Få billig strøm på elbilen

Der er penge at spare ved at vælge den rette ladeløsning til din elbil. Få hjælp til at finde den bedste og billigste måde at ’tanke’ strøm.

Mand oplader elbil.
Viden

Priserne på strømabonnementer er steget, siden vi foretog vores seneste undersøgelse i 2018. Det er både etableringsomkostningerne og de løbende abonnementspriser, der er blevet højere. Samtidig er der kommet mange nye spillere på markedet, hvor man kan lease en boks til en lav månedlig pris.

Hvor abonnementsløsningen i de fleste tilfælde var billigst i 2018, er det i dag billigst at lease en ladeboks for mange elbilister. Uanset ladeløsning er det billigere at køre på strøm end at køre på benzin eller diesel for de fleste bilister.

Udover abonnementsløsningerne og leasing af en ladeboks kan man også få monteret en ladeboks og betale for strømmen pr. kWh, man lader. Alle tre løsninger er beregnet med en installation udført af en fagmand og en fastmonteret ladeboks, der kan lade med op til 11 kW.

Som elbilist oplader man primært bilen hjemme. Men det varierer, hvor stor andel man lader hjemme, og hvor mange kilometer man kører om året. Derfor har vi beregnet på fire lade-scenarier, hvor andelen af hjemmeladning er henholdsvis 0, 70, 85 og 100 pct. Vi viser også kørselstallene fra 5.000 til 30.000 km om året, så du kan finde et tal, der passer til netop dit kørselsmønster.

Hvad koster det at lade en elbil op?

Prisen afhænger som nævnt af mange faktorer, som vi har samlet i vores beregninger. De månedlige udgifter ligger mellem 600 og 1.200 kr., hvis du kører 20.000 km om året. Den endelige pris er afhængig af, hvor meget el du lader hjemme, og hvilken ladeløsning du har valgt.

Du kan se alle tallene her på siden for de tre mest udbredte lademuligheder. Hos bilforhandlerne kan du blive tilbudt en abonnementsordning uden etableringsomkostninger. Det vil gøre abonnementerne lidt mere attraktivt, end beregningerne viser herunder.

Hvordan får man billig strøm til elbilen?

Ligesom når du tanker en benzinbil, kan du spare på energiudgifterne ved at køre mere energieffektivt. Med elbilen har du dog flere muligheder for at opnå en besparelse. Du kan f.eks. spare på elprisen. Forskellen på den dyreste og den billigste strøm kan være op til en krone pr. kWh.

For uanset om du vælger egen installation, leasing-løsningen eller et abonnement, så køber du i alle tre tilfælde strømmen selv via din eltavle i husstanden. Du kan sammenligne elpriser på elpris.dk, og finde den p.t. billigste el, der hvor du bor. Du kan også indgå en aftale med selskaber, der jager den billigste strømpris til dig.

Hvad gives i refusion på strøm til elbil?

Leasing-løsningen er billig, da du kan få refunderet op til 1,11 kr. pr. kWh, du lader på din elbil. I vores beregninger har vi dog taget udgangspunkt i et markedsgennemsnit på 1 kr./kWh. Politikerne har i december 2020 forlænget refusionsaftalen, så den gælder ind til 2030.

Husstande med elvarme har også en lavere strømafgift, men dette har vi ikke medtaget i denne beregning. Som tommelfingerregel er denne løsning lidt billigere end leasing af ladeboks, hvis man kører få kilometer, og lidt dyrere, hvis man kører mange kilometer.

Dette afhænger også af, hvor ofte man lader ude i byen. Bemærk at udbydere af abonnementerne også kan tilbyde refusion, hvis du har elvarme, jordvarme eller solceller. Refusion af strøm og afgift afhænger dog af de enkelte selskaber.

Det er vigtigt at påpege, at ud over prisen kan udbedring ved nedbrud af ladeboksen, kundesupport 24/7 og mobilitetsgaranti være væsentlige årsager til, om du skal vælge at lease en boks, eller om du skal have et abonnement.   

Hvis du lader elbilen 70 pct. hjemme

Jo mere du lader ude, desto mere attraktiv bliver abonnementsordningerne. Men du skal køre over 17.000 km om året, før abonnementsordningen bliver billigere end at lease en ladeboks. Hvis du lader meget ude, kan det skyldes, at du generelt kører meget, og det trækker i retning af en abonnementsordning.

Det kan også skyldes, at din elbil har kort rækkevidde og dermed ofte har brug for at lade ude. Egen installation kan kun betale sig, hvis du kører under 3.000 km om året.

(Hvis du læser denne artikel på mobiltelefon, kan du bedre se grafikken, hvis du drejer telefonen til bredformat)

Hvis du lader elbilen 85 pct. hjemme

Leasing af ladeboks er billigere end abonnement, hvis du kører under 23.000 km om året. Men kører du omkring 20.000 km er forskellen så lille, at fordelen ved den ubegrænsede ladning i abonnementet kan være lokkende. Egen installation kan kun betale sig, hvis man kører under 2.000 km om året.

Hvis du lader elbilen 100 pct. hjemme

Lader du altid hjemme, vil leasing af en ladeboks være den billigste løsning for langt de fleste elbilister. Du skal køre under 2.000 km om året, før egen installation er billigere, og abonnementsordningerne er først attraktive, hvis du kører mere end 34.500 km om året. Det vil være de færreste, som gør det, uden at bare en del af opladningen vil foregå ude.

Hvis du lader elbilen 100 pct. ude

Bor du i en lejlighed eller et andet sted, hvor du ikke kan få opsat din egen lader, kan du bruge opladere i det offentlige rum. Her kan du vælge mellem et abonnement med fast ydelse eller at betale for den strøm, du bruger i din elbil. Det er antallet af kilometer, der afgør, hvad der er billigst.

Lader du kun langsomt på offentlige lader, skal du køre over 11.000 km om året, før abonnementet bliver billigere. Vi har regnet med en ladepris på 3,5 kr./kWh. Men hvis du hurtiglader, er strømmen dyrere, og det vil resultere i, at abonnementsløsningen bliver mere attraktiv.

Forudsætninger: Elbilens gennemsnitlige strømforbrug er sat til 200 Wh/km. Beregningerne er foretaget over en femårig periode og etableringsomkostningerne bliver afskrevet over de fem år. Strømprisen er sat til 2,23 kr./kWh. Strømrefusion ved leasing af ladeboks er sat til 1 kr./kWh. Ved blandet ladning ude/hjemme, har vi fastsat ladeprisen på offentlige standere til 5 kr./kWh, da det formodes, at alle opladninger vil være på hurtig- eller lynladere. Abonnementsprisen er sat til 750 kr., og etablering er sat til 8.700 kr. Begge tal er gennemsnitsbetragtninger i forhold til eksisterende. Tilbagebetaling for strøm på abonnement er sat til 2,15 kr. Alle beregninger forudsætter, at ordningen med strømrefusion til elbiler fortsætter frem til 2026.

Er du stadig usikker på, hvilken lademulighed du skal vælge? Medlemmer af FDM kan få personlig rådgivning og hjælp til at træffe et trygt valg af ladeløsning. 

Kontakt FDM rådgivning