Kia e-Niro - praktisk elbil til hverdagen
Motors vurdering
Kia e-Niro
- Udstyr
- Plads
- Garanti
- Ladetid hjemme
- Ingen app-styring
Fabriksdata
-
MotorElmotor (forhjulstræk)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment395 Nm
-
Topfart167 km/t.
-
Acc. (0-100)7,8 sek.
-
Køreklar vægt1.812 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum451 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde455 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Maks. 150.000 km på bil
-
MålL:438 cm B:181 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,50 kr./km
- Målt rækkevidde 388 km
De koreanske bilmærker Kia og Hyundai har fuld fart på overgangen til elektrificerede biler. Kia e-Niro er baseret på samme teknik som Kia e-Soul og Hyundai Kona og har et batteri på 64 kWh og en elmotor med hele 204 hk.
Både e-Niro og Kona findes dog i billigere udgaver med et batteri på bare knap 40 kWh og en motor med bare 136 hk. Men da prisforskellen er nede på 55.000 kr., som dækker over både et større batteri, større motor og betydeligt mere udstyr, er vores råd at vælge denne udgave med det store batteri.
Læs også: Motors nyere test af Kia e-Niro fra 2020
VIDEO: Tag med på test af Kia e-Niro
Så får man en glimrende rækkevidde på 388 km på motorvej med 110 km/t., og det er flot og med til at gøre e-Niro anvendelig i hverdagen. Det er de gode pladsforhold også, og denne bil er nok det tætteste, vi p.t. kommer på en god gammeldags stationcar.
Ladetiderne er ret gode på motorvejen, hvor vi ved besøg på en af de nye lynladere, der kan lade med op til 150 kW, kunne konstatere, at e-Niro kunne lades op, så man fik 200 km ekstra rækkevidde på bare 38 minutter. Hjemme går det imidlertid noget langsommere, da e-Niro kun lader med én fase. Regn med 18 timer med en hjemmelader, og vælger du en af dem, der kan kombinere to faser, kan ladetiden nedsættes til tæt på det halve.
Kan køres med speederfoden
Køreindtrykket er positivt med en meget komfortabel undervogn og en letbetjent kørsel. Gearstangen er af den gammeldags type, der skal flyttes til P, når man stopper, men undervejs kan man fra rattet skifte mellem flere indstillinger af rekuperation (hvor kraftigt motoren skal bremse, når man slipper speederen), og det er sjovt at afprøve.
Med maksimal rekuperation kan man køre bilen uden at fjerne foden fra speederen, og det er ganske afslappende.
Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil