Sådan køber du trygt bil online

Mere og mere bilhandel vil i de kommende år ske online. Det er der både fordele og ulemper ved. Læs her, hvilke rettigheder du har, og hvad du skal overveje, inden du køber bil på nettet.

Mand og kvinde kigger sammen på bærbar computer.
Viden

Overvejer du at købe ny bil, har det indtil nu været svært at komme uden om et besøg hos en eller flere bilforhandlere. Både når bilen skal prøves, og når handlen skal afsluttes. 

I fremtiden vil en stor del af bilhandlen imidlertid foregå online. 

Allerede i dag findes der mærker, der kun kan købes online, og nogle bilmærker har udvalgte modeller, som kun kan købes på nettet. 

Der er både fordele og ulemper ved, at bilhandlen foregår online. Tryk på plustegnet for at folde menuen ud.

Læs om fordele
  • Du kan handle i ro hjemmefra.
  • Du kan selv konfigurere (farver, udstyr, indtræk m.m.) din nye bil på din computer.
  • Intet pres fra sælger.
  • Bilen bør være billigere, da forhandler ikke har udgifter til lokaler/salgsorganisation mm.
  • Du har fortrydelsesret.
Læs om ulemper
  • Du kan ikke fysisk se, røre og prøve bilen på hjemmesiden.
  • Det kan være sværere at forhandle om prisen.
  • Du kan ikke umiddelbart lade din gamle bil indgå i handlen.
  • Du har ikke direkte kontakt til/dialog med sælger, som kan rådgive eller inspirere dig.
  • Udfordringer ved udlevering af bilen – af hvem og hvor gøres det?
  • Usikkerhed om, hvor og hvordan du reklamerer over fejl og mangler.

Hvordan forbereder du dig?

Online bilhandel stiller krav til dit forarbejde, så du ikke risikerer at købe en ny bil, du ikke bliver tilfreds med. FDM har her samlet nogle af de forholdsregler og overvejelser, du skal gøre dig før, under og efter, du køber ny bil online. Skillestreg

Illustration

Har du mulighed for at prøvekøre bilen?

Hvad enten du køber ny bil hos en bilforhandler eller online, er det vigtigt, at du finder den bil, der passer til dig. Det betyder, at du skal have prøvekørt den tilstrækkeligt til, at du har et godt indtryk af både bilen og pladsen i den. Her er et besøg på en hjemmeside ikke nok. 

Flere af de bilmærker, der alene sælger deres biler online har showrooms, hvor du kan se og opleve bilerne. Typisk er det også muligt at booke en prøvetur og spørge ind til bilen blandt personalet. Det gælder også spørgsmål om udstyr som assistentsystemer mm. 

Har du ikke mulighed for at prøvekøre bilen eller få en grundig vejledning eller instruktion i den, anbefaler FDM dig ikke at købe bilen online. 

Kan din bil indgå i handlen?

Ofte indgår den gamle bil i handlen. Det er dog langtfra sikkert, at det er muligt hos de mange nye bilmærker. Tag kontakt til sælger og spørg, hvilke muligheder der er. Undersøg også, om du kan få mere for bilen andre steder eller ved at sælge den privat. Et ordentligt salg af byttebilen har nemlig stor indflydelse på den samlede handel. 

Læs mere: Salg af bil til bilforhandler

Hvem servicerer bilen og retter fejl?

Du bestemmer normalt selv, hvor og hos hvem du vil lade din bil servicere, uden at du dermed mister garantien på bilen. Du skal blot sikre dig, at værkstedet overholder bilproducentens anvisninger. 

Flere af de bilmærker, der kun sælges online, har allerede lavet aftaler med værkstedskæder om at stå for service af bilerne. 

Det er ikke sjældent, at det viser sig, at nye biler har småfejl, der skal rettes, eller andre ting, som skal justeres. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvem du i så fald skal kontakte, da det ikke er en udgift, du som forbruger skal betale for. Det er vigtigt både i forhold til købelovens reklamationsret og i forhold til nybilgarantien, da det ofte er to forskellige virksomheder, der står for disse.

Skillestreg

Illustration

Hvad står der i handelsbetingelserne?

Det er altid vigtigt at læse alle betingelser, når du køber bil. Uanset om du køber online eller i en fysisk butik. Men ved onlinehandel kan betingelserne ofte være både lange og komplekse. Derfor er det en god idé at tage forbehold og lade FDM eller andre hjælpe dig med at gennemgå slutsedlen. 

Undersøg hos sælger, hvordan du tager forbehold. Det er blandt andet handelsbetingelserne, som FDM gennemgår, når vi gennemgår slutsedler for medlemmerne. Er konceptet skruet sådan sammen, at du ikke har mulighed for at lade FDM eller en anden rådgiver (advokat, bank m.fl.) læse med, bør du kigge efter bilen et andet sted. 

Undersøg også, hvad der står om fortrydelsesret, og til hvem og hvor du retter evt. reklamationer (se afsnit længere nede).

Læs mere: Om slutseddel og FDM forbehold

Bemærk: FDM har udelukkende mulighed for at gennemgå slutsedler, der omhandler køb af ny eller brugt bil hos en forhandler. Hvis du handler med en privatperson, anbefaler FDM, at du også benytter slutseddel, men FDM har ikke mulighed for at gennemgå den. 

Hvordan er købsprocessen?

Det er også vigtigt, at du "tester" købsprocessen, inden du endeligt godkender købet, så du ikke risikerer at godkende et køb, du ikke er klar til. 

Vær opmærksom på, at du typisk også vil blive tilbudt tilvalgsmuligheder som tilkøb af forsikring, vejhjælp, forlænget garanti, serviceaftale, finansiering m.m. Det kan være relevante produkter og ydelser, men det er ikke sikkert, at det er til den bedste pris, eller at de passer til dit behov. Undersøg derfor markedet, inden du tilkøber. 

Gennemfør først dit køb, når du har prøvet bilen og besluttet dig for farve, udstyr, finansiering og evt. tilvalg. Generelt anbefaler FDM, at du tager relevante screendumps af annoncen, bilforhandlerens hjemmeside, betalingsflow mv. Det kan være vigtig dokumentation, hvis der skulle opstå en uenighed. 

FDM anbefaler også, at du som udgangspunkt ikke betaler forud, men samtidig med, at du får bilen og helst først efter, at du har set bilen, og at den svarer til det bestilte (farve, udstyr, indtræk m.m.), da der kan forekomme fejl.

Skillestreg

Illustration

Hvordan udleveres bilen?

Når du skal hente din nye bil, er det vigtigt, at du sikrer dig, at den er, som du bestilte den. At farven passer, at udstyr og indtræk svarer til det aftalte. Derfor er det vigtigt, at du gennemgår bilen med sælger. Det betyder dog ikke, at du ikke senere kan reklamere over fejl og mangler. 

Køber du bil online, er det langtfra sikkert, at det er bilmærket selv, der udleverer bilen. Måske skal du bare afhente den på en lagerplads eller hos en tredjepart. Det er dog stadig vigtigt, at du gennemgår bilen, inden du kører afsted. Er der fejl eller mangler, er det vigtigt, at du påpeger dem på stedet eller hurtigst muligt og fotodokumenterer dem. Det kan være med din mobiltelefon. 

Sådan er din fortrydelsesret

Når du køber ting på nettet, har du ifølge forbrugeraftaleloven to ugers fortrydelsesret. Det gælder også, hvis du køber en fabriksny eller brugt bil. Fortrydelsesretten skal modsvare den manglende mulighed for at prøve og besigtige produktet, som du kan foretage i detailsalg. Det er dog vigtigt, at du nærlæser, hvad sælger – og bilproducenten – skriver i betingelserne om fortrydelsesret. 

Ønsker du at gøre brug af fortrydelsesretten, er det vigtigt, at du ikke tager bilen i brug. Med brug forstås, at du ikke har kørt i bilen ud over, hvad der kan karakteriseres som prøvekørsel. Det er også vigtigt, at du hurtigst muligt meddeler sælger, at du ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten og herefter undgår at køre i bilen.   

Hvor kan du klage?

Det er ikke usædvanligt, at der opstår fejl eller findes mangler på nyere biler. Vælger du at købe din bil online, er det derfor vigtigt, at du ved, hvor du kan reklamere, hvis noget går i stykker. Især fordi mange nye bilmærker ikke vil have egne værksteder eller traditionelle forhandlere, hvor man kan indlevere bilen. 

SkillestregIllustration af underoverskriftHvad skal du være opmærksom på ved køb af brugt bil online?

Ligesom du kan købe ny bil online, er det allerede i dag muligt at købe brugt bil på nettet. At købe brugt bil er dog ikke uden faldgruber og stiller i lige så høj grad krav til dit forarbejde. 

Har du ikke mulighed for at besigtige og prøve bilen, anbefaler FDM, at du ikke køber bilen online. Modsat fabriksnye biler har brugte biler en "historik". Det betyder, at der følger slid og brug med, når man køber brugt bil. 

Det er derfor vigtigt, at du kender bilens stand. Er der eksempelvis skjulte fejl, som ikke fremgår af salgsannoncen eller under udvikling? Fremstår bilen og udstyret som beskrevet i salgsannoncen, og kører den, som den skal? 

Derfor er det en god idé at lade en uvildig fagmand gennemgå bilen. Helt ligesom man får lavet en tilstandsrapport, når man køber hus. Også selvom du også her har 14 dages fortrydelsesret. 

Endelig er det ikke uden risiko at gennemføre et køb af brugt bil online, før bilen er omregistreret til dig, eller du har modtaget den endelige slutseddel. Derfor bør omregistrering ske i forbindelse med køb. 

Skal din bil reparationsforsikres?

Er din bils nyvognsgaranti udløbet, kan FDM Reparationsforsikring blive dit sikkerhedsnet, hvis bilen pludselig går i stykker og skal repareres. Der er frit værkstedsvalg og ingen selvrisiko.

Se forsikring