Hyundai Ioniq 5 N set forfra kører på grusvej
Biltest

Hyundai Ioniq 5 N - Elektrisk trackdaybil med power og køreglæde

Med N-modellerne har Hyundai længe skabt nogle af de bedste biler til køreglade bilentusiaster. Nu har de lavet en N-model baseret på en elektrisk SUV. Det lyder helt forkert, men kan være det helt rigtige.
Hyundai Ioniq 5 N set bagfra, mens den kører på vej

Motors vurdering

Hyundai Ioniq 5

El
599.995 kr.
  • Indstyring
  • Præstationer
  • Opladning
  • Fem års garanti
  • Rækkevidde
  • Venderadius
  • Siddestilling
  • Forlygter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 84/81 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    650 hk
  • Moment
    770 Nm
  • Topfart
    260 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.275 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    448 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Batterigaranti: 8 år / 160.000 km
  • Mål
    L:472 cm B:194 cm H:159 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 330 km

Sikkerhed

2021
Luk

Hyundai Ioniq 5 N er en modsætningsfyldt bil. Den tager udgangspunkt i en stor, tung og elektrisk familie SUV, og oven på den er der drysset vildskab og morskab. Resultatet er en højst besynderlig og samtidig fascinerende skabning.

Den er ikke som de andre og helt klart en ener. Dermed er den heller ikke en model for alle, men en som rammer helt rent ind blandt køreglade bilentusiaster.

Vi har vænnet os til, at elbiler fås med en meget kraftig acceleration, og her leverer Ioniq 5 N også. 0-100 km/t. klares på 3,4 sekund, hvilket er ufornuftigt hurtig. Den har op til 650 hk, og dermed venter der altid en ekstrem acceleration ved et speedertryk.

Topfarten er modsat mange andre elbiler ikke begrænset, og den kan køre 260 km/t. Det er rigeligt hurtigt til at dominere venstre vognbane på den tyske Autobahn.

Førerpladsen i en Hyundai Ioniq 5 N
Ioniq 5 N er det modsatte af en Teslas „less is more“-designfilosofi. Der er mange knapper, mange funktioner og store skærme. Det tager lidt tid at lære det hele at kende, men du har det meste ved hånden og slipper for at betjene hele bilen på en skærm.

Rækkevidde skuffer – acceleration imponerer

Vi starter her. Først med en klassisk rækkeviddetest, der blot viste en rækkevidde på 330 km på et batteri på godt 80 kWh. Det er ikke imponerende, og søger du en bil, som ofte skal bruges til langture, så er Ioniq 5 N ikke valget.

Dog trækker det lidt op, at opladningen nærmest er i verdensklasse. Vi fik 53 kWh på 15 minutter og 71 kWh på en halv time, hvilket svarer til en rækkeviddeforlængelse på henholdsvis 215 og 290 km. Det kompenserer lidt for det høje forbrug i forhold til at komme frem, men billigt bliver det ikke.

Efter opladningen sætter vi Ioniq 5 N fri på den tyske motorvej. Vi er heldige med trafikken, og der er god plads til at teste den ved høj fart. Trods det store høje karrosseri ligger bilen meget fast plantet på den tyske asfalt. Accelerationen er ikke overraskende meget kraftig, og den kommer let op over 200 km/t. Den klarer det godt, men ved høj fart bliver rækkevidden så stækket, at det ikke er her, den føles helt på hjemmebane.

Baghjul på Hyundai Ioniq 5 N
Det er ikke bare N-logoer. Læg mærke til, at karrosseriet er gjort bredere og har fået luftindtag foran baghjulene. Hyundai er gået grundigt til værks i skabelsen af deres elektriske køremaskine.

Hyundai Ioniq 5 N rundt på FDM Sjællandsringen

Det gør den overraskende nok på FDM Sjællandsringen. Vi låner banen for at kunne frigive alle kræfter under forsvarlige forhold, og Ioniq 5 N kvitterer med en køreoplevelse, der indprenter sig i hukommelsen.

For det første har Hyundai tilført kunstig motorlyd og falske gearskift. Det lyder måske lidt computerspilagtigt, men på en forunderlig måde spiller det godt sammen med den lidt skøre sammenblanding af familie-SUV og ekstrem acceleration. Man kan ikke lade være med at grine bag rattet.

Hvor gearskiftene er lidt latterlige i trafikken, så føles de helt rigtige på banen og er med til at give mere indlevelse, når man kører. Lyden kunne være det mest pinlige, men vælger man traditionel motorlyd, giver det mere intensitet i kabinen.

Men det afgørende er, at Ioniq 5 ganske enkelt kører fremragende, når man presser den. Trods en vægt godt på den forkerte side af to tons føles den lidt som ballerina i svingene. Den er virkelig let på tå og har en lækker indstyring og føling i rattet, som sjældent opleves i elbiler.

Samtidig er den utrolig let at placere i svingene, og når du åbner op for trækkrafterne, kan den køre ud af svingene med en let overstyring. Hvis du vil. Du kan også køre den meget stramt og effektivt, og den tilpasningsevne er essensen i en god køremaskine. Søger du en elektrisk trackdaybil, er der ikke mange, som kan konkurrere med Ioniq 5 N.

Instrumenthus i en Hyundai Ioniq 5 N
En omdrejningstæller i en elbil lyder og er lidt latterligt, men samtidig giver det et smil på læben. I en elektrisk verden bringer det lidt nostalgi og galskab ind i bilen, og – tør man skrive det – morskab!

Hvordan kører Hyundai Ioniq 5 N i hverdagen?

Som de øvrige Ioniq 5-modeller har N-varianten nu også fået en bagrudevisker. Det gør, at man reelt kan se bagud i regnvejr, og det er en klar forbedring af modellen.

Men som hverdagsbil bliver man nødt til at gå på kompromis. Undervognen er sat fast op, så man tydeligt mærker rystelser over ujævnheder. Det er prisen, man betaler for at kunne tæmme så høj vægt i en bil, som accelerer så hurtigt. Det virker mindre generende på motorvejen, hvor bevægelserne er større.

Der er også et par lidt mere uventede irritationsmomenter. Køreassistenterne beder ofte en om, at man holder på rattet, selvom man faktisk holder på rattet. Her savnes en tryksensor eller pulsføler i rattet.

Bagrudevisker på Hyundai Ioniq 5 N
En stor forbedring med den seneste opdatering af Ioniq 5-modellen er indførslen af en bagrudevisker. Før kunne man ikke orientere sig bagud i regnvejr eller fjerne dug fra ruderne på dagens første køretur. Det er fikset nu.

Forsæderne er ikke elektrisk justerbare, og – mere kritisk – ryglænshældningen er ikke trinløs. Dermed kan du ikke finde den optimale siddeposition, hvilket ikke er optimalt i en performancemodel.

Generelle fejl på Ioniq 5 driller også lidt. Det er især den store venderadius, der gør bilen svær på snævre p-pladser og især i p-huse. Og så savner vi bedre forlygter. Nærlyset mangler styrke, og det lange lys er ikke adaptivt. Det er irriterende på en hverdagsbil, men for dårligt på en topmodel.

Hyundai Ioniq 5 er ikke en bil som de andre. Den er på ingen måde en elbil for alle, men nærmere for en lille gruppe bilentusiaster, der vil have en køreglad oplevelse. Den er en legetøjsbil på godt og ondt. Lidt overflødig og samtidig bringer den et smil på læben, når man leger med den.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her