Med en ordentlig skovlfuld jord fra en gravemaskine har transportminister Thomas Danielsen symbolsk sat gang i byggeriet af Kalundborgmotorvejens tredje og sidste etape.
Den 28 km lange strækning bliver Danmarks største motorvejsbyggeri, siden Silkeborgmotorvejen blev anlagt 2012-2016.
De ni km længst mod Kalundborg bliver en nyanlagt strækning i åbent land. Den resterende del til den nuværende afslutning af motorvejen bliver en kraftig opgradering af den eksisterende vej, der for det meste er firesporet og har status som motortrafikvej.
Rasteplads og mange km støjskærm
I projektet indgår et rasteanlæg mellem Mørkøv og Jyderup, to nye tilslutningsanlæg i Jyderup, østvendte ramper ved Knabstrup og en samkørselsplads i Jyderup.
Desuden skal der anlægges flere stibroer over motorvejen, små og store dyrepassager, bygges otte km støjskærme og knap tre km støjvolde samt etableres erstatningsnatur.
Motorvejen på rute 23 skal være helt færdig i 2028, men Vejdirektoratet forventer, at den nybyggede strækning mod vest kan blive færdig tidligere.
Havde nær fået hul i midten
Fartgrænsen bliver for det meste 110 km/t., men 130 km/t. på den helt nybyggede del mod vest. Bilisterne kommer til at spare ni minutter på turen, hvis man går ud fra, at gennemsnitshastigheden i dag er 70 km/t. på Skovvejen.
Budgettet lyder på godt 2,5 mia. kr., efter at politikerne i sidste øjeblik fandt 450 mio. kr. Det oprindelige budget holdt ikke, og for at få pengene til at passe, havde Vejdirektoratet foreslået, at ca. syv km midt på skulle forblive motortrafikvej.
Det skabte ramaskrig i Kalundborg Kommune, og et flertal på Christiansborg lyttede, så der kan komme motorvej på hele strækningen – som kommunen mente, man var blevet lovet i infrastrukturaftalen fra 2021.
Transportminister Thomas Danielsen argumenterede bl.a. med, at budgettet var baseret på ti år gamle tal, og at trafikmængden nu ser ud til at blive større end oprindeligt forudsat.
Kalundborg kom øverst i bunken
Motorvejen til Kalundborg fik førstepladsen blandt nyanlæg, da omkring 50 mia. kr. i 2021 skulle prioriteres tidsmæssigt. Kalundborg er bl.a. hjemsted for en stor Novo Nordisk-fabrik, der bliver ved at udvide i størrelse og antal arbejdspladser.
Udvidelse af Hillerødmotorvejen og Østjyske Motorvej kom også med i første bølge. Selv om Østjyske Motorvej 'kun' er en udvidelse, er den et økonomisk væsentligt større projekt end Kalundborgmotorvejen, da udvidelsen fra Aarhus nord til Vejle har et budget på 5,6 mia. kr..
Længere ude i fremtiden er Næstvedmotorvejen, Frederikssundsmotorvejen, motorvej vest om Aalborg og dele af ’Hærvejsmotorvejen'.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.