BYD Tang kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

BYD Tang – Komfort og plads til 7

BYD er et nyt kinesisk bilmærke herhjemme. Her har vi prøvet den store SUV Tang, der rummer syv personer og byder på lynhurtig acceleration.
BYD Tang set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

BYD Tang

El
599.995 kr.
  • Syv sæder
  • Komfort
  • Udstyr
  • Ingen frunk
  • Betjening
  • Opladning (AC)
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 86,4/- kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    517 hk
  • Moment
    680 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.489 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Officiel rækkevidde
    400 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 /
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:487 cm B:195 cm H:173 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 350 km
Luk

BYD er ny i Danmark, men på verdensplan overgås mærket kun af Tesla, når det handler om antallet af solgte elbiler. Herhjemme er der indtil videre tre modeller i programmet i form af denne Tang foruden en mindre Atto 3 og en større Han.

Tang og Han er opkaldt efter de kinesiske dynastier, og denne Tang er en stor SUV med plads til syv personer. Den fås kun i en enkelt variant til 600.000 kr., men så har den også stort set alt, hvad man kan drømme om af udstyr.

Batteriet er på 86 kWh og er dermed på størrelse med det, man finder i en VW ID.4, som dog er en noget mindre bil. I BYD Tang når man ifølge fabrikken 400 km på en opladning, men baseret på vores ufuldstændige opmålinger skal man nok ikke forvente at køre mere end 300-350 km på motorvej. Det er ikke vildt imponerende.

Hjemme lader bilen kun med en enkelt fase, og maksimalt med 7 kW, men normalt kun med 3,7 kW, og så tager en opladning over 20 timer. Det gør bilen mindre anvendelig i hverdagen, så man bør nok vente på en opdateret udgave, der dukker op sidst på året, og som kan lade med tre faser og 11 kW. På farten lader bilen med op til 120 kW, og så kan man ifølge fabrikken lade fra 10 til 80 procent på 45 minutter.

Kabinen i BYD Tang har lædersæder og masser af udstyr og skærm
Førerpladsen er lækkert udformet, og der er både digitalt instrumenthus og en stor skærm i midten. Materialerne virker lækre, og samlekvaliteten føles fin.

Tre sæderækker og flot finish

BYD Tang skiller sig ud ved at tilbyde plads til syv personer. De er placeret i tre rækker, og på række et og to er der fremragende plads og i alle tilfælde en meget fin komfort med justerbare ryglæn og længdejusterbare sæder.

På række tre er der to noget mindre sæder, som til daglig er gemt væk under gulvet i bagagerummet, men som let kan vippes op og gøre det ud for en acceptabel plads til børn og teenagere.

Voksne vil næppe bryde sig om at sidde deromme. Overalt i kabinen er materialevalget flot, og bilen fremstår i det hele taget med en overbevisende finish.

Bagagerum i BYD Tang med blå kuffert
Med tredje sæderække foldet forover er bagagerummet enormt, og så er der 440 liter til rådighed. Med de to bageste sæder i brug bliver bagagerummet derimod knebent.

Hvordan kører BYD Tang?

Bag rattet opleves BYD Tang meget komfortabel. Det første, man bemærker, er bilens støjsvage kørsel, hvilket bl.a. skyldes, at sideruderne er laminerede, så de bedre skærmer af fra vind- og dækstøj.

Affjedringen er også godt afstemt, og i det hele taget har man en udpræget fornemmelse af at køre i en komfortabel bil. Sæderne er således glimrende, og det er let at indstille dem takket være den elektriske betjening. Derudover er de læderbeklædte, og sammen med et stort glas-soltag og det høje udstyrsniveau opleves bilen eksklusiv.

Motoren føles overbevisende, og med i alt 517 hk siger det sig selv, at man aldrig savner maskinkraft. Heldigvis kan kræfterne doseres let, så kørslen ikke behøver at blive hidsig af den grund.

Vi nød at køre i bilen og brugte ofte den adaptive fartpilot, men undrede os samtidig over, at der trods alt ikke var en mere avanceret vognbaneassistent til at fastholde bilen i vognbanen.

Bilens systemer kan dog træde til, hvis man uforvarende er på vej ud over vognbanens kantlinjer.

Mærkelig skærm i midten

På listen over de mere mærkelige og sjuskede detaljer ved bilen finder vi en besværlig aktivering af sæde- og ratvarmen, hvor man skal gennem flere menuer, for at aktivere dem. Det stjæler opmærksomheden fra trafikken.

Det samme gælder knapperne rundt om gearvælgeren, der dels er grupperet på en ulogisk måde, dels er næsten umulige at se i dagslys. Også gummipropperne ved ladestikket er et dagligt irritationspunkt, som vidner om, at nok laver BYD mange biler, men endnu er de ikke helt så rutinerede i at konstruere dem, som mange andre bilproducenter er.

Det virker også, som om BYD ønsker at være anderledes for enhver pris. Hvorfor skal man f.eks. kunne rotere den store skærm i midten blot ved tryk på en knap på rattet? Det virker unødvendigt, og i det hele taget kan man have svært ved at se formålet med at kunne rotere skærmen. Den ses nemlig bedst, når den står på tværs, og det er heldigvis også udgangspunktet, når man sætter sig ind i bilen.

Alt i alt fremstår BYD Tang dog som en fin elbil med en stor brugsværdi og en høj grad af komfort. For dem, der ønsker en elbil med plads til syv, er den derfor svær at komme uden om. Og så må man leve med de mærkværdigheder, der trods alt følger med - ikke mindst den noget lange ladetid. Kan man ikke leve med det, er det værd at vente på den opdaterede udgave med større ladeeffekt, der dukker op i slutningen af 2023.

(Opdateret april 2023 med præcisering af ladeeffekt)

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen