Audi A7 set forfra
Biltest

Audi A7 PHEV – Halvgrøn designerbil

Audi A7 er baseret på A6, men i denne firedørs coupé-lignende version har designet fået hele armen, og teknikken er gjort mere grøn. Resultatet er en dyr, flot og velkørende bil med en lille snert af lidt elbil over sig.
Audi A7 set bagfra

Motors vurdering

Audi A7 Sportback

71,4 km/l
Benzin/el
844.673 kr.
  • Kabine
  • Præstationer
  • Ladetid
  • Undervogn
  • Ingen bagrudevisker
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + 1 elmotor
  • CO2 udledning
    33 g/km
  • Effekt
    367 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.140 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    293 cm
  • Officiel rækkevidde
    63 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:497 cm B:191 cm H:142 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 49 km

Sikkerhed

2018
Luk

Plugin-hybrid-teknikken spreder sig til flere og flere bilmodeller, og senest er Audi A7 også dukket op i en version med kombineret benzin- og elmotor. Den er dog nærmest blevet revet væk som varmt brød en søndag morgen, og det betyder, at Audi først kan levere bilen en gang i 2023.

Prisen på denne testbil er derfor allerede nu tilpasset de stigninger i afgiften, der træder i kraft til nytår.

På trods af dette er prisen stadig attraktiv, idet man her får en lækker og velkørende bil med masser af kræfter. Ikke forstået sådan, at den er billig, men målt op mod priserne på Audis biler uden plugin-teknik ligner den alligevel et godt køb.

Førerpladsen er udformet i typisk Audi-stil med sorte materialer iblandet en god portion krom.
Førerpladsen er udformet i typisk Audi-stil med sorte materialer iblandet en god portion krom. Det store display foran rattet kan bl.a. vise kortet fra navigationsanlægget, mens de to skærme i midten bruges til betjening af de fleste af bilens funktioner.

Hvor hurtig er Audi A7?

På el alene er bilen dog ikke særlig hurtig. Elmotoren yder nemlig kun 75 hk, men kan kortvarigt presses til godt 140 hk. Det fungerer ved rolig kørsel, men er nok ikke lige det, man forventer af en bil som denne.

Men med moderat brug af el-kræfterne alene nåede vi 49 km på en opladning. Herefter skal man ikke regne med at køre meget mere end ca. 12 km pr. liter, viste vores målinger.

Man kan dog få strøm på igen ret hurtigt, idet Audi A7 kan oplades med strøm fra to faser. Det giver en ladeeffekt på op til 7,4 kWh, og så tager en fuld opladning kun et par timer.

Og det er netop med strøm på batteriet og gang i både el- og benzinmotoren, at Audi A7 Plugin-hybriden er i sit es. Så yder bilen op til 367 hk, og det giver forrygende præstationer. I så fald kan man komme fra stående start til 100 km i timen på blot 5,7 sekunder, og det føles hurtigt.

Og mens topfarten på el alene er begrænset til 135 km/t., kan bilen nå 250 km/t., hvis benzinmotoren får lov at trække med.

Der er fin knæplads ved bagsædet, men den store kardanboks i midten gør midterpladsen ubekvem.
Der er fin knæplads ved bagsædet, men den store kardanboks i midten gør midterpladsen ubekvem. Der er friskluftdyser mellem forsæderne.

En lækker indretning

Bag rattet i bilen møder man en lækker førerplads med et typisk Audi-miljø. Alt er enten i sort eller krom, og der er et stort display i instrumenthuset og yderligere to store tryk-skærme i midterkonsollen.

Den elektroniske gearstang mellem forsæderne er let at betjene, og vil man blande sig i skiftene i den 7-trins automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen, kan det ske via skiftegreb bag rattet.

Som standard er der en adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, og selvom de begge fungerer rigtig godt, er det rart at vide, at det er legende let at slå systemerne til og fra via en knap for enden af den stilk, der styrer blinklyset.

Man sidder forrygende godt i sæderne med læder og eljustering, og Audi A7 er uden tvivl en bil, der henvender sig til dem, der elsker at køre bil.

I denne plugin-udgave kan man endda gøre det til en pris, der er lavere end ellers, og husker man at lade bilen op, får man enten mulighed for at køre grønt eller udnytte de to motorers energiniveauer på en sjov måde.

Audi A7 har et lille bagagerum
Bagagerummet ligner næsten noget fra en dagligstue med tykke tæpper og generelt lækre materialer. Der er desværre ikke plads til ladekabler under gulvet, så man skal køre rundt med dem i den sorte taske. Bagklappen åbner inklusive bagruden og giver god adgang.

Hvad koster Audi A7?

Sportback er tilnavnet på Audi A7, og den findes i to versioner som plugin-hybrid. Den ene hedder 50 TFSI e og yder 299 hk. Den koster lige under 777.000 kr. Den anden er denne testede 55 TFSI e, der koster 68.000 kr. mere.

Det er i begge tilfælde i den udgave, der hedder S line Edition. De har begge et ganske højt udstyrsniveau, men man skal alligevel tilkøbe en assistentpakke til 18.000 kr., hvis man vil have advarsel for biler i den blinde vinkel og for trafik bag bilen, når man bakker. Det burde være standard i så dyr en bil.

Vi har beregnet, at det koster omkring 140.000 kr. om året at køre 20.000 km, og det medfører en km-pris på 7,00 kr. Det er i den meget pebrede ende af skalaen og betyder, at man ikke skal vælge denne bil, hvis økonomien er vigtig.

Det er særligt serviceudgifterne, forsikringen og værditabet, der trækker de samlede udgifter op på det høje niveau.

 

Har du brug for hjælp med valg af plugin-hybrid eller elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen