Mercedes-Benz A250 e set forfra
Biltest

Mercedes-Benz A250 e – forbilledlig plugin-hybrid

Plugin-hybridteknikken i Mercedes-Benz A 250 e virker rigtig godt og giver en god elbilfornemmelse, så længe der er strøm på bilen.
Mercedes-Benz A250 e set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-Benz A

90,9 km/l
Benzin/el
369.900 kr.
  • Hybridsystem
  • Komfort
  • Førerplads
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    26 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    450 Nm
  • Topfart
    235 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.680 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    360 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Officiel rækkevidde
    73 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:442 cm B:180 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 56 km

Sikkerhed

2018
Luk

Mercedes-Benz har sat strøm til den lille A-klasse, og det er der kommet en rigtig vellykket bil ud af. Faktisk vil vi gå så langt som at sige, at alle plugin-hybrider burde virke som denne.

Batteriet tillader i teorien op til 73 km’s kørsel på el alene, men så langt kommer man ikke i virkeligheden. Vores test viste, at man kan regne med op til 56 km på el, før batteriet er tomt, og benzinmotoren må tage over.

Se den komplette oversigt over Motors test af plugin-hybrider

Men det er også flot, og da bilen er konstrueret, så man kan køre helt som i en elbil, fordi bilen har elektrisk varmepumpe til at skabe varme i bilen, vil mange kunne køre de fleste ture på el alene.

Det er flot og en meget bedre løsning end det, vi ser hos mange af konkurrenterne, hvor benzinmotoren ofte tvinges til at starte for at skabe varme eller for at holde bilens øvrige systemer i gang.

Mercedes-Benz A250 e kabine
Førerpladsen er lækkert indrettet med et dominerende tværgående instrumentpanel, der indeholder digitale instrumenter og bl.a. navigationsanlæg. Gearvælgeren er placeret ved rattet, og det fungerer glimrende.

Gennemtænkt elsystem

Batteriet er på 15,6 kWh, men man kan kun udnytte de 10,6 kWh, da resten benyttes til at sikre batteriets levetid, og at man altid kan køre i en form for hybriddrift, når ren eldrift ikke længere er muligt.

Bilen kan lades op med op til 7,0 kW fra en ladeboks, og så tager det kun et par timer at få strøm på batteriet igen. Også det er flot og meget bedre end mange af konkurrenternes løsninger, hvor man kun kan lade med en enkelt fase og dermed skal bruge dobbelt så lang tid på at lade bilen op igen.

Læs også: Motors test af Ford Kuga PHEV

I praksis betyder det, at man kan komme til at køre flere kilometer på el i en Mercedes-Benz A-klasse end i flere af konkurrenterne.

Kører man med opladet batteri, er benzinforbruget nul i de første godt 50 km. Når batteriet er tomt, tillader benzinmotoren op til ca. 20 km pr. liter. Det samlede forbrug for kørslen afhænger derfor af, hvor langt man kører pr. opladning og naturligvis kørestilen.

Fabrikstallet siger over 90 km pr. liter, men det er et teoretisk tal, man ikke kan bruge til noget i praksis.

Mercedes-Benz A250 e skærm
På den store skærm kan man under kørslen se, om bilen kører på el eller benzin. Man kan også indstille ladetidspunkter, så man kan lade bilen op, når strømmen er billigst.

God køreoplevelse

Med strøm på batteriet begynder en virkelig rar køreoplevelse. Bilen kører lydløst som en elbil, og da elmotoren er på hele 102 hk, kan den langt hen ad vejen levere det, man har behov for.

Skal det gå stærkere, kan man træde speederen ned, og så starter benzinmotoren og hjælper med. Så er der i alt hele 218 hk til rådighed eller et maksimalt moment på 450 Nm. Det kan mærkes!

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz E300 de

Både 1.3-liters benzinmotoren og elmotoren trækker på forhjulene gennem en ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse. Den skifter glimrende og understøtter den gode køreoplevelse.

Et lille minus får bilen dog for sin til tider lidt urolige og kraftige motorbremsning, når man slipper speederen. Så benyttes elmotoren som en generator, der laver strøm til batteriet, og det kan give lidt uskønne ryk. Men ikke nok til at ødelægge et ellers positivt helhedsindtryk.

Mercedes-Benz A250 e bagagerum
Bagagerummet er skrumpet med 10 liter til nu 360 liter. Det er stadig rummeligt, men ladekabler optager lidt af pladsen. Bagsædets ryglæn kan let foldes forover.

Husk udstyrspakkerne

Som udgangspunkt er A250 e flot udstyret, men på vanlig Mercedes-vis har fabrikken undladt at udstyre bilen med adaptiv fartpilot. En sådan skal tilkøbes sammen med andet vigtigt sikkerhedsudstyr i en førerassistent-pakke til hele 42.000 kr.

Den bør man tilkøbe, for netop her får man del i den udvikling, der har bragt Mercedes-Benz op som en af de mest avancerede biler, når det handler om førerassistance. Så bliver bilen til en ret avanceret „selvkørende“ bil på niveau 2.

Læs også: Motors test af VW Passat GTE

Det virker samlet set flot, på nær vognbaneassistenten, der anvender bremserne til at rette bilen ind i vognbanen, hvis man ikke har sat selvstyreren til. Det giver en noget abrupt og overraskende kursændring. Men ellers er oplevelsen af hjælpesystemerne imponerende.

A-klassen er en relativ lille bil med begrænset plads ved bagsædet. Kan man lide teknikken, men ønsker mere plads, fås A-klassen også som sedan til samme pris, og ellers fås inden længe den lidt højere, men teknisk set identiske B-klasse, der byder på bedre plads i kabinen.