Hyundai Ioniq 5 set forfra
Biltest

Hyundai Ioniq 5 – Lækker familiebil med lynlader

Hyundai Ioniq 5 er koreanernes første rigtige elbil, og den er en fornøjelse fra ende til anden. Den lader lynhurtigt, kører godt og er yderst rummelig. Det ligner en succes.
Hyundai Ioniq 5 set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Ioniq 5

El
374.995 kr.
  • Ladetid
  • Udstyr
  • Komfort
  • Bagageplads
  • Instrumenthus
  • Betjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri: 72,6 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    217 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.985 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    527 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    481 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:189 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 330 km
Luk

Den nye elbil fra Hyundai er virkelig en lækkerbisken! Det er første gang, at fabrikken har lavet en bil, der fra starten kun skal være en elbil. Og det er tydeligt at se, at alle sejl er sat til.

For eksempel er ladehastigheden på niveau med de bedste biler på markedet, rækkevidden er fin, og så er der indbygget et hav af finesser i bilen. Ingen tvivl om, at Hyundai satser stort på elbiler, og at denne første model skal vise vejen.

Der er tale om en mellemklassebil til priser mellem 300.000 og 400.000 kr. Men lige præcis en elbil som denne er noget svær at placere i en traditionel klasse. For eksempel er afstanden mellem hjulakslerne hele tre meter – næsten 10 cm længere end i en Mercedes-Benz E-klasse. Ioniq 5 er dermed en bil, der sprænger rammerne.

Hyundai Ioniq 5 kabine
Førerpladsen er futuristisk indrettet med to store skærme foran rattet og ellers rene linjer med kun få knapper. Bemærk, at der ikke står Hyundai på rattet, der er blot fire prikker.

Vovet design på Hyundai Ioniq 5

Også de udvendige linjer er noget, der rykker rundt på den sædvanlige opfattelse af, hvordan en Hyundai ser ud. Skarpe kanter, smarte detaljer og en form, der lægger sig midt mellem en traditionel hatchback og en moderne SUV, er helt nyt.

Her er der virkelig noget at se på, og det virker! Flere gange, da vi efterlod bilen på gaden, havde der samlet sig interesserede tilskuere, der var optaget af bilens linjer.

Bilen kommer i udgaver med enten et lille batteri eller et stort batteri, og den med det store på knap 73 kWh fås enten med baghjulstræk eller firehjulstræk.

Der er tre udstyrsniveauer, Essential, Advanced og Ultimate, og her er der lidt forskel på, hvordan de udvendige plastpaneler ser ud alt efter udstyrsniveauet. Alle udgaver har dog de avancerede firkantede LED-forlygter og baglygterne med masser af små lysende felter på tværs af hele bilen. Det gør bilen til en oplevelse både i lys og mørke.

Hyundai Ioniq 5 skærm
Skærmene er lette at betjene, og der er danske menuer overalt. Der er indbygget Apple CarPlay og Android Auto, men begge dele kræver kabel.

Hvordan sidder man i Hyundai Ioniq 5?

Inde i bilen mødes man af en førerplads med et stramt design, der tager udgangspunkt i to skærme foran rattet. Her kan man holde øje med alle informationer, og en del af bilens funktioner styres også via skærmene.

Det gælder dog ikke klimaanlægget, der klogelig har fået sine egne knapper. Funktionerne på skærmene er mange, og man kan godt afsætte noget tid til at sætte sig ind i det hele, før man for alvor bliver dus med bilen. Men når det er sket, så er bilen en fornøjelse at bruge.

Der er danske menuer overalt, og der er mulighed for at betjene telefonen via Apple CarPlay og Android Auto. Det sker dog kun via kabel, som endda skal have et gammeldags USB-stik.

Lige her mister Hyundai Ioniq 5 lidt af sin tekniske overlegenhed. Men det kan ikke overskygge det overordnede positive indtryk af bilen.

Hyundai Ioniq 5 bagsæder
Der er vild god plads ved bagsædet, og det gælder både i længden, bredden og højden. Der er desuden midterarmlæn, friskluftdyser og to USB-stik.

Hvordan kører Hyundai Ioniq 5?

På vejen fornemmer man en velkørende bil, der er let at køre. Affjedringen er lidt til den hårde side, men den bliver aldrig stødende, trods det faktum at bilen vejer tæt på to tons.

Bremserne er lette at dosere, og man kan indstille bilen til at motorbremse i hele fire niveauer, så man kan finde lige den indstilling, der passer en bedst. Det hele foregår via skiftegreb bag rattet, og det fungerer rigtig godt.

Alle udgaver har en velfungerende vognbaneassistent, men vil man have en egentlig motorvejsassistent, der fastholder bilen midt i sporet, og som kan hjælpe med vognbaneskift, skal man som minimum op i denne udgave, og det fungerer også udmærket.

Kørslen begynder i øvrigt ved, at man vælger kørselsretningen via et vridegreb bag rattet, og det skal man kun prøve et par gange, før det sidder i hånden. Bilen springer selv i P, når man slukker bilen, eller hvis man åbner døren. Det er trygt at vide.

Hyundai Ioniq 5 skærm
Selve instrumenthuset er skarpt i sit design, og det kan indstilles i forskellige layout. Desværre er hastigheden angivet ude til venstre og ikke midt i feltet, som giver et bedre overblik.

Hvor hurtigt lader Hyundai Ioniq 5?

Ioniq 5 er udstyret med den særlige 800-volts ladeteknologi, som gør lynladning rigtig hurtig. Så vi tog bilen med ud på motorvejens mange lynladere for at afprøve ladehastigheden i praksis.

På 30 minutter sprang den op fra 0 til 92 procent, og det betyder, at man på en halv time fik tilført 70 kWh, hvilket modsvarer godt 300 km’s kørsel med konstant 110 km/t. Det er noget af det bedste, vi har prøvet.

Fuldt opladet målte vi bilens rækkevidde til 330 km ligeledes med konstant 110 km/t. Det er naturligvis ikke så flot som de 481 km, fabrikken stiller i udsigt efter WLTP-kørselsmønstret, men det er jo så også to forskellige metoder. Vi kørte i snit 4,5 km pr. kWh.

Hyundai Ioniq 5 bagagerum
Bagagerummet har en stor lasteflade, men er ret lavt, hvilket kan være generende ved kørsel med hunde eller større bagage. Et vandret rullegardin kan trækkes hen over bagagen.

Hvad koster Hyundai Ioniq 5?

Billigste udgave koster 320.000 kr., men vi vil anbefale, at man ofrer de 20.000 kr., det koster at få det store batteri. Derimod behøver man ikke andet end grundudgaven for at få en fin bil.

Men mange vil nok alligevel lade sig lokke af de bedre udstyrede udgaver, som fås til rimelige merpriser, idet elbiler i denne prisklasse fortsat er helt fritaget for afgift.

Driftsbudgettet ser samlet set fint ud, og man kan det første år anvende det ladekort, der følger med bilen. Så betaler man nærmest kun kostpris for strømmen ved en lang række ladere, og det er fint.

En god garanti på bilen er med til at holde de samlede udgifter i ave, og vi vurderer, at man samlet set kan holde bilen kørende de første fem år og 100.000 km for 3,70 kr. pr. km. Det er en skarp pris, der er med til at gøre Hyundai Ioniq 5 til et af tidens bedste elbilkøb.

 

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema