Knap nok blev det store vejarbejde på motorvejen over Fyn færdigt op til jul, før et nyt begynder. Nu går gravemaskinerne i gang på den 13 km lange strækning på Vestfyn, der endnu ikke er udvidet til seks spor.
Tredje og sidste udvidelse af E20 går i gang lige efter påske, men denne gang udføres arbejdet op en ny måde, der skulle genere trafikanterne mindre.
I stedet for at arbejde på alle 13 km på én gang, har entreprenøren delt strækningen op i to. I år arbejdes der på de vestligste km fra Nørre Aaby og mod Odense.
I 2022 gælder det den sidste del østpå fra Ejby til Aarup.
Moderat forsinkelse
Selv om vejarbejdet er omfattende, er det erfaringerne fra de seneste udvidelser af Fynske Motorvej, at trafikken glider fornuftigt under arbejdet. Erfaringen er, at forsinkelsen normalt kun vil være tre-fire minutter.
Der vil stort set hele tiden være to, men smalle spor i hver retning og en fartgrænse på 80 km i timen.
Vejdirektoratet håber at kunne afbøde spærringer som følge af ulykker, tabt gods m.m. ved hjælp af en kraftig overvågning af vejstrækningen.
Kraftig kameraovervågning
14 store master, som tidligere har været benyttet på Østjysle Motorvej, er sat på Fyn. Med dem kan Vejdirektoratets Trafikinformationscenter i København holde nøje øje med vejen og hurtigt afgøre, hvad der skal til, for at der kan blive ryddet op og få fjernet det, som skaber problemer.
Hver mast, som koster i omegnen af 250.000 kr., er udstyret med et 360 graders-kamera, solceller, en vindmølle på toppen og en stor batteripakke.
Selv om isenkrammet er dyrt, vurderer Vejdirektoratet, at det er pengene værd, da omkostningerne og generne ved at have livsnerven mellem øst og vest spærret er enorme.