FAQ

Her kan du læse de mest stillede spørgsmål om tilknytning af betalingskort til FDM-fordele.

Tilknyt kort

Spørgsmål om det gamle FDM-medlemskort

Hvad skal jeg bruge mit medlemskort til efter 2. februar?

Du kan ikke længere bruge kortet til at få rabat. I stedet skal du tilknytte et betalingskort til FDM-fordele. Så får du automatisk rabat, når du handler hos en FDM fordelspartner. Du kan gemme kortet, hvis du gerne vil have adgang til dit medlemsnummer i fysisk form. 

Må jeg smide mit FDM-medlemskort ud?

Det må du gerne, men du kan også gemme det, hvis du skal bruge dit medlemsnummer. Du finder også dit medlemsnummer i Mit FDM appen

Kan jeg stadig bruge mit medlemskort til at få rabat?

Nej, det kræver, at du har tilknyttet ét eller flere betalingskort til FDM-fordele, hvis du skal have rabat hos FDMs fordelspartnere.

 

Spørgsmål om tilknytning af betalingskort

Hvorfor skal jeg tilknytte mit betalingskort?

For at få FDM rabat, skal vi kunne registrere, at du har brugt dit betalingskort. Herefter vil rabatten automatisk bliver overført til dig. Det kræver blot, at du tilknytter dit kort én gang. Herefter vil du automatisk opnå fordele hos FDMs fordelspartnere, hver gang du bruger kortet.

Fordelen for dig er, at du ikke længere skal huske at vise dit medlemskort eller spørge til rabatter. Hvis dit betalingskort er tilknyttet, får du automatisk din FDM rabat hos vores fordelspartnere.

Hvorfor skal jeg være logget ind for at tilknytte kort?

Fordelene i FDMs fordelsprogram er forbeholdt FDM-medlemmer, og derfor skal du identificere dig som FDM-medlem via log-in. 

Hvis jeg tilknytter kort via appen Mit FDM, skal appen så være opdateret til en bestemt version?

Ja, appen skal være opdateret til version 2.1.0 (393). Du kan altid se, hvilken app-version du har, under "Medlemskab" i appen.

Hvor kan jeg se eller rette mine tilknyttede betalingskort?

Du skal går ind på fdm.dk/tilknyt-kort og logge ind. Herefter kan du fjerne og tilføje betalingskort. 

Hvilke typer betalingskort kan jeg tilknytte?

Du kan tilknytte: 

  • Visa/Dankort
  • Visa
Hvor mange kort kan jeg tilknytte?

Det er muligt at tilknytte 5 af hver korttype - det vil sige: 

  • 5 Visa/Dankort
  • 5 Visa
Hvorfor kan jeg ikke tilknytte American Express, Diners Club og Mastercard mfl.?

Af tekniske årsager er det ikke muligt af tilkoble MasterCard til FDM-fordele på nuværende tidspunkt. Vi forventer, at det bliver muligt på et tidspunkt, men vi kan desværre ikke sige noget om tidshorisonten.

Brugen af øvrige kreditkort er på nuværende tidspunkt begrænset, men vi vil løbende evaluere, om der er et behov for at få nye kort i ordningen. 

Hvem kan tilknytte betalingskort? 

Hvis du er medlem af FDM, kan alle i husstanden med et betalingskort logge ind på https://tilknytkort.fdm.dk og tilknytte kort. 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har et betalingskort?

Det kræver et betalingskort, hvis du skal opnå fordele hos FDMs fordelspartnere efter 2. februar 2021. 

Du kan dog fortsat opnå rabat, når du handler hos FDM test & bilsyn og FDM shop, selvom du ikke har et betalingskort. 

Hvem har adgang til kortdata?

FDM får adgang til information om medlemmernes forbrug hos FDM Fordelspartnere jf. FDMs Persondatapolitik

Kan jeg tilknytte mit kort på fdm.dk eller kun på appen?

Du kan registrere dit kort både på FDM.dk og i Mit FDM appen.

Kan jeg scanne mine kreditkort?

Ja, men det afhænger af, hvilken telefon du har. Hvis din telefon er sat op, vil den gøre det automatisk. 

Er der nogle omkostninger ved at tilknytte sine betalingskort?

Nej, det er gratis.

Jeg har ikke en smartphone. Kan jeg stadig tilknytte mit kort og få rabat?

Ja, du kan tilknytte dit kort via https://tilknytkort.fdm.dk. Det kræver ikke smartphone at få adgang til rabatten. 

Hvad sker der, hvis mit kort udløber?

I de fleste tilfælde virker det stadig, men der vil være situationer, hvor dette ikke er muligt f.eks. ved skift af pengeinstitut. Derfor bør du altid tjekke, om det er det rigtige kort, der er tilknyttet, hvis dit kort udløber.

Dog må du ikke fjerne dine gamle kort, før du kan se transaktioner på oversigten. Hvis du fjerner et kort, før transaktioner er synlig i oversigten, vil du ikke få udbetalt eventuelt optjent rabat. 

Hvad gør jeg, hvis jeg skifter bank eller kort?

Du kan altid tilføje eller fjerne kort på https://tilknytkort.fdm.dk 

Dog må du ikke fjerne dine gamle kort, før du kan se, at alle afventende transaktioner på oversigten er gennemført og udbetalt.

Hvis du fjerner et kort, før transaktionen er synlig i oversigten, og inden den er blevet gennemført, vil du ikke få udbetalt eventuelt optjent rabat. 

Jeg har problemer med at tilknytte mit kort, hvem kan jeg kontakte?

Du kan kontakte vores medlem- og kundeservice på telefon 70 13 30 40

 

Spørgsmål om rabatter og udbetaling

Kan jeg få refunderet rabatten, hvis jeg har glemt at tilknytte mit kort?

Nej, det kan du desværre ikke.

Kan jeg få refunderet rabatten, hvis jeg har brugt det forkerte betalingskort?

Nej, det kan du desværre ikke.

Kan jeg få rabat, hvis jeg betaler med MobilePay?

Nej, det kan du desværre ikke.

Kan jeg få rabat, hvis jeg betaler kontant?

Nej, for at få rabat hos FDMs fordelspartnere kræver det, at du betaler med et betalingskort, der er tilknyttet FDM-fordele. 

Kan jeg få rabat hos FDMshop.dk med cardlinking?

Nej, på FDMshop.dk skal du logge ind for at opnå rabatter og medlemsfordele.

Hvor kan jeg se, hvilke rabatter der er?

Du skal gå ind på fdm.dk/fordele. Du kan også se vores fordelspartnere i Mit FDM app’en

Får jeg ydeligere rabat, hvis der i forvejen er rabat?

Hvis du køber et produkt med en rabat, vil du stadig få FDM-rabatten oveni.

Hvor kan jeg se min optjente rabat?

Du kan se din rabat flere steder:

  • Når transaktionen er behandlet hos betalingskortsudbyderen vil du kunne se den under Forbrug i MitFDM appen. Det tager normal mindre end 1 hverdag, men kan i nogle tilfælde tage op til 10 hverdage.
  • Det vil være muligt at se rabatten, og hvornår de bliver frigivet til udbetaling på https://tilknytkort.fdm.dk/administrer-kort. Her vil rabatten fra partnere, hvor man kan returnere varerne indenfor en periode stå som ’På vej’, indtil perioden er udløbet. Dette betyder, hvis du fx handler hos en partner, hvor der er en 14 dages fortrydelsesret, så vil rabatten først blive sat til udbetaling 14 dage senere.
  • Rabatten vil blive udbetalt den 15. dag i måneden, efter den er registret eller først kommende bankdag. Dog kan der gå 1-3 hverdage, før rabatten er synlig på din bankkonto. Hvis du har tilknyttet flere kort, får du udbetalt rabatterne pr. kort.

 

Hvornår får jeg min rabat tilbagebetalt?

Det vil være muligt at se rabatten, og hvornår de bliver frigivet til udbetaling på https://tilknytkort.fdm.dk/administrer-kort. Her vil rabatten fra partnere, hvor man kan returnere varerne indenfor en periode stå, som ’På vej’ indtil perioden er udløbet. Dette betyder, at hvis du fx handler hos en partner, hvor der er 14 dages fortrydelsesret, så vil rabatten først blive sat til udbetaling 14 dage senere.

Rabatten vil blive udbetalt den 15. dag i måneden, efter den er registret eller først kommende bankdag. Dog kan der gå 1-3 hverdage, før rabatten er synlig på din bankkonto. Hvis du har tilknyttet flere kort, får du udbetalt rabatterne pr. kort.

Nogle partnere tilbyder udvidet returret. Ved returretter længere end de normale 14 dages fortrydelsesret, fx 90 dage, vil rabatten først blive udbetalt, når returretten er udløbet. Det vil fortsat være muligt at se rabatten, og hvornår de bliver frigivet til udbetaling på https://tilknytkort.fdm.dk senest efter 10 dage.

Hvornår får jeg rabat, hvis jeg booker et sommerhus?

Det afhænger af, hvilken partner, du benytter. Hvis du booker hos Dancenter/Danhostel vil du opnå rabatten i bookingflowet, når du indtaster medlemsnummer. Booker du hos Team Bornholm vil rabatten udløses i det øjeblik, du betaler din faktura til TeamBornholm.

Hvordan får jeg rabat i udlandet?

Det er desværre ikke muligt at opnå rabat i udlandet.

Mit kort er tilknyttet et andet fordelsprogram - kan jeg selv bestemme, hvor jeg får rabatten?

Nej, hvis du er tilknyttet flere fordelsprogrammer på samme kort, er det fordelspartneren, der bestemmer, hvilken rabat du får.

Kan jeg se på bonen/fakturaen, om jeg har fået rabat?

Nej, men du kan se din rabat:

  • Når transaktionen er behandlet hos betalingskortsudbyderen vil du kunne se den under Forbrug i MitFDM appen. Det tager normal mindre end 1 hverdag, men kan i nogle tilfælde tage op til 10 hverdage.
  • Det vil være muligt at se rabatten, og hvornår de bliver frigivet til udbetaling på https://tilknytkort.fdm.dk. Her vil rabatten fra partnere, hvor man kan returnere varerne indenfor en periode stå som ’På vej’, indtil perioden er udløbet. Dette betyder, hvis du fx handler hos en partner, hvor der er en 14 dages fortrydelsesret, så vil rabatten først blive sat til udbetaling 14 dage senere.
  • Rabatten vil blive udbetalt den 15. dag i måneden, efter den er registret eller først kommende bankdag. Dog kan der gå 1-3 hverdage, før rabatten er synlig på din bankkonto. Hvis du har tilknyttet flere kort, får du udbetalt rabatterne pr. kort.
Hvem har adgang til informationer om mit forbrug?

FDM får adgang til information om medlemmernes forbrug hos FDM Fordelspartnere jf. FDMs Persondatapolitik.

Jeg har opsagt mit medlemskab, hvad så med min rabat?

Når FDM-medlemskabet ophører, vil der ikke længere kunne opnås rabat på det tilknyttede kort, og man vil heller ikke få udbetalt optjent rabat.

Er der fordelspartnere, hvor jeg ikke kan få rabat ved at tilknytte mit betalingskort?

Ja, der er enkelte fordelspartnere, hvor din rabat kræver et abonnement for at få rabat. Her skal du logge ind og tegne abonnementet for at få rabat. Dette gælder også, hvor der ikke sker en transaktion: Fx ved et billån eller salg af bil.

Bemærk at følgende gør sig gældende, hvis du handler hos Bauhaus:

  • Hvis du handler online, skal du skrive dit medlemsnummer i indkøbskurven i webshoppen. Du får rabatten med det samme.
  • Hvis du køber varer i en fysisk butik, skal dit betalingskort være tilknytte FDM-fordele. Her vil rabatten blive udbetalt til din konto efterfølgende.

Du kan få et overblik over alle vores fordelspartnere her: fdm.dk/fordele  

Hvad med mit FDM/Shell Card?

Hvis du benytter dit betalingskort i stedet for dit FDM Shell Card til betaling, vil du opnå 2,5 % rabat, når du tanker hos Shell. Du får ikke rabat hos F24 og Q8, hvis du bruger dit betalingskort. Hvis du ønsker rabat hos F24 eller Q8 eller hellere vil have en kroner/øre-rabat hos Shell, skal du stadig bruge dit FDM Shell Card til betaling.

Få svar på dine spørgsmål om FDM/Shell Card

Få svar på dine spørgsmål om rabatten på 2,5% hos Shell

Skal jeg oplyse, at jeg er FDM-medlem, inden jeg betaler?

Nej, det er ikke nødvendigt, da du får rabatten automatisk hos FDM fordelspartnere.

Hvad gør jeg, hvis jeg har brugt det forkerte betalingskort?

For at få rabat kræver det, at det rigtige kort er tilknyttet.

Kan jeg betale med Apple Pay?

Ja, du kan godt betale med Apple Pay.

 

Spørgsmål om persondatahåndtering 

Er mine data sikre hos FDM? 

Alle data behandles naturligvis i overensstemmelse med PCI DSS (standard for datasikkerhed ved håndtering af betalingskort) og GDPR (EU persondata lovgivning). De benyttes udelukkende iht. det samtykke, du har givet, når/hvis du tilknytter dit kort og i øvrigt iht. de tilsagn, som du har givet FDM i relation til at modtage evt. markedsføring løbende.

Datasikkerhed har naturligvis højeste prioritet. FDM-fordele benytter Loyal Solutions som system, og Loyal Solution er ”Data processor”, og FDM er ”Data controller” ift. GDPR. FDM sikrer naturligvis, at data alene benyttes til at give rabatterne i relation til FDM-fordele. Data opbevares hos en PCI DSS certificeret leverandør (Loyal Solution) i PCI-certificerede datacentre indenfor EU (Google Cloud Platform Data Centers).

