Hyundai Tucson set forfra
Biltest

Hyundai Tucson – flot SUV med smart udstyr

Nyeste generation af Hyundai Tucson byder på en lækker førerplads og gode køreegenskaber. Og så har den mulighed for at få udstyr, der virkelig overrasker. I denne benzinudgave er komforten fin, men nye afgifter gør plugin-hybriden til et bedre køb.
Hyundai Tucson set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Tucson

15,6 km/l
Benzin
359.995 kr.
  • Førerplads
  • Kørekomfort
  • Garanti
  • Pris
  • Gearvælger
  • Meget udstyr skal tilkøbes
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    145 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    189 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.491 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.650 kg
  • Bagagerum
    577 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:450 cm B:187 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km
Luk

Der er virkelig kommet avancerede former og smarte løsninger over det hele i den nye Hyundai Tucson.

Fortil finder man en enorm grill mellem forlygterne, og den er opdelt i små felter, hvoraf de fem yderste i hver side er forsynet med små LED-lygter. Lygterne gør det ud for kørelyset, og som falder helt i et med de øvrige felter i kølergrillen, når de er slukket.

Bagtil er der ligeledes LED-lygter, og her er lygterne i hver side bundet sammen med et vandret LED-lysbånd. Sammen med skarpe linjer langs siden af bilen giver det Tucson et meget markant udseende.

Hyundai Tucson kabine

Smart udstyr i Hyundai Tucson

Også inde i bilen er der sket en hel del i forhold til den gamle Tucson. Førerpladsen er opbygget med en flot og letlæst skærm i instrumenthuset, og i midten findes en 8-tommer skærm i de to billigste udstyrsniveauer, mens den er på hele 10,25” i denne Advanced-udgave.

Desværre er det kun i udgaver med den lille skærm, at man finder trådløs Apple CarPlay og Android Auto. I denne udgave med den store skærm skal man koble telefonen til via et kabel, før den feature er tilgængelig. Men funktionen er derudover glimrende, og der er danske menuer overalt.

Materialerne omkring førerpladsen virker lækre, og generelt virker det hele gennemtænkt med god plads til mobiltelefon og drikkevarer, nøgler og lignende.

En meget sjov detalje finder man i instrumenthuset, hvor to felter omdannes til billedskærme, når man blinker til enten højre eller venstre. Så vises et billede, som ser man skråt bagud langs bilen. Det giver brugbar ekstra viden, når man skal skifte vognbane, eller når man skal parkere. Dette er dog ikke standardudstyr, men skal tilkøbes i en udstyrspakke.

Hyundai Tucson skærm
Der er danske menuer overalt i bilen, men vi savner muligheden for trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto. Begge dele findes, men kræver et kabel. Til gengæld er der trådløs opladning af mobilen.

Hyundai Tucson må trække 1.650 kg

Denne udgave af Tucson er i udstyrsniveauet Advanced, som er det højeste niveau. Det koster 20.000 kr. mere end mellemudgaven, Essential, og man kan kun få disse to udgaver med denne kombination af motor og gearkasse.

Forskellen er bl.a. den omtalte store 10,25”-skærm med indbygget navigationsanlæg, et mere omfattende klimaanlæg, p-sensorer og ikke mindst muligheden for at kommunikere med bilen fra en app på sin smartphone. Det er ikke bydende nødvendigt udstyr, men løfter køreoplevelsen, og giver adgang til muligheden for at købe en række ekstra udstyrspakker.

Det kunne for eksempel være en førerpakke til 23.000 kr., hvor man får de omtalte skærme i instrumenthuset, et ret lækkert KRELL-lydanlæg samt en motorvejsassistent, der gør, at bilen selv følger vognbanen på motorvejen. Den pakke havde vores testbil, og motorvejsassistenten fungerede rigtig godt – faktisk langt bedre end det vi ser i biler, der ellers kalder sig mere teknisk avancerede.

En anden mulig udstyrspakke indeholder blandt andet et pænt stort glastag, der kan sættes på klem, eller åbnes helt. Den pakke koster 19.000 kr. og kommer sammen med en ret avanceret LED-kabinebelysning.

En udstyrsdetalje omfatter en elektronisk styret gearvælger, der erstatter den lidt gammeldags, mekaniske gearstang, som følger med standardudstyret. Den elektroniske udgave sætter sig selv i P og kommer desuden sammen med skiftegreb bag rattet, og koster 7.500 kr.

Et aftageligt træk koster 15.000 kr. og gør det muligt at køre med en påhængsvogn med en totalvægt på op til 1.650 kg.

Hyundai Tucson bagsæder
Bagsædet er rummeligt, og der er friskluftdyser mellem forsæderne. Der er midterarmlæn og isofix-beslag på de to yderpladser.

Hvordan kører Hyundai Tucson?

På lande- og motorvej er Tucson i sit es, og man nyder bilens gode komfort. Den kører pænt ligeud og er i det hele taget enkelt at styre.

Motoren arbejder godt sammen med dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin. Ikke at det af den grund gør bilen hurtig, men komforten er fin, og det passer godt til resten af bilens temperament.

Komforten var egentlig også fin, når det handler om affjedringen. Hyundai har udviklet en elektronisk styret undervogn til 16.500 kr., men umiddelbart er det ikke noget, man savner i denne udgave.

Motoren er på 1.6-liter og er udstyret med et 48-volts mildhybrid-system, der består af en lille elmotor, der kan hjælpe med, når man sætter i gang. Systemet er også indrettet, så benzinmotoren kan finde på helt at slukke, når man kører over 80 km/t., hvis der ikke er behov for dens kræfter. Så triller bilen afsted, indtil man enten træder på bremsen eller speederen.

Ideen er, at det skal gøre bilen en smule mindre benzinforbrugende, og det virker utvivlsomt. Men Tucson er ikke af den grund blevet en miljøbil, og den kører ifølge fabrikken 15,6 km pr. liter – et tal, der dog ikke virker virkelighedsfjernt.

Hyundai Tucson bagagerum
Bagagerummet rummer hele 577 liter, og der er et vandret rullegardin, der kan skjule fra nysgerrige blikke. Ved hjælp af de to greb under rullegardinet kan man folde bagsædets ryglæn forover.

Overvej Hyundai Tucson som plugin-hybrid

Man kan få Hyundai Tucson med automatgear i udstyrsniveauet Advanced med enten benzin- eller dieselmotor, som hybridbil eller som plugin-hybrid – alle med automatgear.

Og her har de nye afgifter medført, at priserne er ret interessant sammensat, og gør valget af drivkilde let. For dieseludgaven er 40.000 kr. dyrere end benzinudgaven og er derfor ret uinteressant. Hybridudgaven er 85.000 kr. dyrere end benzinmodellen, så også her er valget let, idet man aldrig vil kunne spare så meget benzin, at det kan svare sig.

Tilbage står i stedet valget mellem en benzinudgave med automatgear og plugin-hybriden. De koster sjovt nok præcis det samme, og så peger pilen på netop plugin-hybriden som bedste valg. Det kræver naturligvis, at man har mulighed for at komme til at lade den op, og at man kan leve med en tilladt påhængsvægt på 1.350 kg.

Plugin-hybriden har et batteri på 14 kWh, og det vil typisk tillade 40-50 km kørsel på el. Vi har endnu ikke testet denne udgave, men den skal vi nok vende tilbage til, så snart det bliver muligt. Er du endnu ikke klar til denne teknologi, er det altså denne testede benzinudgave, der virker som det bedste køb.

 

Læs flere bilnyheder