Fiat 500 set forfra
Biltest

Fiat 500 – charmerende ikon på strøm

Den lille og nuttede Fiat 500 er kommet i sin tredje generation, og denne gang kan den kun fås som elbil. Alligevel er bilen tro mod sit oprindelige, karismatiske udgangspunkt fra 1957. Der er således stadig tale om en ret lille og charmerende bil, der primært er bygget til korte køreture.
Fiat 500 set bagfra

Motors vurdering

Fiat 500

El
238.090 kr.
  • Design
  • Letkørt
  • Udstyrsmuligheder
  • Rækkevidde i praksis
  • Ladetid, lynlader
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor, forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    118 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.398 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    185 liter
  • Akselafstand
    232 cm
  • Officiel rækkevidde
    317 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:363 cm B:168 cm H:153 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 160 km
Luk

Det er svært ikke at blive begejstret for udseendet på den nye Fiat 500, der er tredje generation af den legendariske italiener fra 1957. De ikoniske linjer går igen, så den oser af charme.

Dengang var konceptet at skabe en minimalistisk bil under hensyntagen til knaphed på alle materialer. Det gælder stadig, men nu handler det mest om at mindske CO2-udslippet, og dermed miljøpåvirkningen.

Den nye Fiat 500 bygges derfor udelukkende som elbil, og de fysiske mål på bilen må stadig betegnes som beskedne, selvom den er vokset en smule på alle ledder.

Video: Se mere om Fiat 500e 

Hvor god plads er der i Fiat 500?

Overgangen til eldrift er noget af et tigerspring for bilkoncernen, der aldrig tidligere har masseproduceret en elbil. Men selvom erfaringen dermed er begrænset, er ambitionerne enorme. Fiat har ombygget fabrikken i Torino til den nye Fiat 500, der dermed igen er blevet en rigtig italiener. Den forrige blev bygget i Polen.

At Fiat er stolt over, at 500 er tilbage i Italien, ses flere steder på bilen, hvor der står „Made in Torino“, og ved rummet til mobiltelefonen, der er udsmykket med Torinos skyline. Ingen tvivl om, at Fiat satser på at udnytte de positive oplevelser, som mange forbinder med Italien, Torino og det italienske byliv i almindelighed.

Læs også: Komplet overblik over Motors test af elbiler

Den nye Fiat 500 er opbygget med elmotoren foran, og dermed har bilen forhjulstræk. Batterierne er placeret under hele gulvet.

I forhold til forgængeren er denne nye 500 blevet seks cm længere, seks cm bredere og tre cm højere, og akselafstanden er øget med over to cm. Det har medført en noget bedre plads, og særligt bredden føles markant bedre, men også loftshøjden er vokset betydeligt. Bagagerummet rummer 185 liter og er dermed ikke bilens stærke side. Det samme gælder bagsædet, der ikke kan bruges af voksne.

Fiat 500 kommer som en tredørs hatchback og en todørs cabriolet, og som noget nyt kommer den også i en udgave med to sidedøre i højre side og én sidedør i venstre side. Det er en version, der er tiltænkt dem, der ofte skal have børn ind og ud fra bagsædet. Merprisen for en cabriolet er 22.000 kr., mens merprisen for den ekstra sidedør er 15.000 kr.

Fiat 500 kabine
Førerpladsen har fået god opmærksomhed ved designet af bilen. Her er god plads, og rattet kan nu justeres i både højde og længde. Den store skærm i midten er standard, og under den er knapperne, der gør det ud for en gearstang.

Hvor meget udstyr er der i Fiat 500?

Modelprogrammet omfatter tre udstyrsniveauer: Action, Passion og Icon. Og her er det helt klart Icon, man bør gå efter, da prisspringene er ret små. Indtil videre kan man også bestille lanceringsversionen, La Prima. Den kommer der i alt 500 biler af til Danmark.

Vælger man Icon, som denne testbil, får man en veludstyret bil med et pænt sikkerhedsniveau og en del rart komfortudstyr. Vi anbefaler dog, at man alligevel tilkøber en sikkerhedspakke til 12.000 kr. og en lyspakke til 7.500 kr. Så bliver bilen omtrent komplet udstyret, og igen er merprisen overkommelig, idet der ikke er afgift på udstyret.

Dermed kommer en tredørs Icon til at koste 263.000 kr. inklusive metallak. O.k. – ikke helt billigt, men så får man også en flot udstyret bil. Særligt LED-forlygterne giver en oplevelse, man ellers skal op i ret dyre biler for at få.

Fiat 500 skærm
Et velfungerende bakkamera er en del af sikkerhedspakken til 12.000 kr., der virkelig er værd at købe med.

Hvor god rækkevidde har Fiat 500?

Batteriet fås i to størrelser, hvor den mindste er på 24 kWh, og det store er på 42 kWh. Det giver på papiret en rækkevidde på henholdsvis 180 og 320 km. Det lille kan dog på ingen måde anbefales. Allerede ved det store batteri kommer man ret hurtigt ud i udfordringer med rækkevidden.

Motors standardtest foregår ved fuldt opladet batteri, hvor vi kører med konstant 110 km/t. på motorvej. Her nåede vi kun 160 km og endda med reduceret funktion af bilen efter 150 km. Det er ikke meget, og det understreger, at Fiat 500 mest af alt er tænkt som en bybil. Hvor kort man kan køre med det lille batteri, tør vi slet ikke tænke på.

Hjemme kan bilen lades op med 11 kW fra en trefaset ladeboks, og det tager godt fire timer. Det er godkendt. På farten skriver Fiat, at bilen kan oplades med op til 85 kW, og så skulle man kunne lade den op til 80 procent på en god halv time. Så hurtigt kunne vi ikke få strøm på bilen. Den ladede i praksis med ca. 30 kW til at starte med, og efter 50 minutter var der kun kommet 25 kWh på batteriet, hvilket modsvarer ca. 140 km ifølge bilens display. Det er derfor ikke i denne disciplin, at bilen vinder vores hjerter. Det kan og bør kunne gøres bedre.

Fiat 500 bagsæde
Udsynet fra bagsædet er begrænset, og det er besværligt at komme ind og ud af bilen. Autostol kan monteres i begge sider af bagsædet.

Hvordan kører Fiat 500?

På landevejen opleves Fiat 500 letkørt, og selvom motoren kun yder 118 hk, føles den ingenlunde langsom. Styretøjet er nok en smule for letgående til at give en god køreoplevelse for entusiaster, men det er bestemt godkendt.

Ved bykørsel er Fiat 500 helt klart i sit es, og særligt den meget lille venderadius er en stor fordel, når man skal ned ad snævre gader, eller man skal lave en U-vending.

Man kan indstille Fiat 500 i tre køreprogrammer. I Normal triller bilen ubesværet videre, når man slipper speederen, og det er den indstilling, man skal bruge på lande- og motorvej. I Range motorbremser den kraftigt, når man slipper speederen, indtil den står helt stille. Det skal man lige vænne sig til, men så bliver det hurtigt favoritindstillingen ved bykørsel, hvor man kan køre bilen stort set uden at røre bremsepedalen. Fordelen er endvidere, at man opsamler energi, hver gang bilen motorbremser, og det øger dermed rækkevidden.

Den tredje indstilling, Sherpa, benyttes, hvis man er ved at løbe tør for strøm. Så mindskes motorkraften, og klimaanlægget slås fra, så man får fem-ti km ekstra.

Fiat 500 bagagerum
Med 185 liter er der ikke meget plads i bagagerummet. Og da der ikke er et separat rum til kabler, bliver pladsen hurtigt kneben.

Hvor sikker og dyr er Fiat 500?

Vi tog også Fiat 500 med på FDM Sjællandsringen dels for at afprøve bilens egenskaber i kritiske manøvrer, dels for at afprøve den indbyggede nødbremse. På banen rundt kører den lille 500 overraskende godt, og der er fin balance i bilen. Den klarer også hurtige vognbaneskift uden at overraske føreren, og skal man bremse helt op, foregår det uden problemer.

Nødbremsen er konstrueret til at bremse for både biler, fodgængere og cyklister. Vi kørte den hen mod en pude, der skal gøre det ud for en stillestående bil, og her havde Fiat 500 ingen problemer med at bremse helt op ved hastigheder op til 55 km/t. Ved højere hastigheder fik man i god tid en advarsel, men bilen ventede med at bremse, så en lille kollision ikke kunne undgås. Det er alligevel helt godkendt.

Elbiler er stadig en del dyrere end tilsvarende biler med benzinmotor, og det gælder også for Fiat 500. Alligevel er de samlede udgifter ved at eje en elbil rimelige. Det skyldes, at de løbende udgifter er noget lavere. En service- og reparationsaftale koster 438 kroner pr. måned eller 5.256 kroner om året. Den dækker alle planlagte og uforudsete værkstedsbesøg i fem år eller 100.000 km og er bestemt værd at købe med.

Samlet set koster det dermed lige under tre kroner pr. km at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km. Det er godkendt, selvom bilens anskaffelsespris stadig må betegnes som værende i den høje ende af skalaen, bilens størrelse og rækkevidde taget i betragtning.

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om elbil i hverdagen

Elbil-tema