Får I oplysninger om ALLE mine transaktioner på mine kort, også dem der ikke udløser rabat?

Sådan modtager FDM transaktioner:

  • Visa (Inkl Visa delen af et Visa/Dankort): her har hver enkelt forretning og webshop et VISA ID, som identificerer forretningen. FDM modtager KUN information om transaktioner fra dette VISA ID, når der betales med et Visa-kort tilknyttet FDM-fordele.  Transaktioner, der ikke udløser rabat, bearbejdes ikke og slettes efter 1 måned. 

 

  • Mastercard: her har hver enkelt forretning og webshop et Mastercard ID, som identificerer forretningen. FDM modtager KUN information om transaktioner fra dette Mastercard ID, når der betales med et Mastercard tilknyttet FDM-fordele. Transaktioner, der ikke udløser rabat, bearbejdes ikke og slettes efter 1 måned.
  • OBS: Af tekniske årsager er det ikke muligt af tilkoble MasterCard til FDM-fordele på nuværende tidspunkt. Vi forventer, at det bliver muligt på et tidspunkt, men vi kan desværre ikke sige noget om tidshorisonten.

 

  • Dankort (Dankort delen af et Visa dankort (rene Dankort kan ikke tilmeldes)): her har hver enkelt forretning og webshop et CVR-nummer, som identificerer forretningen. FDM modtager KUN information om transaktioner fra dette CVR-nummer, når der betales med et Visa/Dankort (Dankort delen) tilknyttet FDM-fordele.  Transaktioner, der ikke udløser rabat, bearbejdes ikke og slettes efter 1 måned.

I alle scenarier kan forretningens ID indeholde flere dele af forretningen, f.eks. en reception i et hotel og hotellets restaurant eller både kiosk og standere på en benzintank. Hvis der f.eks. kun ydes rabat på benzin og ikke rabat i kiosken, vil FDM modtage begge transaktioner, men vil ikke behandle transaktionerne fra kiosken:

a. Hvis du tilknytter et kort, modtager vi alene informationer om transaktioner på det specifikke kort, og kun hvis du betaler med det i forretninger, ved benzinstandere eller i webshops, der er tilknyttet FDM-fordele. Alt andet ser vi ikke.

b. De transaktioner som modtages, er kontrolleret af kortsystemet, dvs. Visa, og Nets (Dankort). Når de respektive kortsystemer modtager en transaktion, bliver den matchet i deres system og kun transaktioner der matcher, sendes videre til FDM-fordele.

Hvilke data modtager FDM på en transaktion?

De data, der overføres per transaktion, når du gennemfører en betaling, er:

i. Den tokeniserede værdi af dit kort

ii. Dato, tid

iii. Et ID (Merchant ID) på den forretning, som du handler i

iv. Beløb der blev betalt

v. Rabat som udbetales

vi. Valuta

I hvor lang tid bliver de forskellige oplysninger gemt?

a. Data om rabatgivende køb

i. Rabatgivende transaktioner bliver gemt op til 5 år, hvorefter de slettes.

ii. Ikke rabatgivende transaktioner slettes efter 1 måned.

Hvad bruger I data til?

a. Give medlemmerne rabat hos de partnere, der er tilknyttet FDMs fordelsprogram

b. Give medlem overblik over sine rabatter på Mit FDM og i Mit FDM app

c. Bruges til bedre segmentering af FDMS medlemskommunikation ved f.eks. nyhedsbreve og kundeservice

Hvis man fjerner sit kort, betyder det dét samme som, at man tilbagetrækker sit samtykke?

Så længe der er minimum 1 kort tilknyttet din FDM-fordele konto betragtes dit samtykke som aktivt. Når du fjerner det sidste kort, tilbagetrækkes dit samtykke automatisk, og FDM modtager herefter ikke længere transaktioner fra kortudbydere.
Samtykket vedr. tilknytning og sletning af betalingskort påvirker alene udveksling af korttransaktioner i forbindelse med FDM-fordele. Dit markedsføringssamtykke eller andre samtykker håndteres separat og vil ikke blive ændret som følge at tilknytning eller sletning af kort.

Hvis man tilbagetrækker sit samtykke, hvilke oplysninger bliver slettet, og hvilke bliver gemt hos jer alligevel?

a. Hvis du fjerner dit kort, før dine rabatter er registreret hos FDM, vil de ikke blive udbetalt.
 
b. Har du fået udbetalt din rabat, vil transaktionshistorikken bevares jf. bogføringsloven i 5 år og være synlig på Mit FDM, hvis dit medlemskab er aktivt. 
 
c. Ved opsigelse af medlemskab er der en proces/rutine for sletning/anonymisering. Rabatgivende transaktionshistorik bliver gemt jf. bogføringsloven i 5 år.