Hyundai Kona forfra
Biltest

Hyundai Kona - imponerende rækkevidde

Hyundai Kona har en imponerende rækkevidde og byder på masser af udstyr. Desværre er pladsen bagi ikke generøs, og ladetiden ved hjemmeladeren er langsom.
Hyundai Kona bagfra

Motors vurdering

Hyundai Kona

El
349.995 kr.
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Garanti
  • Ladetid hjemme
  • Bagsædeplads
  • Bagageplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor (forhjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.743 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    332 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Officiel rækkevidde
    449 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    8 års garanti på batterier
  • Mål
    L:418 cm B:180 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 407 km
Luk

Målt på rækkevidde i forhold til pris er Hyundai Kona en rigtig vinderbil. Vi kørte således over 400 km på motorvej med 110 km/t., og det er tredjelængst blandt alle elbiler i Danmark. Samtidig er Kona også utrolig veludstyret, og man falder derfor for bilens egenskaber.

Kona er samtidig let at køre og ganske hurtig. Dens høje vægt mærkes og giver generende bump, når der er pludselige huller i vejen, mens vejbump klares udmærket.

Læs også: Motors stortest af Hyundai Kona

I lighed med Ioniq lader bilen kun med én fase derhjemme, og det giver lange ladetider. Regn med ca. 18 timer, hvis man blot har en almindelig hjemmelader, mens en lader, der populært sagt kan lægge to faser sammen, omtrent kan halvere ladetiden. Fra 2020 kunne ladning på tre faser tilkøbes, det nedbringer ladetiden hjemme til godt seks timer. På motorvejens lynladere går det straks bedre, her tankede vi 200 km på bare 37 minutter.

Hyundai Kona kabine
Der er mange knapper i kabinen på Hyundai Kona. Men der er jo også meget udstyr. Og det gælder uanset udgave.

Glimrende fartpilot

Pladsmæssigt er Kona ikke i klasse med de bedste, og det mærkes særligt ved bagsædet, hvor det kan knibe en smule med knæpladsen. Bagagerummet er gennemsnitligt, og der er plads til kabler under gulvet. Det bør familien prøve grundigt af før eventuelt køb.

Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler

Udstyret omfatter en glimrende adaptiv fartpilot, der er rar på motorvej, men vi savner en opkobling til mobiltelefonen, så man bl.a. kan forvarme bilen.

VIDEO: Tag med på test af Hyundai Kona

Læs Motors gruppetest af alle elbiler i 2019

 

Redigeret november 2020: Tilføjet information om ladning på tre faser. 

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema