Kia XCeed set forfra
Biltest

Kia XCeed – næsten-elbil i smart design

Den frække Kia XCeed fås nu også som plugin-hybrid. Trods gode takter og herlig kørsel på strøm er der også et par kritiske noter på testblokken.
Kia XCeed set bagfra

Motors vurdering

Kia XCeed Plugin-hybrid

71,2 km/l
Benzin/el
299.998 kr.
  • 7 års garanti
  • Kørsel på strøm
  • Digitale løsninger i kabinen
  • Udsyn skråt bagud
  • Benplads på bagsædet
  • Ikke el-varmeapparat
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    32 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.594 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    291 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Officiel rækkevidde
    48 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti dog højst 150.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:183 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 54 km

Sikkerhed

2019
Luk

Exceed betyder „at overgå“ på engelsk, og Kia XCeed lægger da også op til at kunne overgå ens forventninger. Ikke bare på grund af det flotte design og det høje udstyrsniveau, men også fordi plugin-udgaven stiller en i udsigt, at man kan køre på strøm alene som i en elbil.

Under vores test formåede vi at køre 54 km alene på strøm. En plugin-hybrid har både en elmotor og en forbrændingsmotor, som i XCeed kører på benzin. Med „tomt“ batteri målte vi et forbrug på 17 km/l på en strækning med to tredjedele motorvejskørsel og en tredjedel landevej. Det er pæne tal.

Læs også: Overblik over alle Motors test af plugin-hybrider

Men det er irriterende, at Kia ikke har et el-varmeapparat i bilen. For når det er koldt, så starter benzinmotoren for at varme kabinen op. Det skete på de fleste køreture, vi havde under testen.

Det ødelægger ideen med at købe en plugin-hybrid, hvis målet er at køre på strøm på de korte ture, og benzin når man skal køre langt. Det samme gælder for Kias øvrige plugin-hybrider: Ceed, Niro og Optima.

Kia XCeed kabine
Indretningen i Kia Ceed-modelprogrammet er forbilledlig. Der er knapper til de mest vigtige funktioner, midterkonsollen er logisk opdelt, og du får store skærme. Lille minus for, at fartpiloten skal „tændes“ før hver tur.

Flot design koster på pladsen

Kia XCeed har et flot og frækt design, hvor forlygterne har fået mere dristige linjer end de almindelige Ceed-modeller. Bagenden er også kæk, og XCeed er en crossover, som er lidt højere end en almindelig fem-dørs model.

Læs også: Motors test af Ford Kuga PHEV

Men de smarte linjer – kombineret med to motorer – koster på den praktiske side. Pladsforholdene er ikke imponerende på bagsædet, hvor benpladsen nærmere svarer til en minibil end den mellemklasse, som XCeed hører til.

Bagagerummet er med 291 liter over 130 liter mindre end den almindelige XCeed. Og så er udsynet skråt bagud hæmmet af de brede stolper mellem bagdøre og bagklap.

Kia XCeed instrumenthus
Digitale instrumenter finder vej i flere bilmodeller, men speedometeret er lineært, småt og lidt svært at aflæse. Så man bliver nødt til at vælge digitaltal for let at aflæse hastigheden.

Imponerende udstyr og kampagnemodeller

Kia har ofte gode tilbud på udstyrspakker, og XCeed er ingen undtagelse. Der er to pakker: intro og plus. Testbilen havde en Plus-pakke til 30.000 kr., der er annonceret til at have en værdi på 79.000 kr.

Selvom det virker lidt kræmmeragtigt, så får du bl.a. elbagklap og eljusterbare lædersæder med ventilation i forsæderne og varme i bagsæderne.

Læs også: Motors test af VW Passat GTE

Pluspakken indeholder også intropakken til 15.000 kr., som består af bl.a. 12” digitale instrumenter, 10” trykfølsom medieskærm, trådløs opladning, parkeringsassistent og en sikkerhedspakke med blindvinkelalarm, advarsel for tværgående trafik bag og skilte genkendelse.

Intropakken er et must, især for skærmene, mens pluspakken vælges for lædersæderne.

Kia XCeed skærm
10”-skærm er lækkert, og det er ligeledes en klar fordel, at du under skærmen har knapper til de vigtigste funktioner samt en volumenknap. Der mangler bare en hjem-knap til hovedmenuen, ellers er det efter bogen.

Køreassistenter brillerer og driller

Kias udvidede vejbaneassistent er standard på alle udstyrsvarianter af plugin-hybriden. Det vil sige, at du får en velfungerende styreassistent især på motorvejen, hvor den aflaster dig som fører.

Læs også: Motors test af Kia Optima PHEV

Men overlader du for meget af styringen til bilen, så får du gentagne advarsler om, at hænderne ikke er på rattet. Også selvom du holder fast i rattet. Her havde en pulsmåler i rattet løst problemet.

Den adaptive fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran, fungerer også godt og helt til stilstand, da bilen har automatgear. 

Kia XCeed skærmbillede
Her ser du skærmen med det fulde plugin-overblik. Her er både rækkevidde, hvor meget strøm der er tilbage, samt mulighed for at søge efter ladestationer via navigationsanlægget.

Kia XCeed er ikke en raket

På trods af at plugin-hybridudgaven af XCeed både har en elmotor og en benzinmotor, så virker den ikke voldsom hurtig. Når du kører alene på strøm, er der kun 60 hk til rådighed, og når de kombineres med benzinmotoren, er der i alt 141 hk.

Læs også: Motors test af Kia Niro PHEV

Det er nok til at komme frem, men alene på strøm kunne man godt savne yderligere 30 hk. Generelt er XCeed stille, dog med lidt mere dækstøj end ventet, når man kører på ru asfalt.

Testbilen kørte på 18”-fælge med brede dæk, hvor modellen er standardmonteret med mere støjsvage 16”-fælge. 

Kia XCeed bagagerum
291 liter er pauvert i så stor en bil. Det er langt mindre end i nogle minibiler. Pladsen hæmmes yderligere af, at ladekabel og eventuel nødlader opbevares her.

Kia XCeed er billig i drift

Med en samlet driftsøkonomi på 3,15 kr./km er XCeed billig at eje. Men det forudsætter, at du har mulighed for at få din egen private ladestander med abonnement, og at din kørsel giver mulighed for at køre på strøm til hverdag.

Disse to krav er essentielle i forhold til at vælge en hvilken som helst plugin-hybrid. Med lang garanti og pænt udstyrsniveau kunne XCeed score en høj karakter, men den formår ikke at overgå forventningerne. Især pladsforholdene på bagsædet og bagagerum samt det dårlige udsyn trækker ned.

Det samme gør manglen på varmepumpe eller anden elvarme i kabinen samt ikke mindst en app til at styre opladning og eventuelt køling af kabinen.