Import af bil til Danmark: Sådan fungerer det

Der er flere ting, som du skal have styr på, hvis du vil importere en bil fra udlandet. Her får du hjælp til at få overblikket over krav og regler.

Mand sidder ved computer og kigger i en bunke papirer.
Viden

Der kan være penge at spare på at købe en brugt bil i udlandet og importere den til Danmark, men det er ikke ukompliceret. Du skal sætte dig grundigt ind i både lovgivning og økonomi, så du ikke får ubehagelige overraskelser undervejs.

Hvis du ikke har importeret en bil før, kan du risikere at støde på mange faldgruber.

Som medlem af FDM kan du altid kontakte vores rådgivning, hvis du har brug for hjælp eller blot har spørgsmål til bilimport. I rådgivningen sidder eksperter, der kan hjælpe dig med både de juridiske og tekniske spørgsmål.

Læs mere: Kontakt FDMs jurister og teknikere

Illustration af underoverskrift Hvad skal du undersøge inden import af bil?

Før du giver dig i kast med at importere en bil fra udlandet, er det vigtigt, at du overvejer det grundigt. Man kan nemt tro, at der er meget at spare ved at importere en bil, men det er langt fra altid sikkert.

Undersøg derfor hvilke omkostninger, du har ved importen, og få et bindende svar på bilens registreringsafgift fra Motorstyrelsen, inden du køber bilen i udlandet. En del bliver overraskede over, hvor meget registreringsafgift de ender med at skulle betale.


Vær opmærksom på øvrige omkostninger og transportudgifter, der er forbundet med at få bilen hjem. De kan være betydelige, hvis f.eks. bilen skal transporteres hjem på lad. Husk også på udgifter til rejse og eventuelt ophold undervejs.

Illustration af underoverskrift Hvordan forbereder du import af bil fra udlandet?

Når du har besluttet dig for hvilken bil, der passer til dine behov, så kan du søge efter den konkrete bil i udlandet f.eks. via hjemmesider som mobile.de og autoscout24.de.

I de udvidede søgninger på hjemmesiderne kan du definere specifikke ønsker til f.eks. udstyr. Når du finder et eller flere match på interessante biler, så husk at tjekke, at det stadig er en god pris i forhold til samme bil og udstyr i Danmark.
 

FDM anbefaler generelt, at du importerer bil købt via en forhandler og gerne en større mærkeforhandler. Det giver større tryghed, og du kan ofte bedre stole på informationerne om bilen.
Det kan også være en mulighed at forhandle en aftale om "Europa-garanti", så du får mulighed for at benytte et værksted i Danmark, hvis der viser sig fejl på bilen efter købet.

Det kan også betale sig at undersøge, om bilen kan blive testet på stedet. I Tyskland tilbyder b
åde ADAC, DEKRA og TÜV brugtbiltest. Bestil testen i forvejen, så du ved, at der er tid til dig, når du ankommer.

Husk at undersøge på forhånd, hvordan du får bilen transporteret hjem. Skal du f.eks. bruge danske prøveplader, skal du anskaffe disse i forvejen via Motorstyrelsen. Det kan også være, at bilen skal transporteres af en vognmand. Her er det en god idé at indhente flere tilbud på forhånd.

Illustration af underoverskrift Hvordan køber du en importbil i udlandet?

Du skal undersøge flere ting, når du står hos forhandleren eller den private sælger i udlandet og skal til at købe og betale for din importbil. Gennemgå bilen for skader og tag en prøvetur i den.

