Import: Hjemtransport af bilen

Hvis du vælger selv at køre bilen hjem fra udlandet, er der visse regler, du skal være opmærksom på.

Hvis du vælger selv at køre bilen hjem fra udlandet, er der visse regler, du skal være opmærksom på.
Fotograf:
Viden

Hvis du ikke selv ønsker eller har mulighed for at køre bilen hjem fra udlandet, så kan du få den transporteret hjem via en vognmand. Få tilbud fra nogle forskellige vognmænd.

Hvis du selv ønsker at køre bilen hjem, skal du være opmærksom på både nummerplader og forsikring.

Sælgers nummerplader

Hvis bilen er indregistreret og forsikret, og sælger giver dig lov til at køre på hans plader, så må du lovligt køre til Danmark i bilen, hvis du husker at anmelde importen indenfor 24 timer på SKATs hjemmeside.

Eksportplader

Er bilen ikke indregistreret, kan du benytte tyske eksportplader til bilen. Du må i op til syv dage lovligt køre med tyske eksportplader i Danmark. Hvis bilen ikke er synet og godkendt, og der ikke er kommet danske nummerplader på bilen inden for de syv dage, må du ikke længere køre i den.

Se video, sådan får bilen hjem

Prøveplader

Det er muligt, at benytte tyske prøveplader, som kan anvendes indtil grænsen. Derefter skal du skifte til danske prøveplader, som du i forvejen har anskaffet via SKAT.

Tyske eksport og prøveplader fås ved et tysk motorkontor også kaldet Strassenverkehrsamt. De har ikke åbent i weekenderne, men har typisk lange åbningsdage tirsdag og torsdag. Få evt. sælger til at hente eksport- eller prøveplader, så de er klar til dig. Pladerne koster ca. 30 euro.

Danske prøveplader fås hos SKAT på et af deres motorkontorer eller via SKATs hjemmeside (det kræver bilens stelnummer).

Læs mere: Prøveplader

Kører du bilen hjem på en ladvogn eller en trailer, skal den nye bil ikke have plader på.

Forsikring under hjemtransport

Hvis du kører bilen hjem på sælgers nummerplader, så er bilen forsikret af sælger. Du bør spørge sælger, hvad forsikringen dækker.

Kører du hjem på eksport- eller prøveplader, skal du selv tegne en forsikring ved siden af. I Tyskland kan sådan en forsikring tegnes hos et tysk motorkontor, Strassenverkehrsamt, og koster ca. 80 euro for syv dage.  Forsikringen omfatter kun ansvar og ikke kasko. Det er ikke muligt at kaskoforsikre en bil på eksport- eller prøveplader.

Få råd og vejledning

Størstedelen af de biler der importeres til Danmark kommer fra Tyskland. Derfor er vejledningerne primært dækkende for Tyskland. Skal du importere bil fra et andet land, kan du kontakte FDMs medlemsrådgivning for råd og vejledning. Her sidder teknikere og jurister med erfaring i import. Har du generelle spørgsmål om import, er du også altid velkommen til at kontakte os.

Kontakt: FDM Rådgivning

Trin for trin - alle faserne for import

Er import for dig og hvad kræver det?

Før du tager afsted - hvad skal du have klar?

Køb af bilen i udlandet

Hjemtransport af bilen - hvilke lovkrav skal du overholde?

Told- og registreringssyn i forbindelse med importen

Hvilke afgifter skal der betales og hvornår?