, som formentlig ikke kommer til at indgå i forsøget, er supplerende fotografering af køretøjerne bagfra samt måling af hastigheden med henblik på eventuelt også at give føreren bøde for at køre for hurtigt.

Bliv medlem og få Motor

FDM finder det spændende, at man igen i Aarhus vil forsøge sig med rødtlys-kameraer.

- Da man tidligere gennemførte et lignende forsøg, måtte man droppe det pga. tekniske problemer, men forhåbentligt er teknikken blevet bedre siden da, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange, og fortsætter:

FDM: pas på bagendekollisioner

- Vi opfordrer til, at man i udformningen af forsøget har for øje, at rødtlys-kameraer har risiko for at øge antallet af bagendekollisioner, da nogle bilister bremser unødigt, som man også kan se det ved fotovogne og stærekasser.

Den danske arbejdsgruppe skal blandt finde et system, så rødkørsel-kontrollen ved præcis, hvornår der skiftes mellem rødt, gult og grønt.
Den danske arbejdsgruppe skal blandt finde et system, så rødkørsel-kontrollen ved præcis, hvornår der skiftes mellem rødt, gult og grønt.

Marianne Foldberg Steffensen kan endnu ikke sige, hvor lang tid det vil tage at forberede forsøget og få sat udstyret op og kalibreret samt få det integreret med bødesystemet. Forsøget med 20 fastmonterede fartkameraer tog omkring to år at få i drift efter den politiske beslutning.

Forsøget kommer i stand på initiativ fra politikere og politi i Aarhus, som har kunnet konstatere rigtig mang rødkørsler i nogle dele af byen.

I 2020 oktober gennemførte Østjyllands Politi en færdselsaktion, hvor 81 personer blev sigtet for at køre over for rødt eller gult.

Arbejdsgruppen er nedsat samtidig med, at Folketinget behandler regeringens lovforslag om styrket indsats mod farlig kørsel. Lovforslaget gennemfører de dele af den politiske aftale om vanvidskørsel fra december 2020, som kræver ændringer af straffeloven og færdselsloven.

Kiksede for 21 år siden

Mens automatisk kontrol med bilister, der kører over for rødt, er udbredt i nogle lande, bl.a. Tyskland, har det aldrig været benyttet i Danmark bortset fra et kortvarigt og mislykket forsøg.

I 2000 blev der gjort forsøg med automatisk rødkørselkontrol, ligeledes i Aarhus, men det blev hurtigt opgivet efter særligt tekniske problemer.