Det er vigtigt, at du undersøger flere detaljer, så du er sikker på at gøre en god handel, når du køber din importbil. Få overblikket her:

Restgæld
Det er altid vigtigt at undersøge, om den bil, som du er ved at købe, har restgæld. Er der restgæld i bilen, som ikke bliver indfriet af sælger, så overtager du gælden. I Tyskland, hvor langt størstedelen af biler importeres fra, kræver det, at du får den komplette originale registreringsattest (del 1 og del 2). Hvis der er pant, vil del 2 ligge hos panthaver.
Skader
Er bilen tidligere skadet? Spørg køber om dette og spørg ind til bilens historik. Har bilen været skadet, så spørg ind til reparationen, og hvis det er muligt forlang dokumentation.
Kilometerstand
Kig i bilens servicebog og generel historik (f.eks. garanti og reklamationshistorik) og tjek om kilometerstanden synes at passe over tid. Vær skeptisk, hvis der er tale om et påfaldende lavt antal kørte km. Der findes desværre ikke et internationalt register, du kan slå op i for at tjekke bilens kilometerstand ved f.eks. service.
Gennemgå bilen
Gennemgå bilen nøje for eventuelle fejl. Kør en god tur i bilen. Kontroller at alt elektronik virker: f.eks. sædevarme, fyr, aircondition/klimaanlæg, xenonlys/LED-lys, fjernbetjening, centrallås, el-ruder, navigation mv.
Få aftalen på skrift
Husk at få aftalen på skrift. Det er både en del af din dokumentation for handlen og er et vigtigt papir, hvis bilen ikke lever op til det lovede. Når du er ved at indgå aftalen, kan du også prøve at forhandle om prisen. Avancen hos bilforhandleren er lille i f.eks. Tyskland, hvorfor det ofte er meget begrænset, hvad der er muligt at forhandle sig til. Men derfor kan du jo godt prøve.
Dokumenter
Få al dokumentation på bilen. Kør ikke uden at have fået den originale registreringsattest, da det er dit bevis for, at du ejer bilen. Husk også servicehæfte, fakturaer på tidligere service og vedligeholdelse, alle nøgler til bilen og eventuelt anhængertræk, koder til radio mv.
Betaling

Helt grundlæggende er det sælger og ikke køber, der bestemmer, hvordan der skal betales. FDM fraråder enhver form for forudbetaling. Vi fraråder også brug af PayPal, da der desværre er en del snyd med dette betalingsmiddel. PayPal fraråder i øvrigt også selv at benytte PayPal som betalingsmiddel ved bilkøb.

Normalt betales der enten kontant eller ved bankoverførsel. Vær opmærksom på, at hvis du udfører kontante beløb fra Danmark over 100.000 kroner, så skal dette anmeldes til Skattestyrelsen forud for udførslen. Det kan være forbundet med bøde, hvis man undlader at anmelde udførslen. Større kontantbeløb kan ikke erstattes af forsikringen, hvis de mistes.

FDM anbefaler, at du ikke tager større kontantbeløb med dig, og at du så vidt muligt aftaler overførsel via bank.

Garanti og reklamation i udlandet

I princippet har du reklamationsret på dit køb i udlandet, og du kan også være heldig at få en garanti med i dit køb. Det kan dog være svært at gøre brug af begge dele f.eks. pga. afstanden. Og opstår der en uenighed med forhandleren, kan det være svært at få hjælp.

Da der er tale om forskelle i landes lovgivning, har FDM ikke mulighed for at gå ind i en sag i udlandet. Vi kan henvise til f.eks. ForbrugerEuropa eller egen advokat.

Læs mere: Sådan fungerer ForbrugerEuropa (eksternt link)

Illustration af underoverskrift Hvordan foregår hjemtransport af importbil?

Der er flere muligheder for at få importbilen hjem. Du kan overveje eksport- eller prøveplader, ligesom det er muligt at køre på sælgers plader, hvis bilen er indregistreret og forsikret.

Kørsel på sælgers plader
Hvis du kører med sælgers plader, skal du huske at anmelde importen inden for 24 timer på  Motorstyrelsens hjemmeside. Husk at spørge sælgeren om, hvad forsikringen dækker, inden du kører.
Kørsel med eksportplader
Er bilen ikke indregistreret, kan du benytte eksportplader til bilen. Du må i op til syv dage lovligt køre med f.eks. tyske eksportplader i Danmark. Hvis bilen ikke er synet og godkendt, og der ikke er kommet danske nummerplader på bilen inden for de syv dage, må du ikke længere køre i den.
Kørsel med prøveplader

Det er muligt at benytte f.eks. tyske korttidsnummerplader, som kan anvendes i maksimalt 7 dage, og der behøves ikke at ske anmeldelse til Motorstyrelsen.

Tyske eksport- og prøveplader fås ved et tysk motorkontor også kaldet Strassenverkehrsamt. De har ikke åbent i weekenderne, men har typisk lange åbningsdage tirsdag og torsdag. Få evt. sælger til at hente eksport- eller prøveplader, så de er klar til dig. Pladerne koster ca. 30 euro.

Kører du hjem på eksport- eller prøveplader, skal du selv tegne en forsikring ved siden af. I Tyskland kan sådan en forsikring oprettes hos Strassenverkehrsamt, og den koster ca. 80 euro for syv dage. Forsikringen omfatter kun ansvar og ikke kasko. Det er ikke muligt at kaskoforsikre en bil på eksport- eller prøveplader.

Ønsker du ikke selv at køre bilen hjem, kan du vælge at få den transporteret hjem via en vognmand.

Skal der foretages told- og registreringssyn af importbil?
Ja, en importeret bil skal både have et told- og registreringssyn, før du kan få danske nummerplader på den. Du har pligt til at stille til et told- og registreringssyn, straks efter bilen er indført. Hvis indførslen af bilen sker i forbindelse med tilflytning til Danmark (altså efter du har boet i udlandet), har du 14 dages frist til told- og registreringssyn.

Toldsyn

Ved registrerings-toldsyn kontrolleres identiteten af bilen, ligesom bilens stand bedømmes, og kilometertallet aflæses. Dette har betydning for, hvad Motorstyrelsen vurderer, at bilen er værd. Det er også det, du skal betale registreringsafgift af for at få bilen på danske plader.

Når registrerings-toldsyn er foretaget, er gyldigheden max 4 uger. Herefter skal der foretages et nyt registrerings-toldsyn. 

Du kan få bilen toldsynet på FDMs testcentre eller hos synsvirksomheder, som har tilladelse til at udføre toldsyn.

Bestil tid: Book et toldsyn hos FDM

Registreringssyn

Ved et registreringssyn kontrolleres bilen for, om den er i forskriftmæssig og færdselssikkerhedsmæssig lovlig stand. Registreringssyn er gældende i et år. 

Vær opmærksom på, at hvis der ikke bliver givet oplysning om bilens brændstofforbrug i forbindelse med registreringssynet, foretager Motorstyrelsen automatisk en beregning af brændstofforbruget ud fra bilens egenvægt, hvilket sjældent er gunstigt. Derfor anbefaler FDM test og bilsyn, at du får fat i bilens COC-dokument (bilens fødselsattest med alle data). Dette dokument kan oftest rekvireres hos producenten af bilen.

Dokumentet indeholder typisk forskellig information som typegodkendelses-nummeret, vægttal og brændstofforbrug. Hvis der er tale om elbil, vil der være oplysninger om batteriets rækkevidde.

Du kan bestille registrerings-toldsyn hos FDM.

Bestil tid: Book et registreringssyn hos FDM

Illustration af underoverskrift Hvordan udregnes afgiftsberegning for importbil?

Når du har fået danske plader på din importerede bil, skal du betale dansk registreringsafgift. Det sker ud fra en afgiftsberegning. Grundlaget for beregning af registreringsafgiften afhænger af, om bilen kan anses som ny, brugt eller som veteranbil. Der er forskellige regler, hvis bilen er fra et EU-land, eller hvis den importeres uden for EU.

Vi har samlet reglerne for afgiftsberegning, så du kan få overblikket
.

Læs mere: Sådan fungerer afgiftsberegning af importbilen

Har du spørgsmål til import af bil?

Som medlem af FDM kan du kontakte rådgivningen og få hjælp af både tekniske og juridiske eksperter i import.

Kontakt rådgivningen