Kia XCeed – næsten-elbil i smart design
Motors vurdering
Kia XCeed Plugin-hybrid
- 7 års garanti
- Kørsel på strøm
- Digitale løsninger i kabinen
- Udsyn skråt bagud
- Benplads på bagsædet
- Ikke el-varmeapparat
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning32 g/km
-
Effekt141 hk
-
Moment265 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)11,0 sek.
-
Køreklar vægt1.594 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum291 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Officiel rækkevidde48 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti dog højst 150.000 km
-
MålL:440 cm B:183 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,15 kr./km
- Målt rækkevidde 54 km
Exceed betyder „at overgå“ på engelsk, og Kia XCeed lægger da også op til at kunne overgå ens forventninger. Ikke bare på grund af det flotte design og det høje udstyrsniveau, men også fordi plugin-udgaven stiller en i udsigt, at man kan køre på strøm alene som i en elbil.
Under vores test formåede vi at køre 54 km alene på strøm. En plugin-hybrid har både en elmotor og en forbrændingsmotor, som i XCeed kører på benzin. Med „tomt“ batteri målte vi et forbrug på 17 km/l på en strækning med to tredjedele motorvejskørsel og en tredjedel landevej. Det er pæne tal.
Læs også: Overblik over alle Motors test af plugin-hybrider
Men det er irriterende, at Kia ikke har et el-varmeapparat i bilen. For når det er koldt, så starter benzinmotoren for at varme kabinen op. Det skete på de fleste køreture, vi havde under testen.
Det ødelægger ideen med at købe en plugin-hybrid, hvis målet er at køre på strøm på de korte ture, og benzin når man skal køre langt. Det samme gælder for Kias øvrige plugin-hybrider: Ceed, Niro og Optima.
Flot design koster på pladsen
Kia XCeed har et flot og frækt design, hvor forlygterne har fået mere dristige linjer end de almindelige Ceed-modeller. Bagenden er også kæk, og XCeed er en crossover, som er lidt højere end en almindelig fem-dørs model.
Læs også: Motors test af Ford Kuga PHEV
Men de smarte linjer – kombineret med to motorer – koster på den praktiske side. Pladsforholdene er ikke imponerende på bagsædet, hvor benpladsen nærmere svarer til en minibil end den mellemklasse, som XCeed hører til.
Bagagerummet er med 291 liter over 130 liter mindre end den almindelige XCeed. Og så er udsynet skråt bagud hæmmet af de brede stolper mellem bagdøre og bagklap.
Imponerende udstyr og kampagnemodeller
Kia har ofte gode tilbud på udstyrspakker, og XCeed er ingen undtagelse. Der er to pakker: intro og plus. Testbilen havde en Plus-pakke til 30.000 kr., der er annonceret til at have en værdi på 79.000 kr.
Selvom det virker lidt kræmmeragtigt, så får du bl.a. elbagklap og eljusterbare lædersæder med ventilation i forsæderne og varme i bagsæderne.
Læs også: Motors test af VW Passat GTE
Pluspakken indeholder også intropakken til 15.000 kr., som består af bl.a. 12” digitale instrumenter, 10” trykfølsom medieskærm, trådløs opladning, parkeringsassistent og en sikkerhedspakke med blindvinkelalarm, advarsel for tværgående trafik bag og skilte genkendelse.
Intropakken er et must, især for skærmene, mens pluspakken vælges for lædersæderne.
Køreassistenter brillerer og driller
Kias udvidede vejbaneassistent er standard på alle udstyrsvarianter af plugin-hybriden. Det vil sige, at du får en velfungerende styreassistent især på motorvejen, hvor den aflaster dig som fører.
Læs også: Motors test af Kia Optima PHEV
Men overlader du for meget af styringen til bilen, så får du gentagne advarsler om, at hænderne ikke er på rattet. Også selvom du holder fast i rattet. Her havde en pulsmåler i rattet løst problemet.
Den adaptive fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran, fungerer også godt og helt til stilstand, da bilen har automatgear.
Kia XCeed er ikke en raket
På trods af at plugin-hybridudgaven af XCeed både har en elmotor og en benzinmotor, så virker den ikke voldsom hurtig. Når du kører alene på strøm, er der kun 60 hk til rådighed, og når de kombineres med benzinmotoren, er der i alt 141 hk.
Læs også: Motors test af Kia Niro PHEV
Det er nok til at komme frem, men alene på strøm kunne man godt savne yderligere 30 hk. Generelt er XCeed stille, dog med lidt mere dækstøj end ventet, når man kører på ru asfalt.
Testbilen kørte på 18”-fælge med brede dæk, hvor modellen er standardmonteret med mere støjsvage 16”-fælge.
Kia XCeed er billig i drift
Med en samlet driftsøkonomi på 3,15 kr./km er XCeed billig at eje. Men det forudsætter, at du har mulighed for at få din egen private ladestander med abonnement, og at din kørsel giver mulighed for at køre på strøm til hverdag.
Disse to krav er essentielle i forhold til at vælge en hvilken som helst plugin-hybrid. Med lang garanti og pænt udstyrsniveau kunne XCeed score en høj karakter, men den formår ikke at overgå forventningerne. Især pladsforholdene på bagsædet og bagagerum samt det dårlige udsyn trækker ned.
Det samme gør manglen på varmepumpe eller anden elvarme i kabinen samt ikke mindst en app til at styre opladning og eventuelt køling af kabinen.