Startskud til Danmarks største motorvejsbyggeri

Anlægget af 28 km motorvej til (og fra) Kalundborg er gået i gang. Hele vejen er klar til trafikanterne i løbet af 2028 – en del måske tidligere. Rejsetiden til industribyen kan dermed forkortes med ni minutter.

To mænd i gravemaskine på grus
Trafik

Med en ordentlig skovlfuld jord fra en gravemaskine har transportminister Thomas Danielsen symbolsk sat gang i byggeriet af Kalundborgmotorvejens tredje og sidste etape.

Den 28 km lange strækning bliver Danmarks største motorvejsbyggeri, siden Silkeborgmotorvejen blev anlagt 2012-2016.

De ni km længst mod Kalundborg bliver en nyanlagt strækning i åbent land. Den resterende del til den nuværende afslutning af motorvejen bliver en kraftig opgradering af den eksisterende vej, der for det meste er firesporet og har status som motortrafikvej.

To mænd i gravemaskine.
Transportminister Thomas Danielsen tog - med ført hånd - det første store ”spadestik” til Kalundborgmotorvejen.

Rasteplads og mange km støjskærm

I projektet indgår et rasteanlæg mellem Mørkøv og Jyderup, to nye tilslutningsanlæg i Jyderup, østvendte ramper ved Knabstrup og en samkørselsplads i Jyderup.

Desuden skal der anlægges flere stibroer over motorvejen, små og store dyrepassager, bygges otte km støjskærme og knap tre km støjvolde samt etableres erstatningsnatur.

Motorvejen på rute 23 skal være helt færdig i 2028, men Vejdirektoratet forventer, at den nybyggede strækning mod vest kan blive færdig tidligere.

Kort over hele Kalundborgmotorvejen.
Tredje og sidste etape af Kalundborgmotorvejen bliver 28 km lang og anlægges grundlæggende på én gang.

Havde nær fået hul i midten

Fartgrænsen bliver for det meste 110 km/t., men 130 km/t. på den helt nybyggede del mod vest. Bilisterne kommer til at spare ni minutter på turen, hvis man går ud fra, at gennemsnitshastigheden i dag er 70 km/t. på Skovvejen.

Budgettet lyder på godt 2,5 mia. kr., efter at politikerne i sidste øjeblik fandt 450 mio. kr. Det oprindelige budget holdt ikke, og for at få pengene til at passe, havde Vejdirektoratet foreslået, at ca. syv km midt på skulle forblive motortrafikvej.

Det skabte ramaskrig i Kalundborg Kommune, og et flertal på Christiansborg lyttede, så der kan komme motorvej på hele strækningen – som kommunen mente, man var blevet lovet i infrastrukturaftalen fra 2021.

Kort med deletaperne på Kalundborgmotorvejen.
Tredje etape af Kalundborgmotorvejen er opdelt i fire underetaper, og anlægsarbejdet begynder i hver ende. Deletape 1-3 skal være klar på én gang i 2028, mens deletape 4 på ni km ventes færdig tidligere. Deletape 2 var tæt på at blive sparet ud af projektet.

Transportminister Thomas Danielsen argumenterede bl.a. med, at budgettet var baseret på ti år gamle tal, og at trafikmængden nu ser ud til at blive større end oprindeligt forudsat.

Kalundborg kom øverst i bunken

Motorvejen til Kalundborg fik førstepladsen blandt nyanlæg, da omkring 50 mia. kr. i 2021 skulle prioriteres tidsmæssigt. Kalundborg er bl.a. hjemsted for en stor Novo Nordisk-fabrik, der bliver ved at udvide i størrelse og antal arbejdspladser.

Udvidelse af Hillerødmotorvejen og Østjyske Motorvej kom også med i første bølge. Selv om Østjyske Motorvej 'kun' er en udvidelse, er den et økonomisk væsentligt større projekt end Kalundborgmotorvejen, da udvidelsen fra Aarhus nord til Vejle har et budget på 5,6 mia. kr.. 

Længere ude i fremtiden er Næstvedmotorvejen, Frederikssundsmotorvejen, motorvej vest om Aalborg og dele af ’Hærvejsmotorvejen'.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve